Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk høne  (Læst 4456 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette L

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Skruk høne
« Dato: 17 April , 2015, 20:05 »
Endelig, endelig har jeg en skrukhøne der ligger på rugeæg. Men jeg synes ikke, at den rejser sig fra reden overhovedet og jeg ser ingen skrukklatter- eller hvad det nu hedder. Kan en høne finde på at "skrukke" sig ihjel? Jeg er selvfølgelig glad for at hønen bliver på æggene, men den skulle gerne holde et stykke tid endnu. Ak ja, for meget eller for lidt, det er altsammen lige skidt! :)

Offline Emilj547

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Skruk høne
« Svar #1 Dato: 17 April , 2015, 20:11 »
Hej.
En høne kan godt skrukke sig ihjel, men det plejer at være hvis hun har ligget 3 uger på æg uden der kom kyllinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skruk høne
« Svar #2 Dato: 17 April , 2015, 20:23 »
Der skal væsentlig mere end 3 uger til, før hun dør af det. Jeg oplever en gang i mellem at en høne ikke er ude at skide mm de første 4-5 dage, men så kommer hun som regel også i gang.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Emilj547

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Skruk høne
« Svar #3 Dato: 17 April , 2015, 20:30 »
Jaja jeg mente, jo også efter det hvis hun skal lægge 3 uger mere. Fik ikke forklaret det så godt.


Offline Mette L

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Skruk høne
« Svar #4 Dato: 17 April , 2015, 20:36 »
Der fik jeg sørme hurtigt svar. Tusind tak for det, så er jeg straks mere rolig.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Skruk høne
« Svar #5 Dato: 17 April , 2015, 20:56 »
Hej Mette
Sidste år havde jeg en skrukhøne, som nægtede at forlade reden (hun lå på snydeæg).
Jeg syntes, det var synd, at hun ikke fik tilfredsstillet sine behov for renlighed og føde, så
jeg bar hende hver dag ud i haven, hvor hun omgående lagde en stor ildelugtende rugeklat, støvbadede, spiste og drak. Det hele varede knap nok et kvarter, så fulgtes vi tilbage til hendes rede, men denne gang gik hun dog selv.
Hun blev en god mor for 12 daggamle kyllinger, men i de 14 dage hun rugede, rejste hun sig ikke selv fra reden.

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Skruk høne
« Svar #6 Dato: 19 April , 2015, 09:03 »
Jeg plejer at lade skrukken være de første dage efter hun er isoleret fra de andre.
Herefter tager jeg hende ud 1 gang om dagen, så hun får skidt og drukket vand/spist
Det plejer at tage nogle minutter - så lægger hun sig på æggene igen, og jeg fjerner klatten efter hende.

Jeg sørger for hun kan drikke vand fra reden, men mad skal hun op efter. Særlig når det er varmt som nu, er det vigtigt hun har adgang til vand.

Gisper hun, er det tegn på der er for varmt.

En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever