Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dyremishandling af kyllinger  (Læst 22930 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Dyremishandling af kyllinger
« Dato: 21 April , 2015, 07:31 »
Kan det virkelig passe, at der skal være penge i dyremishandling i Danmark?
Avisen Metroxpress bringer i dag en ganske forfærdelig historie om en slagtekyllingeproducent der har vanrøgtet adskillige hundredetusinde kyllinger. De havde ”hudbeskadigelser på bryst og dybe, inficerede sår på trædepuderne”. Det Veterinære Sundhedsråd siger, at de ”været udsat for høj grad af smerte, lidelse og angst samt væsentlig ulempe. Kyllingerne har været udsat for groft uforsvarlig behandling, jf. Dyreværnslovens §§ 1 og 2.”
Fødevareminister Dan Jørgensen har netop været ude at sige at straffen for dyremishandling skal op, men her er et eksempel på, at der også skal kigges på kontrollen og Dan Jørgensens egen styrelse der har været endog meget langsom til at reagere, over et år!
26 gange har der været leveret kyllinger til slagteriet og hver gang med trædepudesvidninger. Hvorfor har slagteriet ikke sagt stop, men accepteret denne åbenlyse dyremishandling?
Hvorfor har dyrlægen på slagteriet godkendt, at kyllinger med hudbeskadigelser på bryst og dybe, inficerede sår på trædepuderne blev slagtet og solgt til mad? Er det i orden at spise dyr med inficerede sår?
Hvorfor gik der over et år, før Fødevarestyrelsen kom på ”velfærdsbesøg” hos producenten?
Hvorfor må der ikke kontrolleres for trædepudesvidninger på "velfærdsbesøg", når trædepudesvidninger er et problem blandt slagtekyllinger?
Bøden på 45.000 kr. for dyremishandling svarer til ca. 6 øre per mishandlet kylling. Er det en passende straf, når der er tale om gentagelsestilfælde og groft uforsvarlig behandling?
Selv om producenten nu to gange er dømt, så mener de ikke at have gjort noget galt, og vil fortsætte produktionen som hidtil. De har anket den seneste dom til landsretten. Hvorfor kan en sådan producent fortsætte med at mishandle og vanrøgte dyr uden at der sættes en stopper for det?
Hvor mange dyr skal man egentlig behandle groft uforsvarligt, før man frakendes retten til at have med dyr at gøre? Burde flere hundredetusinder ikke være mere end rigeligt?
Kyllingeproducentens egen dyrlæge erkender heller ikke problemet og sagde i retten, at “De tiltalte er ekseptionelle gode landmænd”? Kan man så være dyrlæge når man ikke kan se den slags vanrøgt og dyremishandling?
Vi har mange spørgsmål, som vi gerne vil have svar på.
http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/18195904 /d
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Dyremishandling af kyllinger
« Svar #1 Dato: 21 April , 2015, 08:37 »
Lad os få mere offentlig fokus på problemet  >:(
Især fordi der snart bliver valg, og Dan Jørgensen gør ikke sit arbejde godt nok, ihvertfald ikke set fra dyrenes synspunkt!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dyremishandling af kyllinger
« Svar #2 Dato: 21 April , 2015, 08:59 »
Dan Jørgensen kan nok ikke gøre det hele selv, han skal jo også have alle de andre "tokker" på "Borgen" med på ideerne.

Men det er sgu forfærdeligt den måde fjerkræ bliver behandlet på i industrien. Men når penge og ligegyldighed regerer så går det sådan.
Og for de fleste mennesker er fjerkræ jo bare nogle dumme dyr, som nok er ligeglade med om de er mast sammen på lidt plads. For herre gud da, de skal jo bare slagtes alligevel.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Dyremishandling af kyllinger
« Svar #3 Dato: 21 April , 2015, 09:13 »
Dyremishandling er forkasteligt! Men selv når reglerne overholdes, så er industriens fjerkræ udsat for noget som jeg ikke syntes er i orden.
Havehøns på græs, siger jeg bare! /o
Hold jer fra industriens hybrider. De kan fås hele året og er måske 20 pct. Billigere, men deres oprindelse er Mindst 100 pct. dårligere. Ved at købe dem redder man ikke dyr til et bedre liv, men understøtter blot industriens fortsatte produktion under usle levevilkår for de arme kræ.
Hilsen
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dyremishandling af kyllinger
« Svar #4 Dato: 21 April , 2015, 10:41 »
Det gør ondt helt ind i sjælen at læse sådan en artikel.
Tænk at nogen kan være så afstumpet.
Det handler om oplysning og oplysning, hvis folk da har lyst til at vide, hvordan deres lørdagskylling er produceret.
 <W  /3 <W  /3 <W  /3 <W  /3
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dyremishandling af kyllinger
« Svar #5 Dato: 21 April , 2015, 11:17 »
Jeg kender mange, som IKKE har lyst til hverken at se eller høre om levevilkårene for de dyr, som de putter i munden.

