Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Varme og lys til hønsene.  (Læst 8354 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Varme og lys til hønsene.
« Dato: 29 Januar , 2015, 17:04 »
Hvorfor har I det?
Det har vi aldrig haft. Der er en lampe, der tænder ved bevægelse i hønsegårdene, og en radio der holder ræve og mår væk.
Der er tørt og trækfrit ved dem, og vi har aldrig oplevet, at høns blev syge og røg af pinden om vinteren. Vi får også masser af æg.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Varme og lys til hønsene.
« Svar #1 Dato: 29 Januar , 2015, 17:30 »
Det vigtigste er at hønsehuset er tørt og trækfrit. Varme er unødvendigt for de fleste hønseracer. Hvis man forlænger vinterdagene med lys vil man kunne fremme æglægningen lidt. For nogle hønseracer giver dette dog ikke meget forskel.
Jeg selv anvender hverken lys eller varme, og den lille (om nogen) nedgang i æglægningen opfatter jeg bare som en naturlig del af deres cyklus.
Hverken varme eller lys forbedrer hønsenes sundhed.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Varme og lys til hønsene.
« Svar #2 Dato: 29 Januar , 2015, 18:16 »
Jeg har lys her i den mørke tid, for at være sikker på, de får nok at æde. Mine høns spiser ikke i mørke.

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Varme og lys til hønsene.
« Svar #3 Dato: 29 Januar , 2015, 19:38 »
Jeg forlænger også dagen med kunstig lys,så de har længere tid til at fylde brændstof på,ikke på grund af æg, da mine dværgkochin ikke giver nogle her om vinteren. ;D.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Varme og lys til hønsene.
« Svar #4 Dato: 29 Januar , 2015, 20:32 »
Jeg tror ikke der er belæg for at høns skulle få for lidt foder om vinteren uden kunstigt lys. Især ikke hvis man tilpasser foderet til årstiden, så de får mere energi i den kolde tid. Men hvis man holder man dem indendørs og giver kunstigt lys, spiller særligt vinterfoder jo ingen rolle.
Der er mange der mener at den mørke tid er med til at hønsene følger naturens rytme og restituerer sig fra en lang æglægningsperiode og fjerskiftet.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Varme og lys til hønsene.
« Svar #5 Dato: 29 Januar , 2015, 20:44 »
Hos mig har de både hus,gård og have,men jeg har det fint med at se dem ved fodertruget kl 18-19. Det med naturens gang ved hønsehold er vel mest menneskeskabt.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Varme og lys til hønsene.
« Svar #6 Dato: 29 Januar , 2015, 20:54 »
Jeg tror bestemt ikke at der er noget forkert ved at give kunstigt lys. Jeg tror heller ikke at synspunkterne om dette kan afgøres med et "rigtigt" eller "forkert". Mine egne erfaringer med og uden lys stammer i øvrigt udelukkende fra store hønseracer.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Varme og lys til hønsene.
« Svar #7 Dato: 30 Januar , 2015, 17:19 »
Mine NH har et rimeligt stort hus, en hønsegård, + en stor mark med et skur på. De er stort set ude hele dagen, og er vist ret ligeglade med deres lys. Maranerne har også et hus, en gård samt fri adgang til 2 tdr. land + naboens marker. I denne tid er de inde i huset langt det meste af tiden og er vist ret glade for lyset. Der er i øvrigt også et vindue i begge huse.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Varme og lys til hønsene.
« Svar #8 Dato: 31 Januar , 2015, 08:14 »
Selv om hønsene ikke har brug for det, har jeg aldrig set en høne takke nej til en varmelampe i huset, når temperaturen nærmer sig minus 15-20 stykker.

Mange småfugle dør af kulde og sult om vinteren, og ja, det er naturligt, men kunne de selv vælge, ville de nok også gerne have en varmelampe ude i hækken, en konstant fyldt foderautomat med fedt og solsikker og et par timers ekstra lys til at kunne fouragere i.

Mine høns får ikke varme, men da min hollandske dværg og hendes papsøster, en araucana, boede i et lille-bitte hønsehus, så fik de varmelampen tændt om natten, når minustemperaturerne krøb under 10'C. De nød varmekilden og så frøs vandet heller ikke til is i det lille hus. Lys har de fra kl. 5.45 til kl. 15.30, og det er for at give dem et par timer ekstra at kunne æde i, i de mørkeste måneder.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Varme og lys til hønsene.
« Svar #9 Dato: 31 Januar , 2015, 12:27 »
Da jeg havde tropiske fugle i voliere,alle småfuglene  med tilhørende frostfrit hus.men mange af de Australske parakitter kun under fast tag og lærum,var det vigtigere med forlængelse af dagslyset end varmen.Nogle af de insektædende har en hurtig forbrænding så en god fodring ,og tilgængrlighed dertil er en must.I en hård vinter går det hårdt ud over f.eks. gærdesmutten.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Varme og lys til hønsene.
« Svar #10 Dato: 31 Januar , 2015, 13:32 »
Ja tropefugle skal have varme og lys. En dyr men skøn hobby. :)

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Varme og lys til hønsene.
« Svar #11 Dato: 02 Februar , 2015, 23:57 »
Lys betyder meget, varme mindre.
Man kan styre sine høns meget ved at tilføje lys, om man ønsker at holde dem produktive, når naturen taler imod.
Uden lys, går høns i fældning i september/ oktober og kommer ikke i gang med æg før i marts.
Det kan man ønske eller ikke. Man kan vælge natur fremfor kultur, det må man selv om.

Jeg har brugt at  lade dem gå i fældning i oktober, give dem en måned og derefter vække dem, med lys der var sat til at tænde 2 timer før solopgang. Så kunne de gå der i hønsehuset og spise kraftfoder og tage sig sammen og lægge æg allerede fra morgenstunden.

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Varme og lys til hønsene.
« Svar #12 Dato: 04 Februar , 2015, 21:53 »
Jeg giver hønsene lys - endda i 2 niveauer
Men ingen varme, højst windbreaker foran indgangen for at tage vinden.

Jeg bruger 2700K og 3300K LED lys (køber 5m bånd ad gangen, som kan klippes i passende længde)

På begge er en lysdæmper, så lyset kan tilpasses.
De er 2 timere
En til 220V som slukker/tænder alt lys - og som styrer det svage lys.
En 12V timer so tænder dagslys.

På denne måde tænder der først et svagt lys om morgen (alasolopgang)
30min senere tænder dagslyset (3300K) og er tændt til der er lyst udenfor
Omvendt om aftenen.

Dette gør er at hønsene lærer at når dagslysetl slukker, går de på pind.

Og jeg synes nye høns hurtigt lærer den nye rutine.

Det skal siges at mine høns alle bor i 2 plans hønsehuse, så de skal op på 1st etage for at gå på pind.

I starten skulle jeg hjælpe dem op, men efter de fik 2 trins lys har der ikke været problemer overhovedet - og heller ikke for nye høns.
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever