Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår er det varmt nok til kyllinger med hønemor?  (Læst 7758 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Guni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Hvornår er det varmt nok til kyllinger med hønemor?
« Dato: 03 Marts , 2015, 12:51 »
Vi har haft 4 høns siden efteråret og vil gerne have kyllinger når en af vores høns selv kan ruge dem ud. Så hvornår er det varmt nok til det?
Og hvor mange æg kan en alm wyandot høne ruge på?

Jeg har tænkt på at bruge vores legehus til rugehule - mon det er for stort og lyst? Det er vel ca 3 kvadratmeter og med vinduer...
Eller måske finde et alm kaninbur af den lille udendørs slags..?

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvornår er det varmt nok til kyllinger med hønemor?
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2015, 14:54 »
Fint med et legehus, kaninbure er generelt for små.

Jeg tror man plejer at sige at en høne kan ruge på 8-10 stk af hendes egne æg - men man hører om høns der selv lægger sig til med 'hemmelige' reder og ruger både 14 og 18 kyllinger ud - men jeg ville ikke give hønen mere end 10 æg.

Jeg har ikke selv haft wyandotter, men har hørt at de gerne bliver skruk - hvis du lader en håndfuld æg ligge i en god rede, kan du måske lokke en høne til at lægge sig - det går nemmere, jo varmere det er i vejret. Når du så i løbet af max en uges tid har skaffet/samlet netop de æg, du gerne vil have kyllinger af, og du er sikker på at hønen ligger fast på æggene, så skifter du hendes æg ud med de nye.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvornår er det varmt nok til kyllinger med hønemor?
« Svar #2 Dato: 03 Marts , 2015, 16:13 »
Jeg vil også sige 10 æg. Absolut max 15. Men jeg tror at der er mindre risiko for at der er æg, der bliver trådt i stykker og bliver skubbet ud i kulden, hvis man holder sig omkring de 10.

Du skal være opmærksom på, at din skruk skal ligge fast på det blivende rugested, før du lægger rugeæg under hende. Nogle skrukker accepterer ikke at blive flyttet, og du kan risikere at hun går fra reden.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Guni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hvornår er det varmt nok til kyllinger med hønemor?
« Svar #3 Dato: 03 Marts , 2015, 20:37 »
Tak for svar. De to wyandotter ligger det meste af tiden hvor de plejer at lægge æg - uden æg og har ikke lagt æg de sidste par dage.
Men er det varmt nok om 4 uger - altså starten af april - til at hønen kan holde kyllingerne varme uden varmelampe?

Og nu hvor der er to skrukke høner, kan de begge ruge i legehuset samtidig?

Offline Emilj547

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Hvornår er det varmt nok til kyllinger med hønemor?
« Svar #4 Dato: 03 Marts , 2015, 22:05 »
Tak for svar. De to wyandotter ligger det meste af tiden hvor de plejer at lægge æg - uden æg og har ikke lagt æg de sidste par dage.
Men er det varmt nok om 4 uger - altså starten af april - til at hønen kan holde kyllingerne varme uden varmelampe?

Og nu hvor der er to skrukke høner, kan de begge ruge i legehuset samtidig?

Jeg vil mene ,at det er varmt nok i starten af april.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvornår er det varmt nok til kyllinger med hønemor?
« Svar #5 Dato: 04 Marts , 2015, 11:04 »
Jeg har læst om flere der har haft 2 høner til at ruge sammen. Jeg tror det vigtigste i den sammenhæng er, at deres æg skal klække samtidig. Ellers kan du risikere at høne nr 2 går af reden når høne 1's æg klækker og hun kan høre/mærke kyllingerne.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Guni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hvornår er det varmt nok til kyllinger med hønemor?
« Svar #6 Dato: 04 Marts , 2015, 20:09 »
Tak :)

Offline Jesper Janken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Hvornår er det varmt nok til kyllinger med hønemor?
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2015, 11:09 »
Jeg har en der absolut ville ruge har lige været nede og kikke til den og kan se revner i 2 af æggene så jeg får nok kyllinger idag
Lys Sussex 1.5.13
Grünlægger 0.2
Maran 0.0.10

Offline Guni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hvornår er det varmt nok til kyllinger med hønemor?
« Svar #8 Dato: 05 Marts , 2015, 13:40 »
Spændende!! :) hvordan har du haft den til at ruge?

Offline Metlil

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hvornår er det varmt nok til kyllinger med hønemor?
« Svar #9 Dato: 07 Marts , 2015, 16:13 »
Hej :-) Jeg vil gerne lige følge med i denne tråd. Jeg har nemlig også to høns til at ligge og ruge nu her samtidig. De ligger også sammen - indtil videre går det helt fint.
De ligger i et andet rum end de andre høns.
Hvis nogen vil komme med lidt flere input vedr. varme til kyllingerne ville det være skønt :-) Om alt går vel får vi kyllinger omkring D. 26/3 - vil hønemor kunne holde dem varme der..?
Kh. Mette :-)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvornår er det varmt nok til kyllinger med hønemor?
« Svar #10 Dato: 07 Marts , 2015, 16:21 »
Hønemor burde sagtens kunne holde kyllingerne varme medmindre de går meget udsat for vind og vejr.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Hvornår er det varmt nok til kyllinger med hønemor?
« Svar #11 Dato: 07 Marts , 2015, 18:04 »
Det klarer hønen fint. Den skal bare have et lunt hjørne/redekasse.
Vi har fået kyllinger, der overlevede i 20 graders frost i brændeskuret. Damen havde gemt sig. ;D

Offline Metlil

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hvornår er det varmt nok til kyllinger med hønemor?
« Svar #12 Dato: 08 Marts , 2015, 08:47 »
Mange tak for input. De går rimelig skånet for vind og vejr. Jeg har skærmet af så de ikke får træk eller lign, og de har et godt tykt lag strøelse og hø. Så det går nok fint :-) Mange tak. Og pøj pøj til trådens opretter, med dit projekt kyllinger :-)

Offline Guni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hvornår er det varmt nok til kyllinger med hønemor?
« Svar #13 Dato: 09 Marts , 2015, 10:56 »
Jo tak :) vi har fået hønemor i lejehuset hvor hun ligger i en papkassehule på kunstige æg. Og hun rykker sig ikke ud af stedet. Jeg tror slet ikke hun har været ude af kassen i siden fredag og bekymrer mig lidt for hende nu. Hvor længe kan de ligge uden at spise drikke og lave afføring? Mon hun er syg i stedet for skruk...

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Hvornår er det varmt nok til kyllinger med hønemor?
« Svar #14 Dato: 14 Marts , 2015, 21:31 »
Nu er det ganske vist nogle dage siden du spurgte, men alligevel ....

Jeg plejer at sætte mad og vand indenfor rækkevidde

Du bør løfte hende af reden en gang om dagen, da hun ellers skider i den og dermed øger risikoen for at æggene dør.
Sørg for at holde reden ren.

Løft hende forsigtigt af reden. Pas på da hun kan komme til at knuse æg når hun stritter imod.
Hun kan helt sikkert ikke stå på benene, så støt lidt under hende med en hånd - efter kort tid plejer de at skide en ordentlig klat, som stinker ret gennemtrængende. Lidt efter vil hun normalt drikke og spise lidt, og så atter gå på reden.

Fjern hendes klat, så der også er rent når kyllingerne komme (og så stinker det heller ikke mere)
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever