Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Varmepære, hvor kraftig?  (Læst 7334 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Varmepære, hvor kraftig?
« Dato: 26 Februar , 2015, 22:20 »
Jeg vil anskaffe mig et hold kyllinger inden længe, og tænker på hvor meget en varmepære skal yde.

Jeg havde engang 8 kyllinger, der varmede sig under en 30 watt reflektorpære. Det var rigeligt. Men hvad med 20 eller endog 30 kyllinger? Er 150 watt ikke overdrevet? Jeg har set forskellige meninger, hvor mange mener, at en glødepære er nok mens andre er mere konservative.

De kommer til at være indendøre i 20 grader til de får en god fjerdragt.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Varmepære, hvor kraftig?
« Svar #1 Dato: 27 Februar , 2015, 08:40 »
Hvis du laver et aflukke/hus med plads til alle, så er det muligt at holde på varmen med mindre strøm :) Jeg har tidligere brugt en glødepære som jeg satte sølvpapir i bunden af, så den ikke lyser skarpt :)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Varmepære, hvor kraftig?
« Svar #2 Dato: 27 Februar , 2015, 09:19 »
Inden man får sine kyllinger, så er det altid en god ide, at prøvestarte deres nye opholdssted. Stedet skal være gennemvarmt inde de kommer, og man kan justere varmen med både antal watt og lampehøjden. Det er også vigtigt at have en skærm som bidrager til at holde på varmen.
Inden kyllingerne kommer kan man måle med et termometer, og når kyllingerne kommer kan man se på deres adfærd om det er for varmt eller koldt.
Det er gode forhold at starte inde ved stuetemperatur, og hvis der også er godt læ, så når man meget med en 75 watt varmepære. Start ved 32 grader de første dage og reducer derefter med en halv grad pr. dag. Husk at have sand/grus tilgængeligt.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Varmepære, hvor kraftig?
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2015, 14:38 »
hvis du gerne vil spare på elregningen så er der også de smarte "varmeplader" hvor kyllingerne hygger sig inde under og ikke forstyrres af lys overhovedet - 15 watt bruger denne model, fik selv en sidste år :)

og ellers gør som veteranen siger, prøvekør din opsætning og reguler efter kyllernes opførsel :)

Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Varmepære, hvor kraftig?
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2015, 15:01 »
Alternativt til Charlottes udmærkede varmeplade, så kan en elstein pære (kun varme, ingen lys) eller en rød pære bruges. De er bedre end gammeldags glødepærer. Elstein er at foretrække fremfor den røde pære. Størrelsen hænger meget sammen med omgivelserne. Jeg har  skærmet og ca. 20 C i omgivelser og her er 50-70 W passende.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Varmepære, hvor kraftig?
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2015, 15:08 »
Tak for rådene! Jeg synes at kyllingemoderen er ret fed, sådan en vil jeg nok investere i i fremtiden! Den er billigere og nok også bedre i det lange løb. Lige nu må det blive til en el-pære.

Nu tænker jeg, at de er eksperter til at svine deres vand til. Har nogen forsøgt sig med drikkenipler til kyllinger? Voksne høns kan godt tage det, men hvad med de små kyller?
Jeg skal nok stille en vandautomat til dem alligevel, men hvis bare en del af dem kan få helt rent vand er det godt!

Offline Vildmedhøns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
    • Webshop med alt til høns
Sv: Varmepære, hvor kraftig?
« Svar #6 Dato: 10 Marts , 2015, 11:30 »
Tak for rådene! Jeg synes at kyllingemoderen er ret fed, sådan en vil jeg nok investere i i fremtiden! Den er billigere og nok også bedre i det lange løb. Lige nu må det blive til en el-pære.

Nu tænker jeg, at de er eksperter til at svine deres vand til. Har nogen forsøgt sig med drikkenipler til kyllinger? Voksne høns kan godt tage det, men hvad med de små kyller?
Jeg skal nok stille en vandautomat til dem alligevel, men hvis bare en del af dem kan få helt rent vand er det godt!

Drikkenipler skulle ikke være noget problem til kyllinger, kan dog måske kræve en hjælpende hånd i starten :)
Jeg går meget op i høns, og driver til daglig en lille hjemmeside og webshop der hedder Vild Med Høns
https://vildmedhoens.dk

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Varmepære, hvor kraftig?
« Svar #7 Dato: 23 Marts , 2015, 15:19 »
Jeg har før haft et par få kyllinger i en papkasse med savsmuld under en 60 w arkitektlampe på skrivebordet.
Jeg har også haft 100 kyllinger under en 250 w rød griselampe ude i stalden. Et rundt indelukke er at foretrække.

For at vide, hvad man gør, og hvor højt lampen skal hænges (varmen falder med kvadratet på afstanden), så lægger man et termometer i bunden, og så er det ret simpelt: man trapper ned fra 37 grader til udendørs temp over 14 dage.
Hvis det er koldt uden for, så giver man dem en uge til med varme.
Det plejer at løse sig selv, for når de kan flyve ud af papkassen, så kan de også klare sig, og har fået fjer.