Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vitaminer  (Læst 10216 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margit Engen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Vitaminer
« Dato: 16 April , 2015, 10:26 »
Hvad giver i jeres høns af vitaminer? Og kan de blandes i hønsguffen?

Er lige startet med hønseguf yderst populært :D Der blev proppet og forsvandt som dug for solen.

Har kun fire høns tilbage, ræven snuppede mine tre moskusænder og to dejlige orpington :'(

Ville udvide bestanden igen med et par Faverolles. Har i erfaring med denne fine høne?


Margit Engen

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Vitaminer
« Svar #1 Dato: 16 April , 2015, 16:28 »
Jeg giver Huvasan fra America. Men kun om vinteren. Syntes at de finder så meget godt om sommeren, hvor de også fra sol.

Offline Margit Engen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Vitaminer
« Svar #2 Dato: 16 April , 2015, 17:41 »
Tak Rudy, ja det lyder jo fornuftigt at det kun er om vinteren.

Bh. Margit

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Vitaminer
« Svar #3 Dato: 17 April , 2015, 13:32 »
Hej
Jeg giver vit. sålænge jeg samler rugeæg især Evit
Faverolles er en helt fantastisk høne den er stor med noget virkelig lækkert kød,lægger ca 200æg om året,den er nok en af de roligste høns vi er har, meget nemt at gøre tam,den går og småpludrer for sig selv hele dagen meget hyggeligt når den vimser omkring dig
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Vitaminer
« Svar #4 Dato: 17 April , 2015, 13:45 »
Jeg er også storfan af Farverolles- købte en hvid og en næsten hvid af Walter og de er tydeligt de blideste høner i min blandede flok... Smukke er de jo også  <. De lægger pænt med æg, altid ensartede i en smuk lys farve. Hvis vi havde haft mulighed for at have en stor hane, ville det være dem jeg satsede på. Naboerne bryder sig ikke om de gevaldige tågehornslyde fra de store, selvom de ikke galer så tit, desværre... Vores store var en Orpingtonhane, og han nærmest brølede 3 gange om dagen  ::) Jeg kender ikke nogen Farverolleshaner, men dem kan Walter sikkert fortælle om  :)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Vitaminer
« Svar #5 Dato: 17 April , 2015, 14:32 »
Faverolles er en fin race. Meget rolig og tam. En af dem man falder over.

Også fin til slagtning, men ikke den bedste til æglægning. Kan dog være ok.
Mine kunne godt flyve over 120 cm hegn. Men nok ikke ret meget mere.
Ingen af mine rugede.

Vitaminer giver jeg aldrig som tilskud. Vil hellere satse på nedfaldsfrugt, græsafklip, husholdningsrester og spiret korn.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Vitaminer
« Svar #6 Dato: 17 April , 2015, 14:38 »
 ;D Ingen af mine er nogensinde kommet over en halv meter op- de kommer ivrigt gallopende hvis der er guf i vente, men selv de højere siddepinde blev vraget for en rede af hø på gulvet ifbm overnatning ret tidligt. De hoppede op til de lettere racer de første uger....
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Margit Engen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Vitaminer
« Svar #7 Dato: 17 April , 2015, 18:22 »
Tak, Har lige læst om spiret kort det lyder som om det er det rene guf for hønsene ;)

 Det lyder til at være en rigtig hyggehøne ;D(som nok bliver svær at slagte)den må jeg eje. Kan se at Walter bor ret lang væk fra mig, må finde en her på sjælland ;)

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Vitaminer
« Svar #8 Dato: 21 April , 2015, 12:26 »
De laksefarvede er sikkert nemmere at finde, og mon ikke de er ligeså blide  :) De skrukker vist ikke dog- det gør dem fra Walter....

Mon mine har fået for meget spiret korn og guf, siden de aldrig "fløj" højere og kun som helt unge? De føles ikke fede og har kun holdt æglægningspause i 6-7 uger, så vidt jeg husker fra vinteren...
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Vitaminer
« Svar #9 Dato: 21 April , 2015, 12:37 »
p.s. alle har fået Vispumin hele året og har en lille julelyskæde tændt i skuret på helt mørke dage- de får også knuste(tørrede) brændenælder i maden og andre urter i madrester fra køkkenet... Jeg lærte af Tanja Pedersen at lavendel er fint i redekasserne, det bruger jeg ved rengøring + timian og rosmarin- i sensommeren også af og til rejnfang- alle tørrede og blandet i hampen med Hermexide under tophøet= vi har riiigeligt med æg, trivelige damer med rød kam og kun et enkelt uforklarligt dødsfald! på 3 år?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Margit Engen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Vitaminer
« Svar #10 Dato: 21 April , 2015, 15:45 »
Der var familie forøgelse i søndags :DHentede fire laks Farvarolles og en blå Australops i Sorø i går. Havde ellers besluttet at jeg kun skulle have fire, men den lille Australops hoppede med i kassen  :laugh:

Øh, spiser de urterne eller er det for utøj?
Der er meget jeg skal lære jeg suger til mig /o
God ide med lyskæden( hønsene skal da også ha julepynt) :laugh:

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Vitaminer
« Svar #11 Dato: 21 April , 2015, 16:16 »
De damer har 3 redekasser og elsker den friske duft af krydderurter, men de virker vist også mod utøj.... Det er forskelligt, hvad de foretrækker.

Tillykke med de nye høns!  :D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Vitaminer
« Svar #12 Dato: 25 April , 2015, 12:01 »
Dejligt at høre/læse, at der findes andre pulverhekse end mig, Gokke-Lotte :)

Og god idé at blande lidt urter i blødfoderet og i 'sengehalmen'!

Min lille 8 år gamle dværghøne Lille My har noget på luftvejene, som antibiotika ikke rigtig vil tage. Hun er frisk og frejdig ellers, og i går serverede jeg (inspireret af en lokalt og superhyggeligt urtekursus jeg følger) vejbred, rølllike og merian for hende i små bidder - alle tre gode ved hoste (og mange andre ting) i følge 'overleveringen' - og om ikke andet fulde af "krudt" :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)