Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning af æg  (Læst 10101 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Udrugning af æg
« Dato: 27 Februar , 2015, 13:41 »
Hej.
Jeg har pt. 3 høns og en hane, men vil gerne have lidt kyllinger så der er lidt udskiftning. Mine høns ligger ca. 3 æg om dagen som jeg samler hver dag.
Hvordan kan jeg gøre en af hønerne skurk? Jeg behøver ikke 10-12 kyllinger bare ca. 4-5 stykker. Skal jeg bare lade æggene ligge eller lægge 6 - 8 kunstige æg og 4 nye rigtige æg.
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Udrugning af æg
« Svar #1 Dato: 27 Februar , 2015, 14:11 »
Tag de rigtige æg hver dag. Læg nogle kunstige æg i stedet. Det vil stimulere til at en af dem bliver skruk, åltså hvis de vil skrukke. Ikke alle stammer af høns vil skrukke, og i industrihøns har man bortavlet dette.
Når du har en skruk som er stabil, efter mindst en uges tid, så giv hende et mørkt og roligt sted hvor hun uforstyrret kan passe rugningen. Rugningen startes ved at du af en gang ombytter de kunstige æg med dine rugeæg. Hvis ikke rugningen startes samtidigt risikerer du at klækningen bliver noget rod over flere dage. Dette er synd for hønen, og ærgerligt for dig at miste kyllinger.
God fornøjelse /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Udrugning af æg
« Svar #2 Dato: 27 Februar , 2015, 14:36 »
Så når hun har ligget fast på kunstige æg i en uge løfter man hende til at "skrukke bur" og ligger hende på en rede med rigtige æg i?
Hvor mange æg skal man så under hende. Kan man selv vælge det?
Hvor stort skal et skrukke bur være og hvad skal der være i den?
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Udrugning af æg
« Svar #3 Dato: 27 Februar , 2015, 16:13 »
De rigtige rugeæg må ikke være for kolde.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Udrugning af æg
« Svar #4 Dato: 27 Februar , 2015, 17:38 »
Som Edmond siger må rugeæg ikke blive for kolde, men heller ikke for varmen ;) De skal opbevares mellem 12 og 15 grader stående på spidsen i en æggebakke som vendes skiftevis skrå på den ene og den anden ende, fx ved at lægge en musten under, som to gange om dagen flyttes til den anden side, så æggene vendes.

Du skal skal ikke flytte skrukken samtidig med du lægger de rigtige æg under. Mange skrukker accepterer ikke at blive flyttet. Hun skal ligge fast på kunstige æg, der hvor hun skal fortsætte rugningen, før du ligger rigtige æg under. Jeg plejer kun at lade mine ligge 3-4 dage før jeg putter æg under.

Antallet af æg kommer an på racen. Jeg vil sige 10-15 æg for de helt store racer, som abolut max. Tunge racer kan nemmere komme til at træde æggene, hvis der er mange.

Små racer, som fx silkehøns og de fleste dværge. 8-10 æg. Men det kommer jo også an på om det er dværgæg eller fra store høns.

Til mine silkehøns har jeg lavet en stor firkant af trådnet på 1x1 meter, som bliver brugt som skrukområde. De er så smarte, så de kan bare placeres ned over mine reder (kattetransportkasser), når en høne har lagt sig skruk. Der kan de gå til kyllinger er 1 uges tid, og så flytter jeg dem til et større bur/voliere eller evt begynder at føre dem sammen med resten af flokken. Det kommer lidt an på hvor mange af mine volierer der er fri.

I skrukburet skal der være rede, mad, vand, skaller og mulighed for at støvbade. Det er smart, hvis hun stadig kan se og høre den andre høns. Det tror jeg på kan gøre sammenføringen nemmere igen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Udrugning af æg
« Svar #5 Dato: 14 Marts , 2015, 22:43 »
Har haft 8 golfbolde til at ligge ude ved dem i to uger nu, men de virker pænt lige glade. De ligger massere af æg på golfboldene..
Kan man gøre andet for at fremme det?
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Udrugning af æg
« Svar #6 Dato: 15 Marts , 2015, 07:47 »
Hvilke høns har du? Det er ikke alle racer der skrukker og hybrider gør stort set aldrig.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Udrugning af æg
« Svar #7 Dato: 15 Marts , 2015, 19:23 »
Orpington
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Udrugning af æg
« Svar #8 Dato: 15 Marts , 2015, 19:50 »
De plejer at være nemme til at skrukke, så mon ikke bare de skal ha lidt tid og tålmodighed.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Udrugning af æg
« Svar #9 Dato: 15 Marts , 2015, 22:21 »
Ofte skrukker hønsene først når det er varmere i vejret. Det er måske lige tidligt nok?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline H.Jakobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Udrugning af æg
« Svar #10 Dato: 16 Marts , 2015, 12:45 »
Jeg har en sussex høne, der bliver skruk hvert år, men først efter forårsjævndøgn. Det er i år d.20 marts. De foregående 2 år har jeg haft kyllinger omkring 1.maj.
Venlig hilsen Hanne J
0,1 Lys Sussex
0,1 Blomsterhøner
0,2 Isa Brown
0,1 Blomster Isaer
1,1 Maran 
1,0 Border Collie
Husstanden tæller også mand og 3 børn.

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Udrugning af æg
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2015, 16:03 »
Ok så venter jeg tålmodigt. Hønerne er ca. 8 måneder gamle, burde de så ikke være gamle nok?
Det kunne nu være sjovt med små kyllinger :)
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Udrugning af æg
« Svar #12 Dato: 18 Marts , 2015, 18:53 »
Hvis de er af en race der har det i sig, skal de nok komme, når det bliver varmere.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Flagermus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Udrugning af æg
« Svar #13 Dato: 20 Marts , 2015, 17:25 »
Tak for god information og beklager jeg blander mig.

Har netop en skruk høne nu (wyandotter). Er det for tidligt at lægge æg under hende nu, og så få kyllinger i april. Vi håbede på at klare det uden varmelamper etc. Er nybegyndere på feltet.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Udrugning af æg
« Svar #14 Dato: 20 Marts , 2015, 17:31 »
Du kan sagtens lægge æg under nu.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.