Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Amberlink  (Læst 9611 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline caprigenus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
  • nybegynder, ingen høns endnu
Amberlink
« Dato: 28 Februar , 2015, 19:09 »
Er amberlink en god ruge/skruk høne?
« Senest Redigeret: 28 Februar , 2015, 19:25 Fra caprigenus »

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Amberlink
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2015, 19:29 »
De er så vidt jeg ved hybridhøns?
Og de skrukker vist sjældent :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Amberlink
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2015, 19:39 »
Ja, det er industri hybrider, som er lavet med stor æglægning for øje, så skrukhed er hos dem en stor fejl. 
« Senest Redigeret: 28 Februar , 2015, 20:16 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline caprigenus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
  • nybegynder, ingen høns endnu
Sv: Amberlink
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2015, 19:44 »
Mange tak. jeg har købt en venindes hus/gård til 2 amberlink og 2 Isa Brown.  Vil gerne have wyandotter,  så håber at kunne køb æg og få mine til at ruge dem ud. Det lyder lidt som en plan der ikke lykkes.  :'(
jeg vil gerne have æg og kød ud af mine høns. Min plan var 4 faste og så køb æg når en gik skruk, til slagtning.  Er det en du race til den plan? Vi spiser min 4 æg pr dag, nogle gange flere.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Amberlink
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2015, 19:52 »
Æglægningshybrider er lavet til at lægge mange og store æg for mindst muligt foder. Derfor er det nogle magre små høns der ikke er særligt velegnede til slagtning. Hvis du vil have både æg og slagtedyr, så vælg 5-6 racehøns af mellemstor størrelse.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Amberlink
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2015, 20:06 »
Hvor meget plads har du og hvilke forhold får dine høns ellers? Kommer de til at gå frit en del af dagen? Skal de helst kunne holdes bag lavt hegn? Der er mange forhold at tage hensyn til ved valg af race :) men til gengæld er der stort set racer der passer til de fleste forhold. Og valg af racehøns i forhold til hybrider er fornuftigt. Hybrider er ikke avlet under gode forhold, hvilket du kan læse mere om hvis du bruger søgefunktionen oppe i toppen og søger på "hybrider".

Men prøv at fortæl lidt om dine forhold for hønsene, så er jeg sikker på at der kommer nogle gode forslag til race.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Amberlink
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2015, 20:18 »
Info : En hybrid æglægger vejer ca. 1½-2 kg. så det er ikke særligt store høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline caprigenus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
  • nybegynder, ingen høns endnu
Sv: Amberlink
« Svar #7 Dato: 28 Februar , 2015, 20:21 »
Jeg er totalt nybegynder. Har købt dette hus http://sbhandel.dk/shop/hoensehus-med-hoensegaard-229p.html
Jeg vil gerne have 4-5 æg om dagen og gerne en god kød race. 
Jeg bor med tæt til naboer,  men har hegn på 1, 50 m  hele vejen rundt. Min plan er at de skal gå i hele haven 6-8 timer om dagen. Ca 100 kvm.
« Senest Redigeret: 28 Februar , 2015, 20:44 Fra caprigenus »

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Amberlink
« Svar #8 Dato: 28 Februar , 2015, 21:11 »
Det er jo et ret lille hus, hvis du gerne vil ha en race, der kan gi lidt kød. Du skal beregne 1 m2 hus pr høne af stor race. Absolut max 3 høner på 2 m2. Jeg tænker at udgangshullet nok heller ikke er stort nok til store racer.

Hvis du gerne vil ha et kuld kyllinger er der altså heller ikke plads til det. Jeg vil mene at du måske kunne bruge huset til en skruk med kyllinger, og så ha et større sted til hovedflokken.

For at få 4-5 æg om dagen i gennemsnit skal du ha 6-8 høns. Alt efter race lægger de flere eller færre æg, og hvis det er en god skrukrace, så bruger de meget af tiden på at lægge skruk, og så kommer der ikke æg i lang tid.

I øvrigt lige en kommentar om den type huses kvalitet. Den er desværre ofte ikke god. Taget bliver ofte utæt og der er mange der har store problemer med træk, hvilket hønsene ikke kan tåle. Jeg har ikke personlige erfaringer, men har læst meget dårligt om den type huse her på siden.

Umiddelbart tænker jeg at du ikke kan få dit ønske opfyldt om både æg og kød i det hus. Du skal nok overveje om ikke du skal vælge en dværgrace, som er en god æglægger og ikke skrukker så meget. Dværgracer har jeg ikke så meget forstand på, men hvis det har interesse for dig, så er der sikkert nogen herinde, der kan foreslå en egnet race.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Amberlink
« Svar #9 Dato: 28 Februar , 2015, 21:29 »
Tak Raziel. Sad virkelig og spekulerede over hvordan jeg diplomatisk kunne skrive om pladsforhold og kvalitet... Den tog du på dine skuldre. Men jeg vil så tilføje, at en hønseflok som både skal være stor nok til æg og tillæg af kyllinger hurtigt ville få gjort en have på kun 100 m2 ubeboelig for mennesker. Jeg tror dine drømme om selvforsyning af både kød og æg er uforenelige med den plads du har nu.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline caprigenus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
  • nybegynder, ingen høns endnu
Sv: Amberlink
« Svar #10 Dato: 28 Februar , 2015, 22:41 »
Tak for de gode svar. Det blev nok udlagt lidt letter og mere romantisk i de bøger jeg har lånt. Jeg tror bare jeg dropper drømmen. Pladsen og økonomien holder ikke til et så stort et hus og gård.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Amberlink
« Svar #11 Dato: 28 Februar , 2015, 23:10 »
Det er nu godt nok lidt skræmmende at læse disse annoncer, hvor der sælges færdig huse. Især det i linket, som i det hele kun er : Bredden er 2,80 m
dybden 1,87 m og højden 1,88 m. Dvs. at hele herligheden er på 5,236 m2 og der annoncere de med at der kan være 5-8 høns i  :o :-\

Ok, nu er det jo heller ikke ulovligt med burhøns i Danmark og i følge lovgivningen så må der være 13 hybrid høner på hver 1½-2 kg. på 1 m2. så i forhold til dette er det jo luksus.

Men alligevel......

Så er det synd for nybegyndere at de bliver snydt og ligeledes også synd at firmaerne sælger hybrider, og kalder dem for racehøns, så nybegyndere tror de har fået racehøns. Det er et eller andet sted falsk markedsføring.

« Senest Redigeret: 28 Februar , 2015, 23:24 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Amberlink
« Svar #12 Dato: 28 Februar , 2015, 23:29 »
Men en lille info, så er høner som markedsføres som super eller gode æglæggere (hybrider/industrihøns) med 280 - 320 æg om året ikke beregnede til at blive skrukke også, for det er tiden simpelthen ikke til og slet ikke når de også fælder en gang om året og dermed nedsætter eller helt stopper æglægningen i denne periode. Men ingen regler uden undtagelser, for det ses ind imellem at en hybrid også bliver skruk.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline caprigenus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
  • nybegynder, ingen høns endnu
Sv: Amberlink
« Svar #13 Dato: 01 Marts , 2015, 05:55 »
Godmorgen og mange tak for svar. Jeg dropper projektet. Der er ingen grund til at gøre det halvt.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Amberlink
« Svar #14 Dato: 01 Marts , 2015, 07:23 »
Jeg har været med til at passe 2 høns (stor sussex) i et hus af omtalte type, men kun til sommerbrug For så vidt o.k., især da deres lebensraum blev udvidet med en ekstra hønsegård af 10 meter havehegn. Og indgangshullet var stort nok. Men huset er ikke pengene værd, hvis man har bare een tommelfinger på rette plads og selv kan banke noget mere solidt (men måske mindre kønt) sammen. Eller kender nogen, der kan, evt. produktionsskole, som før nævnt her på siden. Og til helårsbrug er godstykkelsen for lille, hønsene vil fryse i huset. jeg har også oplevet, at huset væltede i hård vind, ikke storm.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)