Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sjov rotte  (Læst 6728 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sjov rotte
« Dato: 19 April , 2015, 00:58 »
Vi troede, at vi slap for rotter i år, men det var ønsketænkning. Pludselig var der en invasion og jorden blev undermineret af gange. Det tog næsten tre uger at slippe af med dem.
Nu har vi så fået en rotte inde. Sådan en har jeg aldrig set før. Det må være en tamrotte. Den har en gråbrun blank pels, der ser velplejet ud.  Den har en meget bred snude som et marsvin og stort busket overskæg.
Nej! den stiller ikke op til fotografering.;)
Den gnaver ikke nogen steder og stjæler ikke fødevarer eller slik. Måske tager den af hundens skåle. Der er heller ikke efterladenskaber nogen steder.
Er der nogen, der har en forklaring?

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Sjov rotte
« Svar #1 Dato: 19 April , 2015, 08:43 »
Kan det være en mosegris?
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Sjov rotte
« Svar #2 Dato: 19 April , 2015, 20:27 »
Lige e link til noget om mosegrise også foto,
http://www.skadedyrene.dk/Mosegris/udbredelse.htm
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Sjov rotte
« Svar #3 Dato: 20 April , 2015, 02:44 »
Vi så lige, at den ikke har nogen hale. Så må det være et marsvin. Jeg har fundet ud af i dag, at de også laver gangsystemer og kan underminere græsplæner.
De kan godt overleve her.
Nu skal det prøves med frisk salat og gulerod i en fælde, der ikke slår den ihjel.Marsvin er det eneste dyr af den art med sådan et stort busket overskæg, så vidt jeg kan finde ud af.
I dag så vi igen alm. rotter løbe over vejen mellem naboerne, der har heste og får.
Jeg håber, de snart gør noget ved det.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Sjov rotte
« Svar #4 Dato: 20 April , 2015, 05:52 »
Må sige jeg tvivler på marsvin :-) hvor skulle den være kommet fra, og så lige åbenbart en ensfarvet agouti, som ikke er særlig almindelig. Voksne marsvin er også noget større end rotter, og de er ikke så hurtige. Der er nogle vilde arter der ikke har så meget hale og en gnaver kan også nemt miste sin hale. Men håber I får den fanget. Vil rigtig gerne se billeder.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Sjov rotte
« Svar #5 Dato: 20 April , 2015, 07:59 »
Om det lige er  et marsvin, kan jeg jo ikke udtale mig om, men der er en del "Wild life" derude, som ikke naturligt hører til i vores natur. I Botanisk Have har folk sat deres forskellige skildpadder ud i kanalen- de overlever fint vinteren og er med årene blevet pænt store.
Vores familie i Skovlunde har i nogle år haft selskab af en kanin, som levede on the loose, formodentligt undsluppet fra een af disse fræsere, som man sætter både kaniner og marsvin i om sommeren.
Og et eller andet sted vandrer måske min mands russiske landskildpadde ensomt omkring. Han løb bort i et kort, ubevogtet øjeblik en gang i halvfjerdserne.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Sjov rotte
« Svar #6 Dato: 20 April , 2015, 16:13 »
Raziel, Har du et foto af den Agouti?
Daisy. Folk slæber meget sjovt med hjem og "smider" det alle vegne.   

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Sjov rotte
« Svar #7 Dato: 20 April , 2015, 17:23 »
Prøv at Google agouti,og der kommer et hav af billeder, ;)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Sjov rotte
« Svar #8 Dato: 20 April , 2015, 17:25 »
Spændende at se hvad det er når du fanger den :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn