Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: mærkning af vagtler  (Læst 4492 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
mærkning af vagtler
« Dato: 24 Marts , 2015, 14:11 »
Hvordan mærker i jeres vagtler? jeg har købt nogle ministrips, men synes de er alt for store alligevel.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: mærkning af vagtler
« Svar #1 Dato: 24 Marts , 2015, 14:46 »
Jeg vil tro du skal finde deres ringstørrelse og så kigge efter ringe til volierefugle.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: mærkning af vagtler
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2015, 16:24 »
hej , Lone.
Hvis det er jumbo magnum du har , kan du bruge de ringe America sælger.Det er såkaldt åbne ringe som du klipser sammen om benet på dem.Jeg har selv brugt dem til duer og vagtler.Er det derimod dværgvagtler du har,så er disse ringe alt for store og dem til f.eks. kanariefugle er for små.De skal sættes på kort efter klækningen.Men hvorfor vil du mærke vagtler ? Jumbovagtler lever efter devisen , lev stærk , dø ung.De lægger et æg hver 20. time . Efter en sæson er de slidt op og er ikke meget bevendt til videre avl. Jeg plejer at samle de sidste rugeæg i september / oktober . Dem ruger jeg ud og har så til opstart året efter.Vagtler er ikke avlsdyr som høns ,  du kan bruge i flere år.Når sæsonen er slut , er de helt fine til stegegryden. /o /o /o
« Senest Redigeret: 25 Marts , 2015, 16:35 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: mærkning af vagtler
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2015, 20:42 »
tak for svar. Det er jumbo, jeg har. Lige nu har jeg 2 af hver køn, der går parvis, men har æg i maskinen. Dels er det for få hunner pr. han - ved jeg nu - og så har jeg læst, de kunne "holde" 2-3 år. Så vil mærke dem, dels for at kende alder på dem, men også kønsmærke dem, for jeg kan sgutte se forskel!!!! 

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: mærkning af vagtler
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2015, 16:38 »
Du kan nemt se forskel.Det er som forskellen på nat og dag.Hannen har meget mørkere hoveddele end hønen. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: mærkning af vagtler
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2015, 20:04 »
ja, men jeg synes nu ikke det er helt så let. Men jeg lærer det vel - engang_ :)

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: mærkning af vagtler
« Svar #6 Dato: 27 Marts , 2015, 16:09 »
Du lærer det helt sikkert.Forskellen er stor på voksne dyr.Når du ser på en flok blandede hanner og hunner , er du ikke i tvivl.
Hilsen Leif
Kanariefugle.