Jeg er nu glad for at være 100 % selvforsynet med æg og kød fra egne dyr. Det er ren luksus at vide 100 % hvordan de er vokset op, hvad de har fået at æde og ikke mindst hvordan de er blevet slagtet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Dyremishandling af kyllinger
« Svar #6 Dato: 21 April , 2015, 11:58 »
De stakkels kyllinger, som kun lever knap 30 dage, har levet i deres eget l..t. Når der ikke strøs nok, brænder deres gødning sammen og bliver til en ætsende masse, som angriber alt der kommer i kontakt med det. Men de mennesker der passer dem  :'( :'( :'(, er vel iført rumdragter med masker der holder lugt og støv ude. Så er de jo dejlig fri for at tage skade af de frygtelige forholde kyllingerne lever under. Hvordan kan man holde ud at se dyr lide ??.

Dan Jørgensen er IKKE blandt de personer Landmænd elsker, han er alt for dyrevenlig - han er som den første minister for landbrug, der IKKE skal åbne Dyrskuet i Roskilde i år. Så fornærmet er man på ham. Mon det er ham der sørgede for at få fjernet chefen for Fødevareministeriet - det var i hvert fald på tide. Der går jo år og dag, før de reagere på dyre misbehandling.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Dyremishandling af kyllinger
« Svar #7 Dato: 21 April , 2015, 12:51 »
 :'( Trist at behovet for kød er så stort- jeg har vist opgivet at slagte egne dyr fra den lille flok- "vores" slagter henter dyrene, knækker halsen på dem og holder fast med overarmen- ingen flaksen, rolig død, og resten af flokken reagerer slet ikke... de bliver plukket og renset og spist hos slagteren selv. Jeg er begyndt at spise flere linser og bønner for at undgå det billige kød hos købmændene. Vilkår for slagtedyrene er lige elendige for både gris, ko og høne- øko- mærket er ikke nogen garanti, bedre opvækst, ja, men der er laaang vej endnu... Hvorfor jubler så mange over køernes dag?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dyremishandling af kyllinger
« Svar #8 Dato: 22 April , 2015, 20:23 »
Jeg blev så stjertetosset en dag, hvor jeg hørte Formiddag på 4'eren og Gitte Førby i forbindelse med en diskussion på prisen på slagtekyllinger - konventionelle vs øko med et grin kommenterede, at hun købte da de almindelige, selvom "nå ja,det er dem, der har haft en hård barndom". Jeg røg lige ind på deres fb-side og skrev en længere besked, som hun desværre ikke havde format nok til at besvare.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dyremishandling af kyllinger
« Svar #9 Dato: 22 April , 2015, 20:43 »
Faktisk kan man sige at slagteriet også har et medansvar ved ikke at sige stop men vedblive at modtage kyllinger fra denne leverandør. Dyrlægen på slagteriet ringede mindst 6 gange til producenten inden politianmeldelsen og 26 gange leverede de kyllinger!

Så vi prikker lidt til Rose på Facebook
https://www.facebook.com/rosepoultry?fref=ts

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dyremishandling af kyllinger
« Svar #10 Dato: 23 April , 2015, 02:03 »
Lige netop, hende Gitte er lige nøjagtigt en af dem, som ikke har respekt for levende væsner
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dyremishandling af kyllinger
« Svar #11 Dato: 23 April , 2015, 08:11 »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dyremishandling af kyllinger
« Svar #12 Dato: 23 April , 2015, 15:46 »
Imorgen tidlig. 8.38 i DR syd er jeg live om denne sag. Hvis man ikke bor i området, så kan det høres på nettet.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dyremishandling af kyllinger
« Svar #13 Dato: 25 April , 2015, 15:00 »
Jeg har her til morgen modtaget et notat, der angiveligt er udarbejdet af en advokat hvor en retssag om injurier og overtrædelse af retsplejeloven for at omtale og udtale sig om denne sag nævnes!

Jeg opfatter det som en direkte trussel og et forsøg på at få mig til at tie stille om denne sag! Men det har jeg nu ikke tænkt mig.

jeg tror ikke på at det kommer så vidt som til en retssat, men det viser da at kyllingeproducenten har hørt om det. Desværre viser det også at denne kyllingeproducent er mere optaget af at bruge penge på advokater end på at sikre dyrevelfærd og vil gå til trusler om retssager!

Jeg har haft fat i nogle gode mennesker og de er enige i at det mest af alt er et forsøg på at skræmme. Dokumentationen er i orden, alt hvad jeg og andre har sagt kan findes i domsafsigelsen og er sagt i retten. Jeg har heller ikke på noget tidspunkt nævnt navnet på kyllingeproducenten.

Dette her får mig altså ikke til at stoppe. Tværtimod.

Indslaget fra P4 syd kan høres via dette link. Der er ca. 4 min 2:38 inde.

Det lykkes mig også at komme til at snakke om stalddørssalg og at vi ser frem til at Dan Jørgensen kommer med nogle bedre regler. (Det var direkte og jeg blev godtnok fanget på det forkerte ben af spørgsmålet der, men fik den vist reddet)

http://www.dr.dk/p4syd/p4esbjerg-morgen/p4-morgen-2015-04-24-06-05


"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Dyremishandling af kyllinger
« Svar #14 Dato: 25 April , 2015, 15:51 »
 <E For din kæmpe indsats!!
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"