Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: opstart af duer til pynt og hygge...  (Læst 4666 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hønseglad

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
opstart af duer til pynt og hygge...
« Dato: 26 Marts , 2015, 14:38 »
hej-
jeg ville godt have et dueslag (sådan et gammeldags et oppe på en pind med flere åbninger)
har set lidt på højstjert duen der jo er meget smuk og også fundet nogen til salg tæt på mi, men de flyver frit (det skal mine også) men vil de så flyve hjem til deres gamle slag og ikke blive i mit ?
tak ...
mand, barn, høns og hund.. :-) selvforsyning og jæger… MEN nu skal jeg have løbeænder!

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: opstart af duer til pynt og hygge...
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2015, 14:48 »
Ja du kan kun ha duer flyvende frit, hvis de er opvokset i dit eget dueslag.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: opstart af duer til pynt og hygge...
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2015, 16:19 »
Ja du kan kun ha duer flyvende frit, hvis de er opvokset i dit eget dueslag.
Det er derfor det er en god forretning at sælge duer.Såsnart de bliver lukket ud , flyver de hjem igen og man kan sælge dem en gang mere................................Om der går en måned eller seks , er ligegyldigt.De flyver hjem igen.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: opstart af duer til pynt og hygge...
« Svar #3 Dato: 26 Marts , 2015, 17:37 »
Det kommer an på racen og hvad der ligger bag om de vælger at flyve hjem igen.

Dog gør flere der vælger at holde dem i stolpeslag det at de har et lille udhæng så duerne kan tilvende sig til omgivelserne inden de bliver sluppet helt frit. En anden god ide er også hvis de lægger med æg eller unger som også kan være med til at få dem til at blive.

Andre starter op med meget unge dueunger der lige er hoppet af reden da de ikke har nået at tilvende sig til omgivelserne og derfor nemmere at tilvende til et nyt sted. En god ide er stadig det lille udhæng så de kan tilvende sig til omgivelserne.

Sådan noget som Højstjerter er ikke det mest flyvevillige eller langtidsflyvere. Så disse vil med langt langt større sandsynlighed blive det nye sted frem for at flyve hjem som feks. brevduer er avlet til og derfor med glæde ynder at gøre.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: opstart af duer til pynt og hygge...
« Svar #4 Dato: 27 Marts , 2015, 16:20 »
Du har helt ret , Frank.Jeg tænkte kun på brevduer,da det er den race jeg selv har haft. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Bente Madsen

  • Bruger
  • Indlæg: 8
Sv: opstart af duer til pynt og hygge...
« Svar #5 Dato: 12 April , 2015, 21:28 »
Det kan godt lade sig gøre at få duer til at blive "hjemme" selv om de ikke er født i dueslaget. Jeg har et dueslag med højstjerter.  Det er sådan et dueslag på en høj stang. Da jeg startede op, havde jeg et stort net spændt ud over det hele som et stort indianertelt, så duerne kunne flyve til jorden og op i rederne. Efter knap to måneder blev nettet fjernet og så fløj de lidt forvirret rundt, men kom hurtigt hjem igen. På engelsk kalder man det at 'home' duerne og du kan finde info på nettet. Nu flyver de kun små ture rundt i nabolaget men lander stort set kun på vores tag og i vores have.
Højstjerter

Offline Hønseglad

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: opstart af duer til pynt og hygge...
« Svar #6 Dato: 22 April , 2015, 09:54 »
hvor er i alle søde tak for de fine svar!
mand, barn, høns og hund.. :-) selvforsyning og jæger… MEN nu skal jeg have løbeænder!