Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ny automatisk rugemaskine  (Læst 4781 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kenny.H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
ny automatisk rugemaskine
« Dato: 29 Januar , 2015, 20:58 »
Hej alle hønseejere  :)

Jeg har lige erhvervet mig en ny udrugnings maskine model RM48 ( skal udruge Maraner )
og er gået i gang med at prøvestarte den, uden vand i bunden ved 37.7 grader er luftfugtigheden for lav 47% samt faldende  ???  ikke godt når den skal være 55% de første 18 dage..
Hvis jeg så hælder 150 ml vand i den ene kanal i bunden stiger den til 65 % hvilket så er for meget da det svarer til den fugtighed æggene skal bruge de 3 sidste dage inden udklækning...

Er der en kvik en herinde som evt kan hjælpe mig med et tip så jeg bedere kan styre luftfugtigheden  :)

hilsen en glad førstegangs kyllinge ruger
« Senest Redigeret: 29 Januar , 2015, 21:00 Fra kenny.H »

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: ny automatisk rugemaskine
« Svar #1 Dato: 29 Januar , 2015, 21:09 »
Her vi bestemt ikke enige om at det er forkert med fugtigheden de første 18 dage.

De sidste 3 dage anbefales det med 65-70% luftfugtighed (18-21. dag)
Tiden fra 1-17 dag er fugtigheden mellem 25-30% (tørrugning) eller 40-50%.

Jeg bruger 45% de første 18 dage og de sidste 3 dage 65% i min RCOM 20 Pro, og har en klækkeprocent på typisk over 75%

Er det en brugt eller ny maskine ?
Hvis den er brugt, kan det måske skyldes kalk.
« Senest Redigeret: 29 Januar , 2015, 21:11 Fra Glatnak »
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: ny automatisk rugemaskine
« Svar #2 Dato: 29 Januar , 2015, 21:12 »
fugtigheden stiger når der er æg i maskinen, og først vand på dag 18, prøv plastik maskiner er følsome overfor omgivelser oss temp, så pas på med eks. sol stråler

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: ny automatisk rugemaskine
« Svar #3 Dato: 29 Januar , 2015, 21:15 »
En måde man kan styre fugtigheden lidt mere præcist, et at undlade at bruge kanalerne i bunden. De har et meget stort overfladeareal, og derfor fordamper vandet alt for hurtigt. Det giver høj fugtighed, men i kort tid.
Du kan i stedet sætte en lille beholder ind i maskinen. Du kan eksperimentere dig frem til hvor stort overfladearealet skal være, for at det kan passe med luftfugtigheden :-)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: ny automatisk rugemaskine
« Svar #4 Dato: 29 Januar , 2015, 21:30 »
Hej Kenny. Jeg har selv en rm 48 en alletiders begynder maskine men når det er sagt er min erfaring at man skal være lidt over den end til at man lære den at kende, et godt råd ville være at anskaffe dig et hygrometer til at måle sideløbende da maskinens egen måler godt kan afvige lidt (husk det er en "Kina" maskine) Hvad angår fugtigheden så lig mærke til at vand kanalerne er delt i små felter og det er felterne du skal fylde, det er mængden af vand der afgør fugtigheden men vandspejlets størrelse.. Og som Kristian skriver er de meget følsomme overfor omgivelserne mht temperatur svingninger Både med sol men også som i mit utætte hus med træk træk. Personligt er jeg kommet dette til livs ved at stille maskinen i et stort skab (altså i mørke) meden el radiator ved siden af den så temperaturen er konstant stort set ikke svinger... Det er min erfaring med maskinen håber det kan bruges... Mvh
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline kenny.H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: ny automatisk rugemaskine
« Svar #5 Dato: 30 Januar , 2015, 13:10 »
Tusind tak til alle jeres svar  :)

min rugemaskine er helt ny, jeg har læst den rugevejledning der er tilgængelig herinde, så den må være vejledende, sammen med de fine svar i skrev, så er det bare at prøve sig frem  ;)
jeg satser på at holde en fugtighed på ca. 50% i rugeperioden og vil prøve med at sætte en lille beholder i bunden da min RM48 ikke har disse inddelinger af kanalerne ( åbenbart 2014 model )
derefter 65% de 3 sidste dage og forhåbentlig kyllinger /o  yubiii


Offline Frkrytter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Sv: ny automatisk rugemaskine
« Svar #6 Dato: 01 Februar , 2015, 20:46 »
Jeg puttede i sommers 15 Maran æg i en nyindkøbt billig rugemaskine. Jeg anede intet om noget. Der stod i brugsforvirringen, at jeg skulle hælde lidt vand på hver 3 dag, men ikke over den anviste streg. Anede ikke noget om fugtighed. Jeg satte et kryds på tuds på hver æg og vendte dem 1 gang om dagen. Fulgte temperatur anvisning i vejledningen til maskinen.
Der klækkede 12 æg af den15.

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: ny automatisk rugemaskine
« Svar #7 Dato: 03 Februar , 2015, 09:22 »
Hej Kenny

Jeg har også en RM48 og da jeg skulle i gang med den sidste forår søgte jeg også gode råd herinde og der er stor forskel på hvad folk gør og særligt hvad de IKKE gør :-)

Jeg tjekkede min maskine for måling af fugt og temperatur og den stod helt perfekt. Nu er jeg ved at ruge igen efter den har stået stille i et års tid og kan nu se at den nok skulle have været kalibreret. I skrivende stund er der billet i de to første æg og hygrometeret jeg har sat inde i maskinen viser 70% mens displayet viser 51%. Jeg er nu bekymret om jeg så har ruget ved forkert temperatur men det finder jeg snart ud af.

Jeg har ellers kunne holde fugtighed på ca.40% ved at have vand i de to midterste kanaler indtil dag 18 og så ca. 70% fra dag 18 med vand i alle kanaler på nær de to der er på tværs af alle de andre. Nu skriver du at du måske har en anden udformning af bunden så du skal nok prøve dig frem.

Mine råd er at tjekke op på om maskinen skal kalibreres, ruge ved 37,8 grader og sørge for at maskinen ligger stabilt i temperatur og fugtighed inden du sætter æg i. Det kan godt tage nogle dage. Læg for øvrigt mærke til om din vugge vender æggene godt nok. Jeg har problemer med min. Det er som om motoren ikke kan holder vuggen i yderstillingerne (som den jo skal) men glider tilbage i vandret position for vuggen og lodret position for armen på motoren.

Håber du kan bruge mine erfaringer til lidt  /o

Hilsen
Jacob
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul