Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Åhh er der mon kyllinger i æggene???  (Læst 7682 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanya.th

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Åhh er der mon kyllinger i æggene???
« Dato: 30 Marts , 2015, 20:52 »
 :o
Vores første skruk høne har nu lagt på 10 indkøbte og forhåbentlig befrugtede æg i 19 dage...
Min datter på 5 år og jeg har her til aften haft den i 37 grader varmt vand og ventede spændt på at æggene skulle bevægede sig - men INTET skete  :'(
Heldigvis faldt ingen til bunds, og i to af den lignede det at der var luft i....
Skal jeg stadig have ja-hatte på og kunne forvente små påskekyllinger om to dage eller skal jeg ud og finde daggamle kyllinger til både at narre hønemor med, men især også datteren på 5. Åhh kan næsten ikke holde ud hvis ikke hun får lov at opleve de små kyllinger i reden, nu har hun ventet så spændt.
Håber nogen kan hjælpe med svar -tak!
« Senest Redigeret: 30 Marts , 2015, 22:08 Fra Tanya.th »
Med venlig hilsen

Tanya
---------------
0,2 dv wyandotter, 0,2 dv welsumer, 0,2 børn.

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Åhh er der mon kyllinger i æggene???
« Svar #1 Dato: 30 Marts , 2015, 22:44 »
Hej.
Jeg bruger aldrig vand-testen, da jeg er bange for at komme til at drukne kyllingerne inde i æggene.
Til gengæld lyser jeg æggene 3 gange, dag 7, dag 12 og dag 18. Der er sjældent tvivl om hvorvidt der er liv i æggene.
Hvis du lyser dine æg nu, bør de være helt mørke med en lys luftlomme i den tykke ende. Til sammenligning, kan du lyse et af de æg du sikkert har i køleskabet som skal spises, og med garanti ikke indeholder en kylling ;). Så kan du se hvordan et tomt æg ser ud i forhold til.
Held og lykke, krydser fingre for at der kommer små nuttede kyllinger ud af alle dine æg *k <L <L <L

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Tanya.th

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Åhh er der mon kyllinger i æggene???
« Svar #2 Dato: 31 Marts , 2015, 08:16 »
God ide Karoline...
Havde slet ikke tænkt på at kunne sammenligne men vores egne ubefrugtede æg.... Jeg lader dem nu ligge til i morgen, så jeg ikke forstyrrer mere. Og så må jeg holde øje med daggamle kyllinger i nærheden hvis nu det ikke lykkes...
Havde lidt håbet på at der en en som skrev at de havde oplevet det samme med vandet og at de fik kyllinger /o men vi krydser alt hvad vi kan.
Tak for svar
Med venlig hilsen

Tanya
---------------
0,2 dv wyandotter, 0,2 dv welsumer, 0,2 børn.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Åhh er der mon kyllinger i æggene???
« Svar #3 Dato: 31 Marts , 2015, 08:20 »
Tror ikke rigtig der er nogen der bruger den med vandet længere. Som Karoline skriver kan man risikere at drukne kyllingerne, da æggeskallen er porøs.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tanya.th

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Åhh er der mon kyllinger i æggene???
« Svar #4 Dato: 31 Marts , 2015, 09:09 »
Ihh som første gangs kyllinge"mor", håber jeg godt nok ikke jeg har druknet mine kyllinger :-[
Jeg har fulgt Jørgen liljensøe's anbefalinger hele vejen... Dog skulle æggene ligge i vand et par minutter hvilket vi ikke kunne lide, så vores fik 15-20 sek.
Det er i morgen at der er gået 21 dage, og jeg skal virkelig tage mig sammen for ikke at liste ud og pille et æg ud under hende for at lytte efter pibe lyde. Men ville jeg også kunne have hørt det to døgn før klækningstidspunktet? For i går da æggene fik "bad" var de HELT stille(?)  :'(
Med venlig hilsen

Tanya
---------------
0,2 dv wyandotter, 0,2 dv welsumer, 0,2 børn.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Åhh er der mon kyllinger i æggene???
« Svar #5 Dato: 31 Marts , 2015, 09:12 »
Tanya, Jeg får kyllinger Fredag/Lørdag, som jeg godt vil hjælpe med, hvis det bliver aktuel. Jeg bor ved Assens, (1 times kørsel fra Vejle).
Hilsen
Peter

Offline Tanya.th

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Åhh er der mon kyllinger i æggene???
« Svar #6 Dato: 31 Marts , 2015, 09:19 »
Hvor er du sød Peter!
Nu må du ikke misforstå mig, men håber ikke jeg bliver nød til at takke ja til dit tilbud ;) Tænk at man kan få så mange bekymringer om "bare" et par høns. Men de betyder meget for os!
Jeg arbejder til dagligt som Jordemoder og må indrømme at disse fødsler har jeg (heldigvis) meget ro til  :-* :-* :-* Livets små mirakler <3
Med venlig hilsen

Tanya
---------------
0,2 dv wyandotter, 0,2 dv welsumer, 0,2 børn.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Åhh er der mon kyllinger i æggene???
« Svar #7 Dato: 31 Marts , 2015, 23:26 »
Jeg har brugt vand testen mange gange indtil lyset gik op for mig.
Altså, hvis man ikke bader dem i vand i hele og halve dage, sker der ikke noget ved det. Æggene har nærmest gavn af det.

Og vand testen er meget præcis: man kan se æggene rejse sig fra bunden flyde på siden og til sidst flyde med den runde side op.
Dont worry.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Åhh er der mon kyllinger i æggene???
« Svar #8 Dato: 04 April , 2015, 09:52 »
Hvordan gik det  :)