Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad kan automatiseres og gøres lettere selvforsynende i hønsehus og -gård?  (Læst 39957 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
så er de ude for natten. Men det har jeg nu kun prøvet med nye dyr eller kyllinger der ikke var en del af flokken endnu. Det lærer de hurtigt
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Cath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Venlig hilsen Cathrine

Bosat på det lille landsted Ny Favrbjerggård <3
(kommende hønseejer og utrolig spændt!)
1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn

Offline Cath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Det er ikke muligt at trække vand direkte til hønsehuset, så hvor kan man købe en drikkeautomat med en stor vandbeholder?
Venlig hilsen Cathrine

Bosat på det lille landsted Ny Favrbjerggård <3
(kommende hønseejer og utrolig spændt!)
1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
jeg har set nogle vandautomater som man kobler slangen direkte på. Der sidder en flyder inden i som når vandstanden bliver lav åbner for vandet, der så fylder op og lukker igen. Hvor godt de virker ved jeg ikke
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Angående vandproblemet har jeg fundet mig en stor beholder på omtrent 10-15 liter og skruet et par drikkenipler i. Den skal genfyldes to gange om ugen. Hvis man har rigtig mange høns, over 30 stk,  kan man jo overveje at en større beholder med rør koblet til. De rør kan nan så skrue drikkenipler i. Eller for nemhedens skyld, bare sætte to eller tre beholdere op.

Offline Cath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Angående vandproblemet har jeg fundet mig en stor beholder på omtrent 10-15 liter og skruet et par drikkenipler i. Den skal genfyldes to gange om ugen. Hvis man har rigtig mange høns, over 30 stk,  kan man jo overveje at en større beholder med rør koblet til. De rør kan nan så skrue drikkenipler i. Eller for nemhedens skyld, bare sætte to eller tre beholdere op.
Har du så beholderen stående indenfor eller udenfor hønsehuset?
Og hvor mange drikkenipler skal man bruge? (Regner med at starte med 8-10 høns)
Venlig hilsen Cathrine

Bosat på det lille landsted Ny Favrbjerggård <3
(kommende hønseejer og utrolig spændt!)
1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
En i hvert sted. Smid tre nipler i hver, hønsene har den sjove vane, at når en står og drikker kommer de andre og begynder også at drikke. Så behøver de ikke slås om en nippel eller to. Og nogle I reserve er en god ide. Mine har været I frostvejr ned til -10 hvor jeg jeg har glemt at tømme dem for vand. De har overlevet to vintre nu til trods for min glemsomhed.

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Til at starte med kan du kun have dem udenfor og så have et vandspejl indenfor indtil alle lærer at bruge dem. Undgå at tilbyde begge ting samme sted da det vil tage længere tid for dem at lære at bruge drikkeniplerne.

Offline Cath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Hvad gør du så om vinteren, når der ikke må være vand i?
Jeg har hørt at man ikke må bruge regnvand - er det rigtig? I så fald hvorfor?
Venlig hilsen Cathrine

Bosat på det lille landsted Ny Favrbjerggård <3
(kommende hønseejer og utrolig spændt!)
1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Fugleeskrementer fra taget medfører smittefare
Derfor må regnvand ikke bruges som drikkevand

Tilsvarende anbefales det at skylle grøntsager der vandes med regnvand, inden brug

Prøv at kigge i bunden af en regntønde, nogle måneder efter den er sat op, eller rengjort

En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Cath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Fugleeskrementer fra taget medfører smittefare
Derfor må regnvand ikke bruges som drikkevand

Tilsvarende anbefales det at skylle grøntsager der vandes med regnvand, inden brug

Prøv at kigge i bunden af en regntønde, nogle måneder efter den er sat op, eller rengjort
Ok, tak for svar
Venlig hilsen Cathrine

Bosat på det lille landsted Ny Favrbjerggård <3
(kommende hønseejer og utrolig spændt!)
1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
De dage, hvor der er frost må de få et vandspejl. Giver lidt mere griseri, men jeg har ikke taget mig sammen til at købe et akvarievarmelegeme. De koster småpenge på dba, så måske køber jeg et til næste vinter. :D

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Overvej hvor nemt der er at gøre rent - har fået at vide af en dyrlæge at vand er en stor smittekilde
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Ja jeg tænker også det må være næsten umuligt at gøre rent. Efterhånden samler der sig jo alger og andet belægning. Skifter man slangerne en gang imellem? Jeg er måske også lidt overhysterisk ;) Jeg vasker mine vandtårne min hver 3. dag.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Jeg kommer lidt klor i vandet på mine vandtårne, og spandene - de galvaniserede man ligger ned - står med klorvand i, til en af de andre er tomme - hvorefter spandene tømmes og skiftes
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever