Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opstart af moskus ænder  (Læst 4024 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmus Vestergård

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Opstart af moskus ænder
« Dato: 04 Marts , 2015, 11:16 »
Hej, jeg er for nyligt flyttet på lande.  Og nu vil vi have dyr, og vi starter med ænder. 2 ænder og en andrik, med henblik på massere af kød til fryseren, når de begynder at yngle.
Men hvor starter jeg?

Vil de kunne nå at blive trykke og begynde at yngle, hvis jeg får dem i marts? Eller skal jeg købe nogle drægtige (hedder det det?) for at være sikker?

Mht huset, min første tanke gik på bonderøvens gåsehus/A-hus, men syns der er en masse spildplads, så nu hælder jeg mere til "hundehus" modellen. Med mulighed for at åbne taget, evt med noget udhæng så der er skygge.
Hvor høj bør jeg lave huset og lemmen?

De skulle jo nødigt bli alt for pukkelryggede af at gå i huset.

Er en palle str 120x80 cm fin nok til at rumme 3 voksne plus 10-15 ællinger der gerne skulle blive store og slagteklare, eller er det lige presset nok.?


kan ænderne holde varmen om vinteren, hvis ikke jeg isolerer huset. Det blir vindtæt, men er det nok hvis det fryser 10 grader?

Må de gå på uhøvlet brædder eller får de fliser i fødderne?

Kan jeg med fordel bygge redekasser i huset, eller har de bedst af at blive adskilt fra de andre voksne i starten, bortset fra moderen selvfølgelig?

Håber i kan hjælpe en bybo som har forvildet sig på landet

På forhånd tak

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Opstart af moskus ænder
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2015, 21:28 »
Hej og velkommen på landet :)

ja, helt fint at anskaffe sig ænderne nu i marts - de skal nok falde til og begynde at yngle, ingen tvivl om det. Moskusænder er meget ynglevillige :)

Mht plads er min oplevelse af moskusænder, at de kan ikke få plads nok. Jeg har pt. 13 voksne ænder (2 andrikker og resten ænder) og 3 efterårs-ællinger (også kaldet påskeænderne) gående i to hestebokse i en stald. Hver boks er vel 3 x 3 meter - og det er lige lidt nok plads til madammerne! Når de bliver lukket ind fra haven, skændes de om, hvem der må være hvor, hvem der har lov at æde og drikke nu, og hvem der skal vente. Til sidst falder de dog til ro på hver deres plet og finder ud af det. Men altså -
med andre ord: Byg stort!

Og især hvis du også skal have ællinger! 3 x 3 meter bliver hurtigt trangt, når andemors 15-20 ællinger vokser til. Her må jeg ofte tage en fåreboks på 3 x 5 meter i brug også.

I øvrigt stammer moskusænder fra Amazonas - man kunne kalde dem for skovænder :) Her sover de gerne i træerne, som hos mig bliver til at sove oppe på midter-væggen mellem boksene, eller på dertil-byggede andebænke. Andre sover dog også bare på gulvet i halmen.
Men altså: Byg gerne i højden også.

Så frem for hundehus skal du måske tænke cykelskur :)

Også en fordel for dig når der skal muges ud: Ænder skider - meget!

Og desuden gider ænderne ikke bruge huset, hvis det er for småt og for mørkt - så hellere sove ude i snestorm ::) - efter hvad jeg har hørt fra andre altså.

Huset behøver ikke være isoleret, bare det ikke trækker. Er det meget koldt, kan du 'fore' med ekstra halm.

Splinter i fødderne kan forårsage fodbylder (også kaldet 'bumble foot'), som er meget svært at komme til livs. Så jeg vil mene brædderne skal være høvlede. Eller måske hellere jordgulv eller fliser eller andet, der går bedre i spænd med våd halm og vandpjaskeri.

Redekasser: Ofte vil ænderne selv skrabe et hjørne fri for halm og lægge æggene der, dvs. de vil SELV bestemme ;) Andre gange bruger de de opstillede redekasser (jeg bruger græsopsamlere fra plæneklippere, men andre hule kasser/tønder/lign kan bruges). Atter andre gange ville de helst flyve op på høloftet eller lave en rede ude i haven under en busk - men det får de altså ikke lov til…

Andemor kan godt ruge ællinger ud hos de andre voksne og også opfostre dem hos dem. Men man skal være opmærksom på dels om især andrikken tolererer de små, og dels at de små skal have ællingefoder og lave vandbeholdere, som de ikke kan drukne i. Og ællingefoderet æder de voksne lige så gerne som de små, mens de lavvandede beholdere kan være lige lidt vand nok til de voksne.
Med andre ord: Jeg laver børnehave til andemor/-mødre med små æller, som de bliver flyttet over i, når alle er klækket og tørre.

Prøv også at kigge dig lidt omkring her på forum. Der er flere tråde med diskussioner om andehuse - og med mange forskellige meninger :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Opstart af moskus ænder
« Svar #2 Dato: 05 Marts , 2015, 18:33 »
Søg råd og vejledning og svømmefugle her

http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk