Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Generelle spørgsmål til rugning  (Læst 11026 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Generelle spørgsmål til rugning
« Dato: 16 April , 2015, 11:15 »
Jeg er så heldig at min ene sølvgrå Sussex har lagt sig skruk (på 4 æg).
Jeg kender dog ikke kvaliteten af de 4 æg, og min plan er at udbytte dem med rugeæg her en af dagene (hun ligger på 4. dagen nu, og lader til at være rigtig stabil).
Men, mine høner er kun lige begyndt at lægge æg nogenlunde stabilt nu her, og mange af æggene er ikke frygteligt store.
Jeg har været i gang med at sortere lidt i æggene og valgt de pæneste og mest "æggeformede" ud. Men vægten på dem svinger fra 52-55 g. Er det nok? (se evt. billederne).
Ser æggene ellers OK ud?
Jeg har også 2 hybridæg fra lidt ældre høner, bare for at se resultatet  ;D




En anden ting er at min redekasse sidder lidt højt (ca. 75 cm) over gulvet. Kan jeg med fordel lade hende ruge ud der, og så flytte hende når kyllingerne er kommet? Eller skal jeg lave en stige?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Generelle spørgsmål til rugning
« Svar #1 Dato: 16 April , 2015, 12:23 »
Den første del af dit indlæg ved jeg ikke noget om men din rædekasse 75 cm over gulv vil ikke gå med kyllinger. Selv om du laver en stige / sliske vil der gå mange dage før de kan finde ud af at de "bor" deroppe. Selv hvis der skulle være et par stykker der kan finde derop vil der være andre der ikke kan og hønemor vil ikke kunne finde ud af hvor hun skulle være - det vil helt sikkert give døde kyllinger.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Generelle spørgsmål til rugning
« Svar #2 Dato: 16 April , 2015, 12:41 »
Okay, tak for svaret! Jeg vil undgå døde kyllinger.
Men skal jeg flytte hende nu, inden hun begynder den egentlige rugning, eller skal jeg vente til lige efter klækningen?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Generelle spørgsmål til rugning
« Svar #3 Dato: 16 April , 2015, 13:05 »
øhh, jeg tror at jeg ville gøre det nu. Hvis det mislykkedes er der ingen der kommer til skade. Lav en lav rædekasse (max 10cm høj, gerne mindre) der kan placeres direkte på gulvet således at kyllingerne kan løbe frit til og fra hønemor.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Generelle spørgsmål til rugning
« Svar #4 Dato: 16 April , 2015, 13:52 »
Okay. Må prøve at flytte hønemor i aften :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Generelle spørgsmål til rugning
« Svar #5 Dato: 17 April , 2015, 16:50 »
Jeg har endnu ikke fået flyttet min skruk.
Men kan jeg bruge en hønsefræser som skrukhus, hvis jeg laver en hyggelig rede?
Bundlaget er fliser. Kan det gå?
« Senest Redigeret: 17 April , 2015, 17:21 Fra renepaulsen »
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Generelle spørgsmål til rugning
« Svar #6 Dato: 17 April , 2015, 17:30 »
Det tror jeg godt du kan, men du skal måske overdække den ende med reden. Går ud fra selve fræseren er overdækket.

Det er ikke alle skrukker der accepterer at blive flyttet, især hvis de ikke får den rede med, de har udvalgt sig. Faktisk er det min foretrukne metode til at afskrukke, at flytte hønen til et andet bur, dog uden redemuligheder.

Lad os høre hvordan det går.

Jeg har lige haft en skruk, der har lagt i en høj rede, vel en halv meter oppe, sammen med de andre høns. Jeg valgte ikke at flytte hende, men har været meget obs på for det første at tjekke dagligt om de andre høns havde lagt æg hos hende, og for det andet at få hende flyttet til et andet bur med det samme jeg var sikker på at der ikke kom flere kyllinger. Det dur altså kun hvis man er meget hjemme og har tid til at holde øje. Evt kan du jo lægge æg under hende en torsdag, så skulle hun gerne være klar til at gå fra reden i en weekend, hvor du kan holde øje.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Generelle spørgsmål til rugning
« Svar #7 Dato: 17 April , 2015, 17:43 »
Ideen var egentlig at den skulle stå i huset, som vist på det vedhæftede billede :)
Men jeg ved snart ikke om jeg tør. Hun virker til at ligge rimelig fast.
Kan jeg lade hende ruge, og så snart kyllingerne er klækket, så flytte hende der?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Generelle spørgsmål til rugning
« Svar #8 Dato: 17 April , 2015, 17:55 »
Ja hvis du har mulighed for at holde øje, som jeg har beskrevet, så kan du godt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Generelle spørgsmål til rugning
« Svar #9 Dato: 20 April , 2015, 02:21 »
Lad hende ligge! og skærm hende af.
Du kan nemt flytte høns med kyllinger, men skrukhøns går det ikke så nemt med.
Det er noget med 3 dage i en ølkasse med låg og alligevel er succesraten kun omkring 50%.
Så lad hende ligge, mærk æggene og fjern uvedkommende æg, evt kan du bure hende inde med noget pladeværk og smide hende ud at spise en gang om dagen. Det tager 20 min, og man kan ryge tobak imens.
Når kyllingerne kommer, og alle er tørre, men inden de begynder at søge ud, kan du flytte dem til hvorsomhelst.
En høne er loyal overfor reden, efter klækning er hun loyal overfor kyllingerne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Generelle spørgsmål til rugning
« Svar #10 Dato: 20 April , 2015, 08:26 »
Tak for de gode input.
Det er også den strategi jeg følger. De burde klække 2. weekend i maj, så der må jeg sørge for at holde kyllingevagt!  /o
Jeg var ellers ved at være nervøs i går. Hønemor holdt en pause på 1½ time før hun lagde sig på reden igen. Det er så også første gang jeg ser hende forlade reden, så det er hende vel undt. Men det går ikke ud over æggene vel? Hun fik de rigtige rugeæg i fredags :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Generelle spørgsmål til rugning
« Svar #11 Dato: 20 April , 2015, 16:36 »
Hvis hønen selv kan gå ud og selv passer tiden, så er der ingen problemer i det.
Rugeæg kan sagtens holde til, hvad høns kan finde på, og endda noget af det, mennesker kan finde på.
1½ time er småting. Jeg har oplevet dem overleve i halve og hele dage.
Men nogen dør jo nok, og det skal vi undgå.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Generelle spørgsmål til rugning
« Svar #12 Dato: 21 April , 2015, 16:42 »
Øv, hønen har trådt et æg i stykker, og de andre æg er nu tilsnaskede. Kan de stadig nå at blive til noget? Se vedhæftede billede :/
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Generelle spørgsmål til rugning
« Svar #13 Dato: 21 April , 2015, 17:14 »
Det sker der ikke noget ved. Skift evt. redematerialet, så æggene ligger tørt og rent. Snasket på æggene forsvinder for hver dag hønen vender rundt med æggene. Du skal ikke vaske æggene - højst tørre det værste forsigtigt af med et stykke køkkenrulle eller lignende. Held og lykke med projektet
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)