Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lysning af hønseæg, eller?  (Læst 8933 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Lysning af hønseæg, eller?
« Dato: 31 Marts , 2015, 09:08 »
Vi er midt i store-rugetid :), og vi er vist mange som venter på klækningen og er spændte på resultatet. Men når vi lyser æggene er det så for at tilfredsstille vores nysgerrighed eller for at fjerne dårlige æg så de ikke forurener de gode?
Jeg har læst mange rugevejledninger, og nogle af dem fraråder helt at man tager æggene ud i rugeforløbet, da der er en risiko for at skade æggene.
Jeg bruger en motorruger, og tøjler min nysgerrighed indtil en lysning på 18. dagen hvor jeg jo alligevel skal flytte æggene til klækkebakken.
Synspunkter om dette modtages meget gerne ::)
Hilsner
« Senest Redigeret: 01 April , 2015, 08:08 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Lysning af æg, eller?
« Svar #1 Dato: 31 Marts , 2015, 16:19 »
Et godt spørgsmål som vi nok ikke alle bliver enige om svaret på.Jeg avler kun vagtler og når jeg har 75 æg i maskinen , som står i et uopvarmet rum , så skal jeg lyse i mange omgange for ikke at afkøle æggene for meget.Jeg synes det bliver for bøvlet og tjener ikke noget fornuftigt formål.Derfor lyser jeg ikke.Har man derimod 15-20 hønseæg i maskinen , så ville jeg lyse.Det ville så kun være for at tilfredsstille min nysgerrighed.På den anden side , så er spændingen meget større på 21. dagen , når man ikke har lyst.Det er op til hver enkelt hvad man har lyst til.Når man ruger for første gang , er man meget spændt på resultatet og er ved at få stress over , om der overhovedet er noget i æggene.Når man har ruget 10-20-30 gange , ser man mere afslappet på det hele.Bliver det et dårligt resultat denne gang , så prøver man en gang mere. /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Lysning af æg, eller?
« Svar #2 Dato: 31 Marts , 2015, 17:27 »
Det er muligt, du har ret Veteranen f.s.v.a. risikoen for at beskadige æg, når man lyser dem.

Men gåse- og andeæg skal luftes og afkøles hver dag. Og sprøjtes med vand. Og for gåseæggenes vedkommende endog nedsænkes i vand hver anden dag fra ca. 14. dag og indtil de lægges til klækning. Dette er ikke nemt at gøre, uden at man rører ved æggene. Og når jeg alligevel har dem ude, lyser jeg dem.

Det gør jeg af flere grunde: for det første for at sortere dem fra, som er ubefrugtede eller gået i stå samt sikre, at der ikke er revner i æggene, som gør, at de nemt fordærver. Tro mig, jeg ved af bitter erfaring, hvor slemt det er, hvis et æg med nærmest usynlige skader eksploderer i maskinen. Det hændte allerførste gang, jeg rugede gåseæg. Mirakuløst lykkedes det alligevel at få tre af de fem resterende æg til at klække med de skønneste gæslinger.

For det andet lyser jeg for at sikre, de udvikler sig, som de skal.

Og for det tredje er det da også rart at have en idé om, om man har udsigt til ællinger eller gæslinger.

Jeg lyser hønseæg dag 3 og igen dag 10 og sidste gang dag 18.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Lysning af æg, eller?
« Svar #3 Dato: 31 Marts , 2015, 19:21 »
Det var faktisk ikke mit postulat, at man skader æggene ved lysning, men indlægget bunder i at jeg er relativt ny med rugemaskinen og hidtil har klaret mig med skrukhøner. Jeg undlader at lyse fordi dette anbefales i den rugevejledning som fulgte med min nye rugemaskine.
Er der nogen som har oplevet at hønseæg eksploderer eller skader de øvrige i rugemaskinen inden 18. dagen?
Det virker som en særlig udfordring at udruge gåse- og andeæg. Og den beskrevne håndtering forklarer jo også hvorfor gæslinger og ællinger har en højere pris. Men disse udfordringer kan jo klares med Skrukhøne alligevel, hvordan det?
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Lysning af æg, eller?
« Svar #4 Dato: 31 Marts , 2015, 22:26 »
Helt sikkert kan en skrukhøne klare det - men for ande- og gåseægs vedkommende er det en dårlig idé, eftersom svømmefugle og hønsefugle ikke må have næbkontakt. Og det ville da være synd at lade hønen ruge æggene ud for at tage dem fra hende, så snart "afkommet" er klækket. Synes jeg i hvert fald.

