Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Amerikansk blodmide?  (Læst 4207 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Amerikansk blodmide?
« Dato: 01 Marts , 2015, 14:48 »
Jeg faldt over disse linjer på Silkeborg Fjerkræklubs hjemmeside:

Den røde blodmide:
Den røde blodmide kommer tit og mange gange fra vores vilde fugle, ses altid når det er varmt, lever på den måde at den bor i revner og sprækker, når der så kommer en høne ind for at gå på rede eller dyrene går på pind om aftenen, så kommer de hurtigt frem fra skjul og suger blod til de er mætte, herefter går de igen i hi i sprækken til næste gang der kommer en varm høne ind i reden eller på pinden og så starter det hele igen. Blodmiden formerer sig med lynets hast, der kan komme så mange blodmider i et hønsehus at man kan mærke hvordan de falder ned på isen af en selv, når miderne fornemmer kropsvarmen, når man tilser sine dyr, CHOK fluespray og HEMEXCIDE er effektiv til at bekæmpe Den røde blodmide

Den sorte Amerikanske Blodmide:
Den sorte Amerikanske blodmide er en sej lille gut, Vi har nok haft den i mange år uden vi helt viste hvad det var for en tinngest, men den er sej livet, her hjælper CHOK flue spray ikke. Den lever, formerer sig og bor helt på samme måde som den Røde. HEMEXCIDE er et pulver af forstenede skaldyr udvundet af vores undergrund, det kan klare disse små snyltere. Strø det på gulvet og sidepinde eller slem det op og og sprøjt der på vægge og lofter. i løbet af få dage så er det igen rart for mennesker og dyr at være i hønsehuset.


Jeg har aldrig hørt om den "amerikanske blodmide før", men jeg har meget store problemer med blodmider i mit hønsehus. Så store problmer, at jeg er ved at give op. Jeg sprøjter, maler, kalker, giver medicin i samråd med dyrlægen. Flamberer, vasker, skrubber, skifter pinde, redekasser, muger ud, men INTET udrydder miderne totalt. Jeg er ved at blive vanvittig af at slås mod utøjet.

Er der andre der har hørt om to forskellige blodmider?
« Senest Redigeret: 01 Marts , 2015, 14:56 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Amerikansk blodmide?
« Svar #1 Dato: 01 Marts , 2015, 14:53 »
Næh jeg har nu heller ikke hørt om den amerikanske blodmider. Og Tanja mon ikke du er så hårdt ramt, fordi der er så meget dyreliv hvor du bor?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Amerikansk blodmide?
« Svar #2 Dato: 01 Marts , 2015, 16:57 »
Jeg tror der menes den Nordiske hønsemide.
Den lever på dyrene og jeg har haft den her. Effipro på spray tager den, men hemexcide gør ikke.
Her står lidt  længere nede   https://www.landbrugsinfo.dk/Fjerkrae/Veterinaere-forhold/Hobbyfjerkrae/Sider/Sygdomme_hos_hobbyfjerkrae.aspx

"Den nordiske hønsemide
Den nordiske hønsemide ernærer sig på samme måde af blod fra hønsene og har den samme livscyklus, men i modsætning til den røde blodmide, opholder den sig på dyret hele tiden. En moderat mængde af mider er ikke et stort problem, men et højt antal kan forårsage både dødsfald og fald i æglægningen. Ligesom for den røde blodmide kan antallet i huset under gunstige betingelser fordobles i løbet af en uge.

Er antallet af mider højt, kan det også her tilrådes at anvende Byemite i huset 2 gange med en uges mellemrum, da ingen bekæmpelsesmidler er aktive overfor æggene. Foruden blodmangel forårsager miden hudforandringer ofte på ryg eller omkring kloak, der ligner skab.
Temperaturoptimum for denne mide er 17-20 grader Celsius, altså lidt lavere end for den røde blodmide. Smitte kan ske fra andre fugle inklusive vilde fugle."
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Amerikansk blodmide?
« Svar #3 Dato: 01 Marts , 2015, 17:42 »
Det er helt sikkert blodmider der huserer i hønsehusene her, da de gemmer sig i sprækker og revner og ikke bor på dyret, men kommer om suger når hønsene ligger på rede, eller når de sover på pind om natten. Jeg har brugt staldchok, frontline, Tør Øko Sug og Ivermectin. Det der virker bedst er helt klart det sidste, som jeg får hos dyrlægen, men som er rævedyrt og giver tilbagehold på æg i 30 dage. Staldchok er helt virkningsløs, frontline tager kun lidt og Tør Øko Sug hjælper ikke spor, i hvert fald ikke drysset ud i redekasser og strøelse.

I efteråret fjernede jeg alle deres redekasser, som bestod af kattetoiletter i plastic, netop indkøbt pga. hyr med blodmider, da de er nemme at desinficere (troede jeg!). Jeg vaskede redekasserne og satte dem til side vinteren over. Sidste weekend tog jeg dem frem og ville sætte dem op igen, men What The F...!!!!!! Da jeg skilte dem ad, jeg havde stablet overdelene, var der kolonier af levende, sultne blodmider inden i  <R <W <J >:(. Nu aner jeg snart ikke hvad jeg skal bruge som redekasser. I øjeblikket har du kun en balje og en plastickasse, og det er ikke specielt spændende for hønsene, som altid har haft lukkede "huler" at lægge æg i. Hver dag går øjnene lofterne igennem for at se efter blodmider, og jeg tror desværre ikke det varer længe, før jeg igen skal ud i en langvarig krig, som jeg overhovedet ikke orker. :( /d
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Amerikansk blodmide?
« Svar #4 Dato: 01 Marts , 2015, 18:39 »
Prøv  med effipro på spray, det har flere haft held med, og brug hemexcide istedet for Tør-Øko-Sug da det er langt fra lige så effektiv.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Amerikansk blodmide?
« Svar #5 Dato: 01 Marts , 2015, 19:52 »
Jeg bruger stalosan F, som jeg drysser og kaster rundt i alle rever og sprækker og det virker fint hos mig. Jeg bruger 40 l murer baljer som redekasser ,enten vendt på hovedet med hul i siden, eller sat på væggen med hul i bunden, de er gode da der ikke er nogen sprækker som krybbet kan gemme sig i. Det er iøvrigt vigtigt at det hedder stalosan F, da det er den kraftigste og mest virksomme udgave.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Amerikansk blodmide?
« Svar #6 Dato: 04 Marts , 2015, 22:15 »
Virkestoffet i Effipro og Frontline er det samme: Fipronil.
Det er ikke testet på fjerkræ, og evt ophobning i kød og æg kendes ikke.
Desuden er høns i særdeleshed er meget følsomme over for stoffet, og man kan let komme til at overdosere og i værste fald slå hønen ihjel. Vil man absolut forsøge sig med Effipro eller Frontline bør det doseres dråbevis - og ikke med 'pust', der er umulige at styre.
(hiver lige denne frem igen: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=39407.0)

Tanja, måske er der faktisk noget om, at der kan være forskel på de forskellige kiselgur-produkter - prøv at se her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=36722.msg345319#msg345319

Så måske du skulle prøve med Hermexide før du giver helt op? *t
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)