Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor længe skal hønsemor og kyllinger gå alene?  (Læst 2673 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metlil

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Hvor længe skal hønsemor og kyllinger gå alene?
« Dato: 22 Marts , 2015, 10:43 »
Kender I det, når man lige har skrevet et langt indlæg og så sletter det ved en fejl? Argh hvor irriterende. Men på den igen....

Jeg har et spørgsmål vedr. mine skrukker som ligger og ruger pt.

Vi har 4 høns ialt. 2 af dem er skruk, og ligger pt. og ruger på 8 æg hver. Så potentielt får vi 16 kyllinger her snart, selvom jeg faktisk håber der ikke kommer helt så mange :-D

Jeg har to spørgsmål (eller flere faktisk :-D ):

1) De to skrukker ligger i samme "bur" som er 2-3 m2. Der er fint plads i forbindelse med rugningen, hvor der er plads til to reder, plads til mad og vand samt plads til støvbad som de bruger dagligt.
Men bliver det for lidt plads når kyllingerne kommer...?? Og kan de to skrukker overhovedet gå SAMMEN med deres kyllinger efter klækning?? De har fået æggene samtidig, så de skulle gerne klække nogenlunde samtidig.

2) Hvor gamle skal kyllingerne være før de kan blive lukket ind til de andre høns? (Det skal lige siges at de skal gå ned af en lille "rampe" for at komme ind i det almindelige hønsehus/hønsegård hvor de andre høns går. Det hele er ligesom i flere etager  :) )

Jeg har vedhæftet et billede hvor man til højre (tættest på kameraet) kan se det bur skrukkerne ligger i. Det er et tidligere kaninbur, hvor vi har lavet hul i væggen ind til hønsehuset.
Til venstre (dvs. bag "kaninburet") kan man se hønsehuset/hønsegården hvor de to andre høns er.

Håber I kan hjælpe mig :-)

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Hvor længe skal hønsemor og kyllinger gå alene?
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2015, 09:37 »
Jeg tror det afhænger af temperamentet på den race man har.
Jeg har høne & kyllinger til at gå alene inde i ca. 14 dage, hvorefter de bliver "sluset" ud til de andre høns.
I indhegningen hvor de andre høns går, har jeg et lille hus hvor høne og kyllinger bor efter de 14 dage. For at undgå de andre høns tager kyllingernes foder, er et område indhegnet med alm. tråd havehegn, som kyllingerne kan komme igennem. Her står kyllingernes foder overdækket.
Efter ca. 1 måned plejer høne og kyllinger selv at gå ind om natten sammen med resten af hønsene, og huset er så klar til næste hold kyllinger.

Men der er sikkert andre som gør det på en anden måde.

Jeg har ikke haft problemer med at de andre høns er efter kyllingerne.
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Metlil

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hvor længe skal hønsemor og kyllinger gå alene?
« Svar #2 Dato: 30 Marts , 2015, 21:48 »
Tusind tak for dit svar Glatnak ;-)

Vi fik 13 kyllinger i torsdags. De to skrukker klarer det så super fint, og samarbejder om at passe kyllingerne. Indtil videre går det fint med at have dem alle sammen i skruk-buret. Men vi har besluttet at, om en uges tid lukker vi dem lige så stille ind til de andre. Vi deler det nok lidt op, så kun hønsene kan komme i hele hønsegården, men kyllingerne er afskærmet lidt (der er bl.a. en lang stejl rampe de skal ned af, så der skal de nok være lidt større.... :-)
Vedhæfter lige et billede af nogle af de små vidundere :-D