Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Diy rugning i flere lag  (Læst 5802 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Moe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Diy rugning i flere lag
« Dato: 20 April , 2015, 22:33 »
Jeg har lavet en rugemaskine i et køleskab på ca. 200 l. Der er tre hylder til bakkerne. Ved kontrol af temp. var der 1,5 grad forskel mellem to hylder.
Kan æggene blokere luftstrømmen så meget?
Skal der være huller i bakkerne, hvor der ingen æg er, så der kan blæse luft mellem æggene?
Hvor store blæsere skal der til? Jeg har to computerblæsere deri. Mener de er på 0,19 A, hvis det siger noget.
Har I erfaringer med diy-rugemaskiner med flere lag?

« Senest Redigeret: 20 April , 2015, 22:39 Fra Moe »

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Diy rugning i flere lag
« Svar #1 Dato: 21 April , 2015, 08:51 »
Jeg kan kun svare som tekniker, og ikke som "rugeekspert", for det er jeg ikke.
Et køleskab er sikkert udmærket som rugemaskine, hvis den ellers lå vandret  ;)
Luften har naturligvis modstand fra æg m.m. når den bevæger sig, og det bliver ikke bedre af, at den skal arbejde mod den naturlige retning for varm luft, nemlig opad.
Det afgørende er nok, hvor du har anbragt dine blæsere.
Det bedste ville sikkert være, hvis luften fra toppen, blev ledt gennem rør/kanaler til bunden af køleskabet.

Det ville være fint hvis du viste os nogle fotos, så kan vi bedre snakke med om konstruktionen.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Diy rugning i flere lag
« Svar #2 Dato: 21 April , 2015, 10:46 »
I trærugere er der en dobbeltvæg i begge sider - åben i bund og top, så luften bliver godt cirkuleret. Lidt svært at forklare.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Diy rugning i flere lag
« Svar #3 Dato: 21 April , 2015, 10:57 »
Godt Marianne  /o Det er de kanaler jeg efterlyser 8)

Offline Moe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Diy rugning i flere lag
« Svar #4 Dato: 21 April , 2015, 11:08 »
Jeg har oprindeligt lavet en bund og top, sat en plade ind i midten og lavet huller, så luften blev blæst ned i den ene smalle side og op i det store rum, hvor æggene lå. Så luftstrømmen var ok. Problemet er, at luften åbenbart blæser udenom rækkerne af æg, fordi den nederste række lukker for luften i midten. Jeg har tænkt på, om dimensionerne har været forkerte, altså hvis rummet er for stort ift. rækkerne med æggebakker, så luften har haft for let ved at strømme udenom.
Hvor meget plads er der udenom rækkerne med æg i en "rigtig" motorruger, og hvor store er kanalerne i siderne? Begge dele set ift. den plads, æggene fylder.
I min hjemmelavede er der ca. 5 cm udenom bakker med 15 æg, så der er vel rigeligt plads.

Er der mon billeder herinde at rugemaskiner med flere lag, så man kan se dimensionerne; rækkerne med æg, afstanden ud til maskinens sider, afstanden mellem rækkerne, osv.

Jeg prøver lige at lægge nogle billeder ind.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Diy rugning i flere lag
« Svar #5 Dato: 23 April , 2015, 06:57 »
Da jeg i sin tid byggede rugemaskine i et køleskab, havde jeg ca 5 cm i begge sider, og en ventilator og varmekilde både i top og bund.
Jeg prøvede først med varmekilden foroven, men det gik slet ikke, så forneden, det virkede heller ikke. Det hjalp da der kom to varmekilder og ventilatorer, og de blev trimmet i ydelsen så de ikke gav lige meget.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Diy rugning i flere lag
« Svar #6 Dato: 23 April , 2015, 07:56 »
Jeg vil tro, at der er 4-5 cm i begge mine.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk