Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor er æggene blanke?  (Læst 12096 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Hvorfor er æggene blanke?
« Dato: 18 April , 2015, 21:41 »
Jeg har en moskusandrik, to moskusdamer og en sachsen and.. Jeg ville jo lave blandingsænder til jul, og da min ene moskusdamer blev skruk, besluttede jeg at lægge blandingsænder fra sachsenanden under den.. Sachsen anden er andrikkens absolutte favorit, og den får dagligt en tur i vandkaret
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvorfor er æggene blanke?
« Svar #1 Dato: 19 April , 2015, 20:44 »
Anyone????
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvorfor er æggene blanke?
« Svar #2 Dato: 19 April , 2015, 20:47 »
Måske det et fordi det ikke er Naturligt at to arter skal kunne krydse sig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvorfor er æggene blanke?
« Svar #3 Dato: 19 April , 2015, 20:48 »
Er der befrugtning på moskus ændernes æg?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvorfor er æggene blanke?
« Svar #4 Dato: 19 April , 2015, 21:07 »
Måske det et fordi det ikke er Naturligt at to arter skal kunne krydse sig.

Undskyld jeg spammer :) men blev lige nysgerrig... jeg troede egentlig alle tamænder stammede fra gråanden???
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvorfor er æggene blanke?
« Svar #5 Dato: 19 April , 2015, 23:40 »
Okay, det er så heller ikke nemt at svare på min tråd,  når halvdelen af den ligesom ikke er kommet med
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvorfor er æggene blanke?
« Svar #6 Dato: 19 April , 2015, 23:41 »
Nej nej nej nu er det ikke kommet med igen!!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvorfor er æggene blanke?
« Svar #7 Dato: 19 April , 2015, 23:42 »
Ja moakusandens egne 3 æg, som den har dumpet i reden ifbm at den har lagt sig er fuldt ud befrugtede.. De 15 æg fra Sachsen anden er alle blanke. . Er det ikke bare mærkeligt? Er den steril mon???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvorfor er æggene blanke?
« Svar #8 Dato: 19 April , 2015, 23:43 »
Den har riget i 16 dage
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvorfor er æggene blanke?
« Svar #9 Dato: 20 April , 2015, 22:28 »
Tamænder nedstammer fra den vilde gråand og moskus anden nedstammer fra den vilde moskus and, som er en anden art.
Så krydsninger imellem dem (moularder) bliver sterile, ligesom når man krydser hest med æsel og laver muldyr eller muldæsler.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Hvorfor er æggene blanke?
« Svar #10 Dato: 21 April , 2015, 23:01 »
Der står ikke at det er en moulardand, men at det er en sachsenand som har lagt de blanke rugeæg. Den burde ikke være steril. Men det er måske svært for dem at parre sig rigtig selv om du ser dem i gang hver dag. Moskus har en meget mærkelig skrueformet organ som måske ikke passer til en almindelig and. I industrien bruger man nok kunstig befrugtning til at få afkom af de to racer.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvorfor er æggene blanke?
« Svar #11 Dato: 21 April , 2015, 23:07 »
Det er vist meget sjældent at det lykkes for private at lave krydsninger mellem moskusænder og andre anderacer. Det bliver jævnligt efterspurgt, men det er vist en industri-hemmelighed hvordan de lykkes med det på andefarmene. Det er jo to helt forskellige arter. Ikke bare forskellige racer.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvorfor er æggene blanke?
« Svar #12 Dato: 25 April , 2015, 22:40 »
Vil det sige, at man i industrien bruger inseminering????
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Hvorfor er æggene blanke?
« Svar #13 Dato: 25 April , 2015, 23:12 »
Ja, det mener jeg at have læst, det gør man jo også med kalkuner
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvorfor er æggene blanke?
« Svar #14 Dato: 26 April , 2015, 13:15 »
Lyder da lidt træls at alt skal være kunstigt nu om dage
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling