Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Størrelse på hønsehus og andre spørgsmål fra nybegynder  (Læst 30649 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Størrelse på hønsehus og andre spørgsmål fra nybegynder
« Svar #15 Dato: 31 Marts , 2015, 17:26 »
Vi må jo prøve os frem :) Jeg kunne også godt tænke mig at få en god størrelse på hanerne, men om jeg vil gå på kompromis med størrelsen fremfor at skulle lave endnu et hønsehus og gård - det ved jeg ikke helt endnu.

Jeg kan se du selv har en blandet flok med bl.a maraner, araucanaer og wyandotter. Trives de fint sammen?

Du kan jo bare vælge at slagte dem, når de bliver et problem. Nogen slagter allerede fra 4 mdrs alderen. Personligt vil jeg bare gerne ha mest muligt slagtekrop ud af mine unghaner, så de når at få lidt mere fylde. Vi er også en stor familie, så det er rart at kunne blive mætte alle mand af en hane.

Hvis du vælger at dele dem op, så kan de ikke lukkes på friland på samme tid.
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Størrelse på hønsehus og andre spørgsmål fra nybegynder
« Svar #16 Dato: 31 Marts , 2015, 17:57 »
Jeg kan se du selv har en blandet flok med bl.a maraner, araucanaer og wyandotter. Trives de fint sammen?
Jeg tillader mig (også) at svare på denne :). Jeg har maran, araucana, hollandsk dværg og blandingshøns til at gå sammen, og det fungerer fint. Hanen skal blot ikke være for stor. (hvilket så ikke passer til mine store maranhane, der går sammen med en hollandsk dværghøne på 400 g, men han gider hende ikke, hun er alt for lille ::))

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Størrelse på hønsehus og andre spørgsmål fra nybegynder
« Svar #17 Dato: 31 Marts , 2015, 19:09 »
Ja mine trives også rigtig fint sammen i den blandede flok :) der er absolut ingen problemer, men som Tanja skriver skal man vælge en passende hane. Når man en gang har oplevet en stor hane på ryggen af en lille høne, så får man dem hurtigt skilt ad.

I min blandede flok har jeg en silkehane sammen med silkehøner, sussex og engelsk araucana. Mine andre haner er fra sidste år, og inden de blev kønsmodne gik alle i samme flok, undtaget mine sebright. Jeg har jo dog som tidligere beskrevet skilt unghaner til slagtning fra hovedflokken. Det giver meget mere ro.

Jeg har også lige nu en enkelt wyandothøne. Hun går sammen med mine maraner. Egentlig er det bedst at ha flere af samme race, da de tit gerne vil gå sammen med dem af samme race, og en enkelt høne, der skiller sig ud, kan risikere at blive mobbet. Men der var desværre kun en høne af de wyandottkyllinger jeg købte. Det går nu ganske udemærket med hende i maranflokken.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Størrelse på hønsehus og andre spørgsmål fra nybegynder
« Svar #18 Dato: 31 Marts , 2015, 19:37 »
Mit forslag var at ventilationshullerne kunne være 40 mm (4 cm i diameter), undskyld fejlen :(. Jeg har rettet det.
Når mange mennesker holder høns, så opstår der også mange gode måder at gøre det på. Mine råd bygger på det jeg tror hjælper jer bedst og lettest igang. Hønseholdet har mange regler og endnu flere undtagelser fra disse regler. Der er kun få "matematisk korrekte" svar. På billedet fra Tanja ses en lille høns som søger ly hos hanen. Denne tror jeg hverken er rigtigt matchet med hanen eller de andre høns. Lad derfor ikke den slags vildlede dig fra din egen sunde fornuft ;D.
Især i en hønseverden hvor der er en streng hakkeorden, så er der noget om at lige børn (især i størrelse og alder) leger bedst ::)
Selv om det kan virke barskt, så bør man anskaffe en økse til "justering" af bestanden. Jeg laver flere høns end jeg har brug for, så jeg kan fravælge nogle sammen med hanerne. Disse unghaner syntes jeg er bedst ved ca. 4 mdr. Tager man dem fra ved denne tid slipper man også for unødigt galeri og postyr :)
Hilsner
« Senest Redigeret: 31 Marts , 2015, 20:42 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Størrelse på hønsehus og andre spørgsmål fra nybegynder
« Svar #19 Dato: 01 April , 2015, 10:14 »
Dejligt at høre det fungerer fint med en blandet flok :) Vi har allerede snakket om at vi vil have mindst 2 af hver, men selvfølgelig kan det være svært at sikre sig mod at kun én af kyllingerne er en høne. Det må vi håndtere til den tid :)

Hvilken hane vil passe godt til sådan en flok? Jeg tænker at de racer vi har kig på er cirka samme størrelse, så scenariet med en lille hollandsk dværghøne og en stor hane på 3-4 kg ender det ikke med - selvom det er et kært billede  ;D 

Er der én af racerne, der er bedst til at befrugte og hvilke racer er bedst til at udruge? Jeg er også begyndt at kigge lidt på Faverolles.
« Senest Redigeret: 01 April , 2015, 10:29 Fra Charlotte3080 »
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Størrelse på hønsehus og andre spørgsmål fra nybegynder
« Svar #20 Dato: 01 April , 2015, 10:39 »
Det er lige meget hvilken hane du vælger medmindre du fx gerne vil lave grønlæggere. Blandinger af maran og araucana  lægger grønne æg. Det kan også være at du gerne vil ruge racerene kyllinger ud af en af racerne. Hvis det er maran, araucana og wyandot så kan du sagtens se forskel på æggene og vælge de rigtige fra til udrugning.
Wyandotter skulle generelt være gode skrukhøner. De to andre kommer meget an på stammen.
Faverolles skrukker ikke.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Størrelse på hønsehus og andre spørgsmål fra nybegynder
« Svar #21 Dato: 01 April , 2015, 11:43 »
Det kunne være ret fint også at få grønne æg  :D og hvis det i forhold til flokken er ligegyldigt om det er den ene eller anden race  /o

Skal det så være en maran hane og en araucana høne eller kan det også være omvendt? Jeg synes jeg har læst at det er hønen, der bestemmer ægfarven, men hvordan hænger det sammen med at man kan lave grønne æg?

Uha der er meget at lære  :D jeg glemmer næsten helt at læse til eksamen  ;D


Det er lige meget hvilken hane du vælger medmindre du fx gerne vil lave grønlæggere. Blandinger af maran og araucana  lægger grønne æg. Det kan også være at du gerne vil ruge racerene kyllinger ud af en af racerne. Hvis det er maran, araucana og wyandot så kan du sagtens se forskel på æggene og vælge de rigtige fra til udrugning.
Wyandotter skulle generelt være gode skrukhøner. De to andre kommer meget an på stammen.
Faverolles skrukker ikke.
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Størrelse på hønsehus og andre spørgsmål fra nybegynder
« Svar #22 Dato: 01 April , 2015, 11:48 »
Det er lige meget om det er maran eller araucana der er hanen. Du skal bare være obs på at det kun er i første generation du er sikker på at afkommet lægger grønne æg. Hvis du avler videre på en grønlægger vil dens afkom kun måske lægge grønne æg.

Ja det er en spændende verden,  og der er altid nyt at lære :-)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Størrelse på hønsehus og andre spørgsmål fra nybegynder
« Svar #23 Dato: 01 April , 2015, 12:07 »
Jeg glæder mig super meget til at komme i gang :D

Tak for hjælpen :-)
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Størrelse på hønsehus og andre spørgsmål fra nybegynder
« Svar #24 Dato: 01 April , 2015, 18:54 »
Alt efter hvad du vælger i hane vil du kunne få forskellige ægfarver når den sættes sammen med høner af anden race.

Hvis valget bliver en Wyandot eller Maranhane vil den lave Grønlægger hønekyllinger sammen med dine Araucana/Engelske Araucana høner. Nuancen af grøn vil dog afhænge af hvilken en af dem du bruger.
Wyandot/Maranhanen vil med modsatte race af disse lave hønekyllinger der lægger en mellemting i de brune æg imellem de to racer.

Hvis det derimod er en Araucana/Engelsk Araucanahane du vælger at sætte ind på Maran og Wyandothøner vil du få to nuancer af grønne æg af deres hønekyllinger alt efter hvem moderen var og hvor mørke/lysebrune æg hun lage.

Umildbart skulle de have lige meget at sige de to køn i avlen omkring ægfarver, men da en hane ofte bruges til flere høner spredes hans gener jo mere og får derfor mere at sige.
Folk og forskere imellem er også lidt uenige omkring om hanen kan have gener der fremmer den mørkebrune farve på æggene og dermed er vigtigere i avlen af meget mørkebrune æg end hønen.
Men husk stor uenighed så lad dig ikke påvirke af dette.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Størrelse på hønsehus og andre spørgsmål fra nybegynder
« Svar #25 Dato: 02 April , 2015, 10:46 »
Så det kan ende med at blive en noget spraglet æggebakke  ;D

Jeg har fået kontakt til en som gerne vil sælge mig nogle daggamle kyllinger i de 3 racer til sommer (engelske araucanaer, wyandotter og maran). Det er jo ikke helt til at vide hvad køn de er, så har tænkt på at købe omkring 20 kyllinger og så se hvad det ender med. Det kan jo i teorien godt være at der kun er én hane - eller der kan være 20  ;)

Temperamentet spiller vel også ind, når man skal vælge hanen? Han skal kunne holde styr på flokken, men samtidig gerne være nogenlunde omgængelig.
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Størrelse på hønsehus og andre spørgsmål fra nybegynder
« Svar #26 Dato: 02 April , 2015, 11:10 »
Temperament er rigtig vigtigt ved valg af hane, især hvis de er fritgående og der er børn. Vi måtte slagte de første to pga aggressivitet. Det har tidligere været diskuteret om der er sammenhæng med at hanerne er meget i hænder fra små, og at de bliver aggressive som voksne, fordi de ikke har respekt for mennesker. Dem vi har slagtet pga aggressivitet har været i hænder fra små og opvokset indenfor de første uger. Men det kunne være spændende at høre om andre har samme erfaringer.

Hvorom alting er, så kan det være svært at vide om ens hane er aggressiv før foråret kommer og drifterne stiger. Man kan godt vælge en sød hane om efteråret, som bliver en værre djævel til foråret.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Størrelse på hønsehus og andre spørgsmål fra nybegynder
« Svar #27 Dato: 02 April , 2015, 15:18 »
De kommer til at være fritgående, når vi er hjemme og jeg har ikke lyst til at have en gal hane rendende efter mig i tide og utide ;)

Vi har tænkt at have vores kyllinger i hænder fra de er små, så det vil da være rigtig interessant at høre om andre har samme erfaring som dig ift aggressivitet.

Hvad gør man så? Slagter ham og søger efter en ny voksen hane, der er mere omgængelig?
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Størrelse på hønsehus og andre spørgsmål fra nybegynder
« Svar #28 Dato: 02 April , 2015, 16:19 »
Ja det er en mulighed. Ellers kan man jo også købe rugeæg ig så beholde en hane der har gået ved skrukhøne. Dem har vi ikke haft problemer med. Men det kan jo også sagtens være vi bare har været uheldige. Bare pudsigt at 3 ud af 3 af dem der har været meget i hænder har vist tegn på aggressivitet. De to af dem så voldsomt de måtte slagtes. Den tredie er på prøve endnu. Børnene tør bare ikke gå ind til ham længere så jeg kan få testet om han stadig er sur. Han har ikke gjort mig noget.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Størrelse på hønsehus og andre spørgsmål fra nybegynder
« Svar #29 Dato: 02 April , 2015, 16:57 »
Hvis man nu bliver nødt til at slagte, vil flokken så godt kunne vente med at få ny hane til en ny er ruget ud og har vokset sig stor?
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar