Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æggelederprolaps?  (Læst 4455 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Æggelederprolaps?
« Dato: 19 April , 2015, 11:18 »
Jeg opdagede i morges, at min ene høne havde noget hængende ud af kloakken. Tænker at det er æggelederen. Hun er hverken overvægtig eller ung (hun er fra maj sidste år) men hun lægger muligvis store æg, ( når hun lægger æg, i en lang periode har hun lagt mange vindæg?)
Jeg prøvede at putte æggelederen tilbage, men det var ikke rigtig muligt at få den til at blive.
Er der nogle, som kender til problemet?
Kommer den selv på plads igen?
Eller hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende?
Hun virker ellers sund og rask, spiser og drikker, får hønseguf, almindelig foder, har adgang til haven, hvor hun selv tager for sig.
Måske er jeg bare pylret, men jeg vil helst ikke have, at det udvikler sig til noget alvorligt.

Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Æggelederprolaps?
« Svar #1 Dato: 19 April , 2015, 11:48 »
Den ene gang hvor jeg har haft sådan en høne, blev hun udsat for at blive hakket i prolapsen af de andre høns - så da jeg fandt hende, havde hun ikke blot en prolaps, men et blødende og hæsligt sår bagi. Sådan er høns.
Jeg aflivede.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline migselv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Æggelederprolaps?
« Svar #2 Dato: 19 April , 2015, 14:25 »
Jeg har også haft en høne med prolaps. Efter en uges forløb med "indskubning" hver dag valgte jeg også aflivning. Min dyrlæge som jeg havde fat i, i anden anledning, fortalte også, at når den ikke var på plads efter mine "anstrengelser" så var aflivning det mest humane. Min lagde forøvrigt kun vindæg mens hun havde prolapsen.

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Æggelederprolaps?
« Svar #3 Dato: 19 April , 2015, 15:20 »
Åh jeg vil så nødig aflive hende :'( Men jeg kan godt se, at hvis æggelederen ikke kommer tilbage på plads, så er det eneste udvej.
Skal den hjælpes på plads eller kan det ske af sig selv?
Er der nogen, som ved noget om det?
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Æggelederprolaps?
« Svar #4 Dato: 19 April , 2015, 16:22 »
Det sker IKKE af sig selv. Den kan måske skubbes ind igen, men så skal det hele gøres virkelig pinligt rent og desinficeres ellers dør hønen alligevel under store pinsler pga. infektion.
Det mest sandsynlige er, at den falder ud igen når hønen lægger en klat efterfølgende.
På ca. 25 år har jeg oplevet 2 høner med det problem. Den første høne fik hjælp - uden held - nr. 2 blev aflivet med det samme.
Hvorfor eksperimentere - der er vel ingen der ved hvor ondt det gør på hønen?
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)