Jeg lader ikke mine gæs ruge gæslinger ud, selv om de er overordentligt rugevillige. Dette fordi jeg har prøvet, at en gæsling druknede, da den fulgte med de voksne i vandet. Min fejl at jeg ikke havde flyttet dem til et sted, hvor vandstanden kun var en cm eller mindre.

Og min anderace ruger ikke. Så ønsker jeg gæslinger eller ællinger, og det gør jeg hvert år, sker det i maskine.

7-9-13 har jeg ikke prøvet hønseæg, som eksploderer. Ej heller andeæg. Det kunne så være, fordi jeg lyser dem fra, som er gået i stå, eller som har skader, jeg ellers ikke havde fået øje på. Men jeg mener at have læst om andre, der har prøvet det.

:)

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Lysning af hønseæg, eller?
« Svar #5 Dato: 01 April , 2015, 15:59 »
Ganske som du veteranen lyser jeg også først mine æg på 18 dagen når jeg alligevel skal ha dem lagt i klække bakkerne og det fungere fint for mig.. Har læst nogen steder at man anbefaler at lyse dem på 7-14 og 18 dagen men kan ikke se nogen grund til dette Høne mor finder jo heller ikke lige natlampe frem og lyser dem... Der udover mener jeg personligt at jo færre gange du røre ved æggene jo bedre end rugning får man på den måde ikke får uønskede bakterier i maskinen.. Jeg har læst om enkelte tilfælde hvor æg er eksploderede under rugningen men dette sker måske en af tusinde gange.. Det var mit syn på det.. Mvh kenneth
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Lysning af hønseæg, eller?
« Svar #6 Dato: 01 April , 2015, 16:50 »
Uanset om der er en større eller mindre succes med rugeresultatet, så er jeg klar med varmelampen og kyllingeburet. Derfor finder jeg det ikke nødvendigt at lyse mere end på 18. dagen for at være klar.
Men skulle der alligevel være en god begrundelse for at lyse før 18. dagen, så er jeg klar til at lade mig overbevise. Alternativt er der mange som gør sig unødvendige anstrengelser. Som Nielsen86 påpeger, så er der en risiko for hver håndtering af hønseæg.
Flere af de erfarne rugere må have en mening om dette?
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Lysning af hønseæg, eller?
« Svar #7 Dato: 11 April , 2015, 20:20 »
Efter en netop gennmeført rugning er jeg nu blevet lidt klogere på et svar på dette spørgsmål.
Ved lysning i rugeforløbet afsløres også udviklingen af æggets luftblære, hvilket igen indikerer om luftfugtigheden er den rette. Hvis luftfugtigheden er for høj vokser luftblæren ikke nok, dermed får kyllingen ikke plads nok til at arbejde sig ud af ægget.
Trist at finde færdigudvikede døde kyllinger i ægget når rugningen afsluttes :'(
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Lysning af hønseæg, eller?
« Svar #8 Dato: 11 April , 2015, 20:28 »
En anden grund til at lyse, specielt den første rygning er for at tjekke befrugtningen. Der er jo ingen grund til at ruge i 21 dage på tomme æg. Så jeg lyser altid 7 dagen for at tjekke. En enkelt gang har æggene været blanke og kunne jeg starte en ny rugning 14 dage tidligere
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi