Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Input til hjemmelavet rugemaskine  (Læst 19284 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Horn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
    • Marans
Sv: Input til hjemmelavet rugemaskine
« Svar #15 Dato: 18 April , 2015, 20:36 »
Spændende projekt.

Kig evt. på min hjemmeside for en hjemmebygget rugemaskine. (Ombygget vinkøleskab)

www.marans.dk

Jeg er igang med et nyt projekt med et andet vinkøleskan, som jeg får lagt lidt bygge tegninger op på hjemmesiden (en regnvejrsdag)

Husk at måle temperatur flere steder før der kommer æg i maskinen!

Det kan nemelig godt snyde noget.

Er der nogen med en America træruger, der har nogle erfaringer med temperatur spænd i disse maskiner? (0,2-0,4 ?)

vh
Thorbjørn
www.marans.dk

Medlem af maranklub DK,
Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl,
Den franske maranklub (MCF)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Input til hjemmelavet rugemaskine
« Svar #16 Dato: 18 April , 2015, 20:43 »
Jeg tror desværre jeg må gi op... øv... men min termostat er nok ikke fintfølende nok eller også er mine varmemåtter ikke egnede som varmekilde. Jeg synes ikke jeg vil ud og investere flere hundrede kroner i nye ting, så kan jeg lige så godt bare købe en færdig rugemaskine.

Denne er måske ok at ha i backup, hvis en af skrukkerne skulle gå af reden. Men til udrugning og klækning er den vist for svingende i temperatur.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Input til hjemmelavet rugemaskine
« Svar #17 Dato: 20 April , 2015, 01:16 »
Jeg har lavet op til flere rugemaskiner. Jeg solgte ligefrem en.
Jeg synes du er godt på vej, og har overstået det vanskeligste.

Man har brug for et indelukke, hvor man kan kontrollere temperaturen meget nøjagtigt. Hvis det lykkes, så har man en rugemaskine, eller en forspiringskasse eller whatever, kommer blot an på hvilken temperatur.
Man kan købe temperatur kontrol enheder, beregnet til rugemaskiner, de er billige og gode, og virker ved at de tænder og slukker for en strøm, alt efter hvad de føler og er indstillet til. Man kan også lave dem selv, med en thermistor og en triac, Diagrammer findes. Det er ikke så svært som det lyder. Det er bedst at regulere varmen ved at regulere pulserne, og det gøres ved en pulsgenerator sat ind i kredsløbet. En ic 555 hed det, dengang jeg byggede. Nå, men køb kontrolleren i stedet, så er du fri for det bøvl.

Dernæst skal du have en varmekilde, jeg brugte en gammel tørrehjelm til damer, der skulle have sat håret, der var både ventilator og varmelegeme i en enhed. Men du kan bruge alt muligt, der giver varme, en brødrister, en radiator, en hårtørrer eller hvad ved jeg? Og en ventilator, som er ret vigtig for at få varmen ud i hjørnerne og også for at kunne måle korrekt. Den er nem, for vores verden er fuld af ventilatorer, computere nævnes. Men de kører på 12 v, og så skal du også have en transformator bygget ind i systemet.
Jeg lavede min 150 ægs motor ruger i et gammelt køleskab. Køleskabe er gode, fordi de er isolerede. Jeg brugte indmaden fra tørrehjelme både for oven og for neden, til at generere varme og ventilation, og jeg købte professionelle kurve til æggene, så jeg kunne vende med en bevægelse. Kurvene kørte i aluminium gardinstænger, ligesom skuffer, og jeg styrede fugtigheden ved at læse et hår hygrometer og ved mere eller mindre at tildække vandskåle ved siden af blæserne med aluminium plade. Den virkede fint, kunne styres på 1/10 grad og 10% fugtighed, og jeg havde en god klække procent.

Jeg tror faktisk, at jeg stadig har et par controllere liggende, så hvis du har mod på at rode med elektronik, så kan vi tale om det.
En rugemaskine er en vældig gevinst for et hobby dyrehold. Man begynder at kunne planlægge, udnytte sære resurser, som fasanæg, og naboerne bliver interesserede, og vil gerne have en skuffe æg kørt med. Eller du kan ruge krokodiller ud for Zoologisk have.
Hvis du får lavet en stor rugemaskine, der virker, så har du pludselig værdi for 2- 3000 kr, Men hvis vi taler mindre portioner, så kan det helt klar bedst betale sig at købe en kinesisk på ebay for 100 kr.
Jeg synes ikke, man skal undervurdere læringsdelen i denne slags projekter. Man lærer, hvad det handler om, ved at bygge og eksperimentere, og som du ser, kan jeg skrive dig et svar, 15 år efter jeg byggede maskinerne.
« Senest Redigeret: 20 April , 2015, 01:42 Fra Jens S »

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Input til hjemmelavet rugemaskine
« Svar #18 Dato: 20 April , 2015, 05:45 »
Spændende indlæg :) Kan være jeg ikke skal gi helt op endnu. Men jeg tror desværre stadig at min termostat bare ikke måler nøjagtig nok. Kan man virkelig købe en rugemaskine fra Kina til 100,-?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.


Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Input til hjemmelavet rugemaskine
« Svar #20 Dato: 20 April , 2015, 08:03 »
Overdrivelse fremmer forståelsen, som man siger ;) du fik i hvert fald sat mine tanker i gang, og jeg fandt en lille 7 ægs rugemaskine i Kina til 300 kr inkl. fragt. Så den er nu bestilt, og så har jeg en lille backup maskine, hvis en skruk skulle smutte fra reden eller noget.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Input til hjemmelavet rugemaskine
« Svar #21 Dato: 20 April , 2015, 11:06 »
Hvis du er over 80 kr, så kommer du til at betale told+papiromkostninger... Så den ryger højere op.

Hvis jeg skulle bygge en rugemaskine idag, så ville jeg bruge en controller til omkring 80 kr..
Herfra
http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20150420010333&SearchText=thermostat+controller+incubator
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Input til hjemmelavet rugemaskine
« Svar #22 Dato: 20 April , 2015, 14:11 »
Jeg er godt klar over den kan blive taget i tolden. Men det må jeg jo ta med så :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.