Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er silkehøns en skrøbelig art.  (Læst 6775 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Er silkehøns en skrøbelig art.
« Dato: 20 April , 2015, 18:22 »
Mit første år som hønseejer lakker mod enden, og jeg havde aldrig troet, at det ville blive så hårdt. Vi startede i sommer med 5 silkekyllinger, men måtte aflive den første ret hurtigt, da den hele tiden trimlede omkuld og ikke kunne komme op at stå uden hjælp. Den kunne heller ikke gå ind og ud af hønsehuset uden hjælp. Så afgav vi en hane, da vi ikke må have hanegal, hvor vi bor, og han har det heldigvis godt, hvor han bor nu.
I marts måtte vi så med stor gråd aflive endnu en høne, da hun bare blev mere og mere syg. Vi fandt aldrig ud af, hvad hun fejlede, og nu har jeg så en høne med æggelederprolaps. Hun er frisk, og lægger æg, men jeg ved godt, hvor det bærer hen. Problemet er, at hvis jeg afliver hende, at min sidste silkehøne så helt alene, og det er mig fuldstændig umuligt at finde silkehøns her på Sjælland. Jeg har ledt og søgt med lys og lygte overalt.
Og så er det at jeg spørger jer, som er mere hønsekyndige end mig. Har jeg bare været ualmindelig uheldig eller er silkehøns mere skrøbelige end andre hønseracer?
Jeg har forsøgt at leve op til det bedste for mine høns, men alligevel står jeg snart tilbage med kun en høne.
Jeg synes silkehøns er noget af det sødeste, men hvis de er så skrøbelige, så er det nok ikke den race, som jeg skal have fremover.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Er silkehøns en skrøbelig art.
« Svar #1 Dato: 20 April , 2015, 19:20 »
Det lyder til at du har været uheldig eller dine dyr stammer fra en avler med sundhedsproblemer i sin stamme. Jeg har haft silkehøns i to år her til sommer og har nok haft i alt næsten 20 af dem. Mange solgt som kyllinger eller haner der blev slagtet,  men jeg har ikke haft sygdom eller dødsfald hos hverken kyllinger eller voksne.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Er silkehøns en skrøbelig art.
« Svar #2 Dato: 20 April , 2015, 19:49 »
Hej Dorte
Typisk at man med næb og kløer forsvarer den race man selv har. Og derfor er vi alle inhabile når vi udtaler os om de bedste høns.  ;) Men.... Silkehøns er søde og charmerende, det forstår jeg godt. Børn vælger dem ofte fordi de ser sjove ud og ligner et plysdyr. Med fare for at provokere dem som har Silkehøns, så mener jeg ikke at de er egnede som begynderhøns. I hvertfald kræver det noget ekstra overdækning, hus og læ, at vælge denne race som mangler et godt lag dækfjer, ikke mindst når det regner og er vinter. Der er mange racer af store rolige og robuste høns som vil være bedre egnede for de fleste. Opgiv ikke at holde høns, men måske skulle du overveje en mere robust race?
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Er silkehøns en skrøbelig art.
« Svar #3 Dato: 20 April , 2015, 20:19 »
Bortset fra at de skal ha mere overdækning pga deres fjerdragt, så synes jeg altså ikke at man kan sige, at silkehøns er mere sarte end andre racer. Jeg kender flere der har racen, og har ikke hørt om problemer hos dem, der ikke ville kunne opstå hos alle racer.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Brahmsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 101
Sv: Er silkehøns en skrøbelig art.
« Svar #4 Dato: 20 April , 2015, 20:25 »
Jeg har efterhånden haft en del forskellige hønseracer i både dværg og store slags. Dem jeg synes holder kortest tid er de store racer. Silker har jeg dog kun haft i stor, og de er blandt de længst levende her (6-8 år), dog en enkelt der kun blev tre år.
Så jeg vil ikke give veteranen ret på dette område. Mine har ikke levet på andre præmisser end de "almindelige" fjerede kræ, dog har de deres hus de kan opholde sig under ved regn osv., men silkerne holdt sig bestemt ikke i tørvejr, og lignede ofte en beskidt karklud. Men blev altid fine når de atter tørrede. Selvom de er pjuskede, bliver de ikke gennemvåde til huden (checkede selv ofte i starten).
Sum summarum, jeg synes bestemt ikke silker er mere skrøbelige end andre høns  /o

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Er silkehøns en skrøbelig art.
« Svar #5 Dato: 20 April , 2015, 20:43 »
Tak for jeres svar :)
Mine silker har et hønsehus, hvor der altid er tørt og rent bunddække. Derudover har de flere buske  og en pilehytte, som de kan søge tilflugt under. Men jeg oplever også ofte, at de går rundt ude i regnvejret.
Hvordan sikrer man sig, at de høns og rugeæg man køber er fra en avler, som ikke har sundhedsproblemer i sin stamme?
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Er silkehøns en skrøbelig art.
« Svar #6 Dato: 20 April , 2015, 22:18 »
Hej Dorthe
Du kan evt. kontakte silkeklubben og købe fra opdrætter som går på udstilling. Jeg har selv silker og jeg har ingen som er dårligere, helbredsmæsigt, end andre, men du kan også kikke på de steder hvor de sælges, hvis du ser dårlige forhold så lad være med at købe, vi andre bruger meget tid på at finde de rette/rigtige dyr, jeg har lagt 22 æg i rugemaskine i lørdags, der kan være nogle som jeg vil sælge og de vil være til at kønsbestemme fra små :)
Mvh Viben ( pt i Danmark)
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Er silkehøns en skrøbelig art.
« Svar #7 Dato: 21 April , 2015, 06:31 »
Hej Viben.
Jeg købte mine kyllinger fra et sted, som var rigtig fint. Ejeren havde dværghøns og mine kyllinger var rugeæg fra et sted, som jeg ikke aner noget om. Men jeg lover dig, at jeg vil være mere omhyggelig og forsigtig næste gang. Det er trist at skulle aflive den ene efter den anden.
Jeg har skrevet til dem fra silkeklubben, som har adresse på Sjælland. En af dem har skrevet tilbage. Han skrev, at han ikke havde nogle høns til salg.
Hvor har du adresse i Danmark? Hvis du sælger nogle af dine silkehøns. Jeg er interesseret. Jeg vil helst ikke køre for langt med dem i bil. Det synes jeg er synd. Det er også derfor, at jeg kun har ledt på Sjælland
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Er silkehøns en skrøbelig art.
« Svar #8 Dato: 21 April , 2015, 09:22 »
Hej Dorthe
Nu må vi se hvor mange der kommer, jeg kommer tit på sjælland, så transport er ikke noget problem.
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Er silkehøns en skrøbelig art.
« Svar #9 Dato: 22 April , 2015, 17:54 »
Lyder godt :)
Jeg afventer bare :)
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Er silkehøns en skrøbelig art.
« Svar #10 Dato: 14 Maj , 2015, 20:16 »
Hej Dorthe
Desværre kom der ingen vildfarvet, der kom 7 stk. Men de kan ikke kønsoteres endnu.
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.