Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udluftning i nyt hønsehus  (Læst 7212 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Udluftning i nyt hønsehus
« Dato: 06 April , 2015, 10:49 »
Hvor og hvordan ville I lave udluftning i dette hus? Taget er isoleret, men resten er ikke. Hvis det bliver for træls om vinteren, kan jeg flytte hønsene ind i stalden. Der skal gå 6 sebright.

På billede to er lågen taget af. Det bliver så det hele kan åbnes ved udmugning og fodring.

Jeg regner med siddepind i enden væk fra udgangshullet.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Udluftning i nyt hønsehus
« Svar #1 Dato: 06 April , 2015, 20:34 »
Ingen input på denne? Skal ud og ha handlet noget udluftningsrist eller noget i morgen, men ved ikke rigtig hvad jeg skal købe og hvor det skal installeres.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Udluftning i nyt hønsehus
« Svar #2 Dato: 07 April , 2015, 08:52 »
Grundkonstruktionen ser ok ud. Men hvordan med vinduer, lys?
Der er meget lidt udhæng, og derfor kan det regne direkte på siderne. Nogle tagplader (f.eks. metalplader) lagt ovenpå med 30 cm udhæng vil beskytte konstruktionen. Øverst oppe under dette udhæng placeres udluftningshullerne.
Et stort udhæng vil også give skygge på huset, så det ikke bliver til en svedekasse om sommeren.
Isolering, vil være en fordel både når det er koldest og varmest, og gennem en temperaturforskel til det udendørs bidrage til luftudskiftning gennem ventilationshullerne.
Hilsen
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Udluftning i nyt hønsehus
« Svar #3 Dato: 07 April , 2015, 09:09 »
Der kommer et vindue i den ene gavl og den yderste  meter eller halvanden af hønsegården bliver overdækket m trapezplader og dermed bliver det også sådan at det ikke kan regne ind af udgangshullet. Der bliver også dækket på sidderne. Huset står ret beskyttet for blæsten og vil komme til at være i skygge i de varmeste timer.

Hvordan skal vi lave hullerne? Er det nok bare at bore nogle små huller eller er det bedst at sætte en rist i?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Udluftning i nyt hønsehus
« Svar #4 Dato: 07 April , 2015, 11:25 »
Standardristene er for store, du kan nøjes med at bore et par huller på hver side øverst i den høje ende. Jeg vil tro at 40 mm er passende.
I den lave del hvor du har siddepindene kan du lave en gødningskumme så dette er adskilt fra strøelsen i resten af huset. Man kan lave en udvendig lang skuffe som blot trækkes ud når du muger ud.
Ved udgangshullet bør du lave en lille kasse som hønsene går ind i inden de går ind i selve huset, dette vil modvirke uønsket træk. Hvis du sørger for det tidligere beskrevne udhæng, så skal det nok blive godt. /o
Hilsen
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Udluftning i nyt hønsehus
« Svar #5 Dato: 07 April , 2015, 11:49 »
Mange tak for hjælpen :-)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Udluftning i nyt hønsehus
« Svar #6 Dato: 19 April , 2015, 09:27 »
Du kan sagtens bruge standard 100mm udluftnings riste, men du skal sørge for der ikke kommer træk.

Jeg har alm. riste, men indvendigt er der sat en 25cm plade for, som har åbningen ned ved gulvet.
Herved undgår jeg træk direkte på hønsene.

Dem er der nogle stykker af i hønsehuset, og i 2 af dem i den ene ende, er der monteret udsugnings ventilatorer ( dem fra P4 CPU'er).
Ventilatoren er 12V - alt i hønsehuset er 12V - og tænder aut. om aftenen og hver time i 15 min.
Min i indtryk er at der er fint klima, selvom det er et lille hønsehus.

Et andet hønsehus har en NetAtmo monteret, og når CO2 kommer over 800ppm starter en kraftig udsugning.
Dette hønse er en del større og er så stort at kyllinger er her, foruden de voksne høns.

Netatmo er temp, fugt, CO2 mv målere, som via IfThenThat ( https://ifttt.com )  kan tænde slukke 220V via en Wemo
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Udluftning i nyt hønsehus
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2015, 17:04 »
Nu er vi kommet så langt, at vi faktisk kun mangler udluftningen og en siddepind, før hønsene kan flytte ind.

Jeg er stadig meget i tvivl om hvor udluftningshullerne skal placeres. Jeg vil helst ha dem bag på huset, for der kan det ikke komme til at stå og blæse lige ind.

Men nu hvor I kan se hele det færdige projekt, hvor ville I så placere udluftningshullerne?

http://hobbydyrene.blogspot.dk/2015/04/mit-nye-hnsehus.html
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.