Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvem er jeg?  (Læst 7506 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Hvem er jeg?
« Dato: 03 Marts , 2015, 10:34 »
Hejsa,

Så er jeg i den heldige situation at jeg formentligt skal til at starte et hønsehold op igen. Denne gang er det i et by miljø, så det skal nok blive ekstra sjovt at få nogle erfaringer herfra :)

I første omgang er det at finde de rigtige høns og eftersom der er børn involveret, så har de nogle kriterier, ligesom jeg selv har :)
Så jeg leder efter høns med følgende træk:

Farve: Hvide og Brune (Altså hver for sig)
Størrelse: Stor
Æggefarve: Brun, helst lysebrun.

Prosa: Jeg er en stor hvid eller brun høne, der ligger brune, helst lysebrune æg - Hvem er jeg? :)

Der er desværre ikke stemning for de guldspættet/agerhøne farvet eller lign.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hvem er jeg?
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2015, 10:50 »
Børn og høns er en rigtig god kombination i en villahave. Store rolige høns som er hårdføre og også gode som kæledyr, HMMN! Nævner man nogle racer, så kan det opfattes som om man uretfærdigt udelukker andre :P
Orpington, wyandotter og farverolles kunne være et bud. Kig i leksikon, racebeskrivelser sammen med ungerne :)
Flere af fjerkræklubberne har også gode, og ofte mere udførlige beskrivelser.
Jo yngre dyr I starter med des lettere er de at gøre og holde tamme. Jo mere plads I giver dem, især udendørs, des mere naturlig adfærd får de med fødesøgning, skrab osv. Dette er sjovt at se.
God fornøjelse /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvem er jeg?
« Svar #2 Dato: 03 Marts , 2015, 11:05 »
Brahma er også et godt valg. De er nogle store godmodige dyr. Mine børn elsker dem. De fås bl.a. i hvid (hvid sort Columbia) og brun (guld sort båndet eller guld blå båndet). Æggefarven kam måske være et problem da de lægger cremefarvede æg.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Hvem er jeg?
« Svar #3 Dato: 03 Marts , 2015, 12:26 »
Uhh Brahma.. Min egen personlige favorit.. Specielt de der guld sort båndet.. Uha.. Men det var altså ikke brune høns da jeg spurgte dem...

Må bare  igang med en google søgning, eller sætte dem i gang selv :)
Men kom endeligt med yderligere input, altid skønt at høre andres inspiration og perspektiv :)

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hvem er jeg?
« Svar #4 Dato: 03 Marts , 2015, 12:48 »
Brahma, suk, det er bare flotte høns. Den mest tamme og rolige hane jeg nogensinde har haft var en brahma/jersey kæmpe. Han var meget stor og ikke særligt vild med at blive løftet op, men han "stillede sig gerne an", så han kunne give børnene er krammer.
Det der med ægfarven er (lidt noget modefis ;D) ikke så vigtigt. Vælg de høns I har lyst til, og mal evt. deres æg til Påske ;D.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvem er jeg?
« Svar #5 Dato: 03 Marts , 2015, 14:38 »
Sussex i hvid sort columbia og New Hampshire kunne også være et bud.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvem er jeg?
« Svar #6 Dato: 03 Marts , 2015, 14:56 »
De rareste og roligste jeg har haft har været faverolles og sussex, de er rigtig søde - men lægger beige æg.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvem er jeg?
« Svar #7 Dato: 03 Marts , 2015, 16:08 »
Kan se du bor på Vest Sjælland. Det kan være du bor i nærheden af nogen, der gerne vil vise deres høns frem for dig og dine børn. I er velkomne her, men jeg bor jo alt for langt væk. Men jeg tænker at hvis børnene fik set nogle guld sort båndet brahma irl så kunne det være de var med på den ;)

Er de brune æg meget vigtige for børnene? Ellers kunne det jo også være det var sjovt for dem med æg af forskellige farver.

Bortset fra det, så synes jeg Henriettes forslag m sussex og new hampshire lyder som en god ide. Jeg har selv et par sussex høner, som har et rigtigt dejligt temperament.

Når nu snakken er på børn og høns, bliver jeg lige nødt til at vise dette billede af min datter på 7 år og hendes brahmahøne Donna.

Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvem er jeg?
« Svar #8 Dato: 03 Marts , 2015, 16:10 »
Nu er det så heldigvis sådan at de fleste svære racer lægger beige -brunlige æg, så det det med størrelsen, tjek.

Så er der jo lige det med om der menes brun som i brune Danske Landhøns eller Italienere eller der menes brun som i rødbrune New Hampshire eller Dresdener?

Og så er der jo også nogle, som kalde gule høns for brune.

Hvid kan kan også variere fra at være renhvid til at være mere creme hvide. Eller hvide med sorte eller blå columbia tegning, som den viste Brahma høne, på det flotte billede fra Raziel.

Men tag f.eks. enm surftur her og se alle de racer og farver som kunne være interessante : http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029058
« Senest Redigeret: 03 Marts , 2015, 16:13 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvem er jeg?
« Svar #9 Dato: 04 Marts , 2015, 06:46 »
Måske i den mindre ende af skalaen, men der er også vorwerk. En alt for overset race i Danmark, synes jeg.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Hvem er jeg?
« Svar #10 Dato: 04 Marts , 2015, 11:32 »
Åh nej Pia, nu må jeg jo have en brahmahøne :) Fantastiske biled.

Jeg kan ikke forstå at Kochin ikke er blevet nævnt. Vi er så glade for vores. Vi fik dem som store kyllinger, sorteret fra fra en udstiller pga deres kam. Det har jo ikke betydning i vores have ;) De har været så nemme at gøre tamme. Vores datter på nu 2 år kan håndfodre dem og ae dem. De er meget stille og rolige(i forhold til de to andre vi har) Ofte ligner de en undskyldning for sig selv. Vi har mange grin ud af dem, de er så underholdene at se på. Den ene ligge lysebrune æg og den anden ligger mere lyse. For mig er det en eminent børnehøne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Hvem er jeg?
« Svar #11 Dato: 04 Marts , 2015, 17:39 »
www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk kan man se alle de racer, som er med i Den Skandinaviske Fjerkræ Standard  + lidt flere fra udlandet, så tag et kig derind, der er nemlig rigtigt mange billeder derinde hvis interessen for det er der.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Hvem er jeg?
« Svar #12 Dato: 06 Marts , 2015, 14:22 »
Er ret sikker på det bliver en hvid Brahma..
Men de brune er jeg noget mere i tvivl om. Jeg er umiddelbart på udkig efter både landhønse brun og rødbrun, men det skal være i stor race, så jeg er lidt i tvivl... Der er jo så mange fine farver! Så "farligt" at se på billeder :)
"en af dem... En af dem... en af dem.... Nu har vi så 22 høns... Nå..."

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvem er jeg?
« Svar #13 Dato: 06 Marts , 2015, 15:56 »
Ja jeg skulle også bare ha 4 høns til at lægge lidt æg..... :-D
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvem er jeg?
« Svar #14 Dato: 07 Marts , 2015, 09:21 »
Hvid brahma eller hvid sort / Columbia brahma, som den på Raziels billede ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub