Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nogle med forstand på frilandsgrise?  (Læst 10224 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gultentorp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Nogle med forstand på frilandsgrise?
« Dato: 27 Marts , 2015, 08:46 »
Jeg søger gode råd mht hold af to par frilandsgrise. Jeg har læst en masse, men synes stadig jeg har nogle ubesvaret spørgsmål. Håber I kan hjælpe ☺️
Vi skal have to grise af racen af dansk landrace. Vi tænker at holde dem i løsdrift.
Vil der været et problem i at det ene hegn er op til to køer?
En nævnte for mig, at der skal være dyrlægekontrol, gødningsplaner osv? Nogle der kan forklare mig noget om det?
Vi har høns, køer og hunde, men har aldrig haft grise. Så gode råd modtages med kyshånd. Noget vi skam være særligt opmærksomme på?
Vi skal igang med hegnet her i weekenden, da det ho skal leve op til nogle krav.
Håber I kan hjælpe.

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Nogle med forstand på frilandsgrise?
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2015, 19:28 »
Dejlig race, som er ret ukompliceret at have. Det største problem er at hegne dem ordentligt ind.  Jeg vil anbefale et fast hegn i kombination med elhegn og der skal være godt med smæk på, for grise er eksperter i at bryde ud. Jeg tvivler på at det er problematisk de går op af køer, men igen vær opmærksom på at hegnet kan holde grisene inde hvis ikke de skal pløje køernes græs. Hvis dit krav er at der skal være grønt hvor grisene er kræver det et ret stort areal. Og husk også at grise bygger reder, også selvom de ikke skal fare, så rigeligt tørt halm.
Grise skal være øremærkede og registrede når de flyttes. Det er kun i forbindelse med slagt de skal kontrolleres, gødningsplaner er vist ikke nødvendigt når det kun er to på friland.
Rasmus

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nogle med forstand på frilandsgrise?
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2015, 19:53 »
Og et Chr. nr. til dem, skal man nok også have.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Nogle med forstand på frilandsgrise?
« Svar #3 Dato: 27 Marts , 2015, 20:07 »
Div. ting er fint belyst ovenfor, og med kun 2 grise er der selvfølgelig ingen krav mht. indberetning af gødningsregnskab.
Dog læser jeg at der også er køer, og alt efter antal, så kommer det hurtigt op på det antal DE ialt som udløser et krav til indberetning af gødningsregnskab.
Grænsen er om man har over eller under antal DE som defineres erhvervsmæssig dyrehold.
NB: selvom dyreholdet i nogle sammenhænge er af hobbymæssig karakter, kan det godt i andre sammenhænge være erhvervsmæssigt.

Offline Gultentorp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Nogle med forstand på frilandsgrise?
« Svar #4 Dato: 28 Marts , 2015, 06:25 »
Tak for de gode svar ☺️ tror I der skal føres tre tråde, eller er to fint? Vi tænker også at det skal løbe langs et fast hegn. Har I anbefalinger mht højde af hegnet?
På forhånd tak

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Nogle med forstand på frilandsgrise?
« Svar #5 Dato: 28 Marts , 2015, 07:43 »
Grise er ikke de store springdyr så 90 cm hegn er fint. Mht strøm så er det vigtigt den passer i højden til grisen. Får i dem fra små render de let under tråden og sidder den for langt nede skal man holde øje med at de ikke får vendt tørv henover den så strømmen går i jorden. Men egentlig er to tråde nok i forbindelse med fast hegn. En alarm på strømmen er ret praktisk med grise, så opdages det hurtigt hvis der er noget galt.

Offline Gultentorp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Nogle med forstand på frilandsgrise?
« Svar #6 Dato: 28 Marts , 2015, 20:55 »
Okay :) tak for svar ☺️

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Nogle med forstand på frilandsgrise?
« Svar #7 Dato: 29 Marts , 2015, 15:09 »
ni står der du skal ha 3 tråde så hvorfor ikk bare det

Offline Gultentorp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Nogle med forstand på frilandsgrise?
« Svar #8 Dato: 29 Marts , 2015, 15:48 »
Vi har et fast hegn hele vejen rundt og jeg var i tvivl om det så var nødvendigt med tre strømførende tråde, eller om to er nok. Vi har et omfangshegn, da vi har køer gående omkring dem.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Nogle med forstand på frilandsgrise?
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2015, 18:13 »
fast hegn ??

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Nogle med forstand på frilandsgrise?
« Svar #10 Dato: 31 Marts , 2015, 23:40 »
Jeg har haft frilandsgrise i mange år.
man køber dem som 25 kgs torvegrise i april og fodrer dem op til slagtning i oktober.
Det var i altfald, hvad jeg gjorde.
Nogle gange blev det november, inden jeg fik slagtet, så blev de store. 160 kg slagtet vægt er min rekord. De var gode! Koteletterne fyldte en hel tallerken. Det kan anbefales.

Grise er i øvrigt nemme at holde og betaler deres regninger.

Når jeg fik dem fra landmanden, direkte ud af stalden, sørgede jeg for at lave et indelukke, de simpelt hen ikke kunne slippe ud af. Det betød brædder og pæle. Jeg brugte ofte paller og andet kluns. Jeg byggede et hus til dem af nogle gamle stalddøre, som jeg beklædte med gulvtæpper og forede med halm. Bølge eternit som tag. Godt med søm.
Når de havde vænnet sig til at bo i huset, og følte sig hjemme ved ædetrug og hus, kunne jeg begynde at lave mere luftige hegn, af elektrisk hegn, eller hvad der nu var på mode.
Pointen var, at de vidste hvor de boede, og løb hjem og ind, når de fik stød, eller blev skræmte i den store verden.
Hvis ikke hegnet er solidt og grise sikkert, de første 14 dage, så kan du risikere at de løber af helvede til, og så kan man ikke fange dem. Og ja, det har jeg også prøvet.
« Senest Redigeret: 31 Marts , 2015, 23:59 Fra Jens S »

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Nogle med forstand på frilandsgrise?
« Svar #11 Dato: 31 Marts , 2015, 23:47 »
Forresten, vedr foder til grise. Så skal du være benhård.
man siger en gris skal bruge 3 tdr korn til at blive stor. Jovel, det skal den altså have, og dertil 1/3 kraftfoder.
Det må du under ingen omstændigheder skære ned på eller prøve at erstatte.
og ja jeg har prøvet, med kartofler, æg eller fiskemel. Men det duer ikke. Så regn med 100 kg kraftfoder og 300 kg malet korn, som basis, så skal det nok blive godt.
Og dertil fodrer du med alt muligt sjovt for at få smag og glæde: æbler, hæk afklip (ikke liguster, men tjørn og bøg), løg, kylling i karry og jordbær, papkasser og papirsække, grisene skal nok lave det til muld. Hvad du nu finder og hvad du har. Du må ikke give dem større mængder brød eller andet ensformigt industri affald.


Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Nogle med forstand på frilandsgrise?
« Svar #12 Dato: 01 April , 2015, 05:42 »
jens grise må ikke få kød og madrester indeholdende kød, pga div smittefarer, som kan følge kødet, og evet os kan være i eksotiske frderier, men ellers æder de jo alt