Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad kan automatiseres og gøres lettere selvforsynende i hønsehus og -gård?  (Læst 39879 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jthyge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
    • www.varmkaffe.dk
Jeg gjorde som følger, har dog ingen høns pt. nye er på vej.

Automatisk lem, med skumringsrelæ. Hjemmelavet. Åbner kl 0700 lukker når det bliver mørkt.

Automatisk lys, vil også gerne have æg om vinteren

Drikkenipler monteret på spand, der er vand til et par dage. Og ingen lort i vandet, meget mindre rengøring. Varmeplade på spanden om vinteren, så det ikke fryser.

Lille beholder til skaller, monteret på væg i en højde, så der ikke kommer klatter i.

Et par håndfulde foder, når der alligevel hentes æg og kigges til dyrene.
Så ingen klatter i fodret, og ingen rengøring. Har dog en beholder hvis vi er væk et par dage.

Det er til at overkomme....
Jesper Thygesen

www.varmkaffe.dk
-blog om hus og have på landet.

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Jeg er stor tilhænger af at gøre det så enkelt som muligt, bla. fordi der sommetider er andre ti g so også tager tid i hønsegården.
Og det er jo ingen skade til at der er vand og foder til rådighed, uden der skal fyldes op hver dag.

P.t har alle hønse huse aut. hønselem, vand i huse og vand under tag samt foder silo som fyldes hver weekend.

Jeg tror mange med fast arbejde vil have svært ved at lukke hønsene ud, inden de skal på arbejde - hvis de lokale regler skal overholdes.

Selvom der er aut. hønselem på husene, overvejer jeg da at lave noget selv på husene med kyllinger og dørene hønsegårdene.
Ikkeforde jeg ikke gider åbne - men jeg vil hellere bruge tiden om morgenen til at se alt er ok, og så er det da praktisk at alt er lukket om aftenen, selvom vi kommer sent hjem.

Ventilation er styret af CO2 niveau i hønsehus, og tænder udsugning når det bliver for højt.

Så faktisk leder jeg efter et billigt alternativ til en PLC, til at styre lukning af hønsegårdenes døre - for hønsene går naturligvis frit i baghaven på ca. 400m2

Og ... I har vel alle tænd/sluk ure til lyset i hønsehuset ?
« Senest Redigeret: 19 April , 2015, 09:29 Fra Glatnak »
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Cath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Tusind tak for de konstruktive svar, og undskyld at jeg først får svaret nu.
Jeg kan se at der er nogen der er overbevist om at mine høns ikke vil få det godt hos mig, ud fra mit korte og praktiske spørgsmål, men det tager jeg ikke så tungt, det er da bare utrolig ærgerligt at tro det værste om folk som det første.
Til dem kan jeg berolige med at sige at mine høns vil få det dejligt her hos mig :)
« Senest Redigeret: 21 April , 2015, 11:05 Fra Cath »
Venlig hilsen Cathrine

Bosat på det lille landsted Ny Favrbjerggård <3
(kommende hønseejer og utrolig spændt!)
1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn

Offline Cath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Okay, det var så kun en tredjedel af mit svar der kom frem...

Som, mange andre skriver, vil jeg hellere bruge størstedelen af tiden til at hygge med hønsene :) Og selvfølgelig ska de tilses hver eneste dag.

Jeg ville bruge en automatisk lem til, hen ad formiddagen, at lukke hønsene ud til et 7000 m2 stort areal, hvor de skal hjælpe os med at holde vores usprøjtede juletræer fri for utøj og spise ukrudt og insekter. Jeg ønsker at give hønsene et så naturligt foder som muligt. I den store lukkede hønsegård vil jeg plante nogle vitaminrige bærbuske, og vi vil dyrke grøntkål og rodfrugter. Er der andre gode ting man kan plante og dyrke?

Jeg havde slet ikke tænkt på at udluftningen kunne gøres automatisk. På den måde sikrer man jo også at indeklimaet i hønsehuset altid er optimalt :D Hvordan gør man det?
« Senest Redigeret: 21 April , 2015, 10:47 Fra Cath »
Venlig hilsen Cathrine

Bosat på det lille landsted Ny Favrbjerggård <3
(kommende hønseejer og utrolig spændt!)
1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Jeg kan varmt anbefale drikkenipler. Ikke nok med, at man kun skal fylde vand op to-tre gange om ugen, så er vandet altid rent!

Men fortæl mig lige hvordan I laver jeres automatiske hønselem? Køber I en, der er klar til at sætte op eller hvordan?

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
jeg ved ikke om jeg læsre det forkert eller?? men det med og dyrke noget i hønsegården, grønkål rodfrugter mm tror jeg er lidt omsonst. Hønsene vil nok være for hårde ved planterne til at der kommer noget egentlig godt ud af det. Herhjemme får hønsene alt fra køkkenhaven som ikke skal spises af os selv, så det er egentlig kun fantasi der sætter grænsen. Der er nogle ting som de ikke har godt af, men det er så en helt anden snak
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Cath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Nej, kål og rodfrugter mm. dyrker jeg i køkkenhaven uden for hønsegården
Venlig hilsen Cathrine

Bosat på det lille landsted Ny Favrbjerggård <3
(kommende hønseejer og utrolig spændt!)
1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn

Offline Cath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Jeg spørger måske dumt, men hvordan virker en automatisk lem egentligt? Jeg ved at den kan styres af enten timer eller sollys, men hvad hvis ikke alle hønsene er kommet ind inden den lukker? Skal man så tjekke om alle høns er kommet ind hver aften? For så går det smarte måske lidt af, eller hvad?
Venlig hilsen Cathrine

Bosat på det lille landsted Ny Favrbjerggård <3
(kommende hønseejer og utrolig spændt!)
1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn

Offline Tanya.th

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Jeg er også meget interesseret i at vide hvordan i laver jeres egen hønselem (evt nogen gør-det-selv-hønseejer som vil lave en for mig?). Synes dem man kan købe koster mange, mange penge.
Jeg arbejder på alle tider af døgnet, og kunne derfor godt bruge lidt hjælp til at lukke vores små høns ind og ud....
Med venlig hilsen

Tanya
---------------
0,2 dv wyandotter, 0,2 dv welsumer, 0,2 børn.

Offline Maskinarbejderen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
da jeg har store høns.
Jeg har lavet hønselem, vognplade 25 x 45 cm, fræst riller ca 15 mm dybe i lægte på 1,5 meter, delt den i 2 stykker,monteret dem omkring et hul på 22x35cm.
Monteret wire og trisse i loftet, så jeg kan lukke for høns udefra
Man kan købe ved Amerika i Thisted en Automatic hønselem med ur, som måske kan anvendes i dit tilfælde.

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Her er et smart, simpelt og ikke desto mindre sjovt påfund:
https://www.youtube.com/watch?v=xRm2U72pu90

Lukker først når alle høns er kommet ind (det justerer man med vanddunkene).

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
min autolem lukker kl 2300 (jeg gider ikke stille den om til sommertid) og der er alle høns for længst gået ind. Og ja man skal stadig lige kigge efter, men det er som regel ikke noget problem
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
@jes.l.h hvad skal man se efter ?. Skal man ud og se om der nu også er lukket ? så er det jo spild af penge  /d

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
@jes.l.h hvad skal man se efter ?. Skal man ud og se om der nu også er lukket ? så er det jo spild af penge  /d

Tjaa, det er jo som man ser på det, jeg synes ikke pengene er spildt. Jeg har det bedst med lige og have været forbi dyrene inden jeg går til ro, men man skal ikke stole blindt på det. Det er rart at der bliver lukket selv om man har været til gilde og kommer sent hjem. Samtidig bliver der jo osse åbnet igen om morgenen når man gerne vil have hentet lidt af det manglende søvn  ;) det med og kigge efter om alle dyr er gået ind, er nu mest når/hvis der er kommet nye til. De hører ikke altid after hvad hanen siger til dem.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Cath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Hvad sker der hvis ikke alle er kommet ind inden den lukker? Er de så lukket ude indtil næste morgen? Eller er der en smart anordning af en art?

Jeg har ikke prøvet sådan en før, kender kun til kattelem
Venlig hilsen Cathrine

Bosat på det lille landsted Ny Favrbjerggård <3
(kommende hønseejer og utrolig spændt!)
1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn