Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Syg høne med feber ?  (Læst 6734 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Syg høne med feber ?
« Dato: 01 Februar , 2015, 16:19 »
Er der nogle der kender til hvad temperaturen normalt er hos høns ?

Her kommer lige en sygepleje anamnese..
Jeg har for 2-3 uger siden spottet en af hønsene have tynd mave, hvilket de har engang imellem. men så her i sidste uge sad der en høne og hang/let oppustet. Denne blev så i soteret fra og kom ind i varmen med pencillin. Den drikker meget 2-3 dl vand dgl, men den vil ikke spise. Alt hvad der kommer ud igen er vand. I dag ville den så heller ikke side på pinden og jeg tænker på, hvad hulen jeg kan gøre. Pencillinen virker jo åbenbart ikke. Men den har gnist i øjne og kammen fin rød. Så husker jeg på min dyrlægens råd, hver gang jeg ringer... havresuppe ! Tager hønen ud og ligger hende ind i et hovedpudebetræk. Suppen med olie og hvidløg er klar, og så sprøjter jeg suppen ind ca 10-15 ml (aner ikke hvor meget de kan tåle) for sjovt måler jeg TP den siger 41 gr. :o, Det virker jo højt, men er det det ?
Her kl 16 får hun så havre suppe igen og måler TP som siger 40.4 ! Hønen virker mere frisk nu og laver da også mere modstand, men det virker som om det hjælper. Hun sider faktisk og hakker i lidt blødt brød  ;) Den er set grundigt efter for utøj, og der fandt jeg 2-4 aflange dyr og 1 rund (1-2 mm) det er jo ikke mange. Jeg vælger dog ikke at behandle for dem nu, da hun lige skal have en chance for at komme sig, hvis hun gør det.

Hvad tænker i hun kunne fejle ? Resten af flokken trives.


Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Syg høne med feber ?
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2015, 16:41 »
Hvis dyrlægen har ordineret penicillin har han/hun så ikke stillet en diagnose eller haft nogle ideer til hvad der kunne være grunden?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Syg høne med feber ?
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2015, 17:39 »
Normal hønsetemperatur er 41 grader - så feber har din høne ikke

Jeg havde jo en super sund høne, om for et par år siden begyndte at blive træt, lettere oppustet og hængende - jeg havde ingen ide om, hvad hun fejlede, da jeg ikke syntes, hun havde symptomer på noget 'kendt' ud over at hun var bleg, så det kunne være forgiftning. Hun kom til dyrlæge, og da jeg straks kunne benægte, at hun havde spist rottegift, gik dyrlægen i gang med at kigge i hendes flotte fjerdragt - og selv om jeg rystende på hovedet fortalte, at hun bestemt ikke havde lus, så fandt dyrlægen ganske få små dyr kravlende rundt i dybet. Diagnosen blev straks luseangreb og hun blev behandlet med Ivermectin i konsultationen. Jeg var noget bekymret, for jeg mente ikke, at hendes tilstand kunne skyldes lus, men dyrlægen fortalte, at ganske få synlige lus er nok til at dræne en høne for blod - hun gav faktisk kun min høne 50% chance for overlevelse. To dage efter havde min høne fået produceret nyt blod til sig selv og var igen helt fit for fight. Jeg lærte i hvert fald, at man ikke skal undervurdere det utøj og deres farlighed for vores fjerkræs helbred.
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2015, 19:13 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Syg høne med feber ?
« Svar #3 Dato: 01 Februar , 2015, 18:33 »
Tak for svaret Helle, jeg tænkte som dig at de få kryb ikke kunne gøre skade pt.Men så må jeg også igang med utøjssprayen. Lene, nej dyrlægen har ikke ordineret pencillin, jeg havde en rest tilbage fra det kg man SKAL købe, fra sidste gang. Holdninger om dette frabedes.


Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Syg høne med feber ?
« Svar #4 Dato: 01 Februar , 2015, 21:48 »
Malena. Bare rolig - jeg moraliserer ikke over hvad andre gør i deres hønsehold. Synes der er rigeligt af det i forvejen- hvis jeg skal være helt ærlig.

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Syg høne med feber ?
« Svar #5 Dato: 02 Februar , 2015, 19:20 »
Lene, tak. Men mine høne har det bedre i dag. Hun fik lidt pasta, hvilket var et hit ! udover sin havresuppe. Og sørme om der ikke røg en smule majs ned ;-) Hun er kæmmet for lus f fået hermexide i bunden. Jeg kan dog stadigvæk undre mig over hvis de få lus, kunne gøre hende så svag. Ps hun har også haft noget der ligner en hønsprut....... livets små glæder ;-))))

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Syg høne med feber ?
« Svar #6 Dato: 02 Februar , 2015, 20:20 »
Lene, tak. Men mine høne har det bedre i dag. Hun fik lidt pasta, hvilket var et hit ! udover sin havresuppe. Og sørme om der ikke røg en smule majs ned ;-) Hun er kæmmet for lus f fået hermexide i bunden. Jeg kan dog stadigvæk undre mig over hvis de få lus, kunne gøre hende så svag. Ps hun har også haft noget der ligner en hønsprut....... livets små glæder ;-))))

Som jeg skrev til dig i går, så skulle jeg også opleve det selv, før jeg troede på det - og indtil min høne var helt oven på igen, var jeg stadig meget skeptisk og usikker på rigtigheden af dyrlægens diagnose - det tyder på, at du også kommer til at måtte sande, at få lus kan være livsfarlige. Hvor er det dejligt, at hun har det så meget bedre i dag....og mad skal der til for at lave nyt blod, som så ikke mere bliver stjålet af andre
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Syg høne med feber ?
« Svar #7 Dato: 09 Februar , 2015, 11:55 »
Min høne døde desværre, hun spiste kun den ene dag, resten af tiden måtte jeg give hende havre suppe. Jeg forsøgte  at skære hende op, men så kun tomme tarme. Jeg fik lusebehandlet hende.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Syg høne med feber ?
« Svar #8 Dato: 09 Februar , 2015, 15:00 »
Piv  :'( Det er jo ikke til at sige, hvad der har taget hende, men når du ikke fandt noget 'underligt' under obduktionen, så vil jeg stadig ikke udelukke lus - i hvert fald er det meget vigtigt for hønsehelbredet at holde sine dyr lusefri.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14