Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Råd søges til valg og køb af kyllinger  (Læst 10858 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #15 Dato: 26 Marts , 2015, 14:47 »
Tak for dit tilbud, Raziel. Må jeg vende tilbage, hvis det er? :) Jeg skal lige have det til at gå op med familien.

Du siger bare til :)

Ang høns der skrukker. Hvis ikke de bliver afskrukkede hvilket der er flere metoder til, og hvis ikke de får kyllinger, så kan en skruk faktisk ligge så længe, at hun dør af sult. Det kan ofte lade sig gøre at afskrukke en høne fx ved at lukke hende for sig selv i et bur uden adgang til rede. Men det er synd at gøre gang på gang, og jeg har også læst et sted at det kan blive sværere for hver gang. Mine silkehøns fx lægger 10-15 æg og ligger sig så skruk, hvis de bliver afskrukkede, så går der gerne i hvert fald 14 dage indende lægger æg igen, og så igen de der 10-15 æg og så skruk igen.

Faverolles og New Hampshire er to racer, der meget sjældent skrukker.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline DanielDN

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #16 Dato: 26 Marts , 2015, 17:45 »
De er laksefarvet og racerene
Ejer af :
Faverolles
Engelsk araucana
orpington
Indiske Løbeænder
Cayuga
Rouen
Guld fasan
Amherst
kinesiske dræg vagtler

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #17 Dato: 26 Marts , 2015, 23:17 »
Jeg kan anbefale "Den store hønsebog" af Jørgen Liljensøe når man skal vælge og sammenligne de forskellige racer. Bogen er lidt dyr, men kan lånes på biblioteket.
Seks-ugers kyllinger der er varmefri kan let blive tamme. Det handler om den tid man bruger på dem. Med tamme mener jeg ikke bare at de kan håndfodres, men at de kommer hen til os for at blive aet og klappet.
Inden for de store racer er det faktisk relativt få som skrukker, og indenfor de racer hvor det forekommer, er der stammer som alligevel ikke gør det. Orpington, jersey kæmper, Brahma, wyandotter og farverolles (m.fl.) er alle gode valg. Og indenfor racerne er der mange flotte farvevarianter.
Se i Leksikon, racebeskrivelser.
I industrien beholder man kun hønsene i en læggesæson. Blandt hobbyfolket beholder man oftere hønsene i to eller tre sæsoner, så måske er den race man starter med ikke den man fortsætter med senere. Jeg selv skifter 3års høns ud og ruger kyllinger ud hvert forår. De unge får den bedste opvækst hvis de går for sig selv, og dette kræver at de har deres eget hus og hønsegård.
Men start i "1. Gear" med varmefri kyllinger, og udvid jeres hønsehold i takt med jeres lyst og erfaringer.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #18 Dato: 27 Marts , 2015, 09:38 »
Hej.

Tillykke med jeres beslutning om at skulle have høns. Lad jer endelig ikke skræmme at de forskellige råd i får herinde ;) Der er lige så mange meninger om opstart af høns og valg af racer som der er hønseejere ;D

Jeg har haft orpington i min flok af blandede racehøns i et par år og har ALDRIG haft en der lagde sig skruk! Til gengæld er de en super race når man har børn! De er super rolige og tuller bare stille og roligt rundt :)

Silkehøns er også et fint valg. Jeg har ikke ret stor erfaring med dem, men jeg havde et kuld kyllinger til en skruk på et tidspunkt, og magen til kælepotter og nysgerrige kyllinger skal man lede længe efter :D

Jeg kan godt forstå at i helst vil have helt små kyllinger, specielt når i nu har børn! Og hvis i bare ved at de skal have varmelampe og der vil blive nogle haner der ikke kan blive boende (max 1 voksen hane pr hønsegård) er det slet ikke noget problem! Om i vælger at give hanerne et nyt hjem eller om i selv vil slagte dem, vælger i jo selv :). Bare børnene fra starten er klar over at det kommer til at ske. Mine børn er helt afklaret med at vi ikke kan beholde alle, og at vi slagter overskudshanerne. Og min datter på 8 år hjælper altid til, når der skal slagtes.

Hvis kyllingerne vokser op i stue/udestue har kyllingerne endnu større chance for at blive håndtamme, fordi i er omkring dem hele tiden (bare vent....i kan slet ikke lade være ;) ). Jo mere i håndterer de, helt fra små, jo tammere bliver de!

Hvis i har muligheden, ville jeg nok skaffe silke kyllingerne lidt før orpington kyllingerne, eller alternativt lidt ældre, da orpington jo er væsentlig større end silker og godt kan komme til at tromle dem lidt. Ellers skal i bare holde godt øje med dem (og det kommer i til...tro mig ;))

Det lyder som om i har gjort jer nogen rigtig gode tanker, så jeg er ikke i tvivl om at i nok skal få en rigtig god opstart med høns.

Rigtig god fornøjelse :)

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #19 Dato: 27 Marts , 2015, 10:05 »
Ikke alle Orpingtons skrukker. Nogle stammer gør ikke. Spørg evt. opdrætteren. Det er en rigtig fin race, når man gerne vil have tamme, tillidsfulde og børnevenlige høns - ikke for at ekskludere andre - men den race jeg har mest/bedst erfaring med ift tamhed.
« Senest Redigeret: 27 Marts , 2015, 17:55 Fra Lene Skelmose »

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #20 Dato: 27 Marts , 2015, 11:40 »

Hvis i har muligheden, ville jeg nok skaffe silke kyllingerne lidt før orpington kyllingerne, eller alternativt lidt ældre, da orpington jo er væsentlig større end silker og godt kan komme til at tromle dem lidt. Ellers skal i bare holde godt øje med dem (og det kommer i til...tro mig ;))

Jeg startede med daggamle af silke og brahma og det var absolut ikke noget problem. Tror derimod det vil være et potentielt større problem at anskaffe kyllinger i forskellige aldre.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tahavia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #21 Dato: 29 Marts , 2015, 16:54 »
Mange mange tak for jeres input. :)

Jeg har bestilt Den Store Hønsebog på nettet, og glæder mig til at læse i den.

Tak for jeres forskellige argumenter for og imod både race og alder på dyrene. Nu går vi i gang med at bygge hønsehuset først, og så beslutter vi os endeligt mht. dyrene bagefter. :)