Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvalpefoder.  (Læst 6529 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Hvalpefoder.
« Dato: 07 Marts , 2015, 12:22 »
Jeg har/havde ca.3kg.hvalpefoder i overskud,da jeg skiftede til anden foder til hunden grundet for stor indhold af kornprodukter(rigelig med afføring ;)).Hønsene har overtaget det med stort behag.og da det har størelse som majs glider de let ned.Jeg går ud fra det er sund kost da det både er animalske og vegetabilske proteiner i foderet. :) .De får selvfølgelig hønsefoder ved siden af.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Anna Hovalt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Hvalpefoder.
« Svar #1 Dato: 02 Juli , 2015, 18:53 »
Det var en god ide :) Har en masse hvalpefoder som vores bordet collie ikke vil røre(de kan være kræsne...) Høns ved somregel hvad de kan/ikke kan tåle. Derfor ser jeg ikke noget problem i det ;). Tak for ideen :) mvh Anna.
Mvh: Anna :)
1,1 fede huskatte
0,1 dejlig Border collie
1,0 kanin (Pus)
0,1 Gul Kochin
1,2 Plymouth Rock
0,4 Danske Landhøns
0,5,2 Brahma
0,4 Wyandotter
0,1,4 Faverolles
0,0,9 Barnevelda
0,0,15 blandinger

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hvalpefoder.
« Svar #2 Dato: 03 Juli , 2015, 00:21 »
Egentlig skal jeg ikke kloge mig på hvor godt eller dårligt det er, at benytte foder til en bestemt dyrerace til en helt anden dyrerace, for det har jeg ikke tilstrækkelig viden om. Men alligevel - her er hvad der indgår i et kendt hvalpefoder:

Ingredienser: Ris, majs, kyllingemel, byg, roefibre, sildemel, hydrolyseret kyllingemel, æggepulver, kyllingefedt, lammekød, globin pulver, oksetalg, vitaminer, lakseolie, gær, hydrolyseret kyllingelever, lecithin, kaliumklorid, hørfrøolie

Jeg tror ikke det er klogt, at fodre et dyr med artsfælder. I min verden skal man holde sig fra kannibalisme. Det er jo nok ikke det mest udsøgte kød, ben, fjer osv der er tale om, i denne forbindelse. Nok nærmere affald, hvor det gode bliver tilberedt til mennesker og resten (affaldet) til dyrefoder.

Måske er jeg helt forkert på den - men . . . . .

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvalpefoder.
« Svar #3 Dato: 03 Juli , 2015, 04:57 »
bortset fra et der kan være en smitterisiko, for div sygdomme, er ideen jo fin, der er jo nok en grund til at det i mange år har været forbudt med med animalske proteiner i hønse og svine foder, og hundemad indeholder vel ofte en del kylling(industrikylling/affald). så det er lidt at spille rissisk rolette

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Hvalpefoder.
« Svar #4 Dato: 15 Juli , 2015, 14:50 »
Det må være en lille hund. Mit hvalpefoder er noget større.

Jeg ville være varsom med at konkludere, at fordi høns har en naturlig radar for hvad de kan tåle i naturen, kan de også scanne hvad der er i en hundefoderpille, og sortere den fra eller til.
Det er vist at strække den.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Hvalpefoder.
« Svar #5 Dato: 15 Juli , 2015, 15:49 »
Så vidt jeg ved er det forbud da ophørt, kun kannibalisme reglen er der stadigvæk. I øvrigt jo regler der blev indført  i eu pga hele miseren med kogalskab ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Hvalpefoder.
« Svar #6 Dato: 15 Juli , 2015, 18:35 »
Hundefoder behøver bestemt ikke indeholde kyllingekød.Det jeg bruger nu gør,men det første hvalpefoder jeg købte indeholdt hovedsalig korn, ris,, roetrevler. laks og æggepulver.og pillerne på størrelse som små majs.Mine høns tog ikke skade,;_).jeg syntes sammensætningen ser ret sund ud.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hvalpefoder.
« Svar #7 Dato: 15 Juli , 2015, 23:31 »
Nu skriver du - indeholdt hovedsalig - osv, det er jo sikkert godt nok. Men jeg mener fortsat, at man skal holde sig til at fodre sine dyr med det foder, der er fremstillet til netop den dyrerace det er produceret til.
Min tillid til foderproducenter (blandingsfoder af forskellig herkomst) kan ligge et meget lille sted. Jeg har på fornemmelsen, at det er kr og øre der tæller og ikke nødvendigvis kvaliteten af de benyttede ingredienser.
Men det står naturligvis en hver frit, hvad man vil fodre med.
 

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvalpefoder.
« Svar #8 Dato: 15 Juli , 2015, 23:52 »
Høns kaster sig over al slags kød, både det vi serverer for dem, og det de selv fanger så som mus, frøer eller diverse insekter. Jeg har ingen problemer med at smide et kyllingeskrog ud til dem. Det bliver pillet rent med stor fornøjelse. Jeg kan absolut ikke se at der er noget problem i at servere hundepiller for hønsene. Mine høns kan heller ikke lade mine kattes piller være i fred.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hvalpefoder.
« Svar #9 Dato: 16 Juli , 2015, 23:48 »
Det er min helt personlige mening. Jeg skal på ingen måder stille mig til dommer over hvilket foder andre giver sine dyr. Jeg blev noget rystet dengang mennesker kunne få Creutzfeldt-Jakob sygdom ved at spise kød fra kvæg. Først i år - 2015 - kan man igen få udskæringen -  feks T-bon steaks af sine kalve. Det var i 1990érne det rigtig greb om sig. Det stammede fra køer med ko-galskab - man fandt frem til, at køer fik sygdommen, fordi de blev fodret med kød- og benmel fremstillet af selvdøde får og køer.
Vi landmænd der havde kvæg og solgte kødet, fik et utal af restriktioner på vores måde at holde kvæg på og slagterene fik strenge regler for udskæringerne. Alt sammen for at sikre forbrugerne mod evt smitte. Det var naturligvis helt rigtigt gjort af myndighederne.

For mig var det MEGET skræmmende, at min produktion af fødevare kunne få så uhyggelige konsekvenser for mennesker jeg solgte fødevarer til. Heldigvis var min produktion af kød ikke på nogen måder i nærheden af sygdommen - som Danmarks kvægproducenter jo heller ikke var det.

Fiskemel indgik dengang i fåreavlens foderplaner, men det blev omgående forbudt.

Det er baggrunden for mine betragtninger omkring, hvad der kan fodres med og ikke i min verden. Der er gået over 25 år siden det skete, og først nu kan man igen få udskæringer, hvor rygmargen indgår. /o