Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Varme ledning til vand.  (Læst 6873 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Varme ledning til vand.
« Dato: 28 Januar , 2015, 12:12 »
Har lige bestilt sådan en fiks lille sag.   Planerne er at,  den bliver koblet til et 45 ah 12 v batteri, fra en el scooter.
Også forbundet et solselle panel der til.
Nogen som har prøvet noget ligende ?
Med et forbrug på kun 5 watt, så burde den jo ikke sluge ret meget strøm.
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Varme ledning til vand.
« Svar #1 Dato: 28 Januar , 2015, 12:53 »
Varmelegemet bruger 0,4 Amp, så dit batteri vil i teorien være tomt efter 100 timer eller 4 døgn.

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Varme ledning til vand.
« Svar #2 Dato: 28 Januar , 2015, 12:57 »
Super,  så har jeg noget at gå ud fra. 
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Varme ledning til vand.
« Svar #3 Dato: 28 Januar , 2015, 13:13 »
Hvis du fortæller lidt om din solcelle, så kan du sikkert få nogle flere input.

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Varme ledning til vand.
« Svar #4 Dato: 28 Januar , 2015, 13:23 »
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Varme ledning til vand.
« Svar #5 Dato: 28 Januar , 2015, 13:53 »
Det er nok et begrænset udbytte du får af den solcelle.
Den angivne strømstyrke 0,275 Amp er ved max. sol om sommeren, og da du kun skal bruge den om vinteren, hvor solen har ringe magt, så vil der næppe ske en opladning, som du overhovedet kan registrere.
Det væsentlige er, hvilken spænding solcellen kan afgive, og den skal være meget over 12 Volt (om sommeren) for at få en spænding om vinteren på lidt over 12 Volt, som er en forudsætning for at der kan ske en opladning.

Hvis du har mulighed for at måle spændingen, uden at solcellen er tilsluttet batteriet, så kan det give en ide om, hvor god den er.


Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Varme ledning til vand.
« Svar #6 Dato: 28 Januar , 2015, 14:16 »
Den giver 19.50 volt,  uden for med overskyet vejr.   Lige haft multimeter på den.
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Varme ledning til vand.
« Svar #7 Dato: 28 Januar , 2015, 14:32 »
Det lyder ret GOK!
Så skulle der være en mulighed for at den kan lade batteriet.

Hvis det kun er solcellen der lader batteriet, så er du nødt til, kun at tænde for varmelegemet når der er udsigt til frost, ellers vil batteriet være konstant tomt.

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Varme ledning til vand.
« Svar #8 Dato: 28 Januar , 2015, 14:39 »
Tak for rådet.   Jeg vil prøve at koble det til i løbet af weekenden,  når frosten kommer.
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Varme ledning til vand.
« Svar #9 Dato: 28 Januar , 2015, 21:16 »
Solcellen fra Harald Nyborg er billig, kun 99kr, så hvis du kan klare den "udskrivning", så vil jeg anbefale dig at købe en mere og koble dem sammen parallelt, for det bliver rigtig svært, at få en ydelse som kan klare et 5w varmelegeme her om vinteren.
Desuden er solcellen ikke vandtæt.

Du kunne også vælge at returnere solcellen, og købe en mere effektiv celle, som er vandtæt:

 http://www.kerychip.dk/010w-12v-solcelle-best10mi-36.html

Den yder 10 watt om sommeren.

Skulle jeg selv lave et solanlæg, som skulle klare et 5 watt varmelegeme om vinteren, så ville jeg vælge et endnu større solpanel.
Men prøv, du kan altid koble flere paneler sammen parallelt, og dermed øge ydelsen.

Offline Hillker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Varme ledning til vand.
« Svar #10 Dato: 28 Januar , 2015, 22:25 »
Regnestykket hænger ikke sammen.  Du har her i vinteren, kun lys en trediedel af døgnet, så hvis ikke du lader med minimum 15 w i den tid der er lys, så løber du hurtigt tør for energi.

At du måler 19 v på solcellen udd i lyset siger intet om hvor mange watt den yder til batteriet - endsige om den kan levere mere en blot nogle få microampere i det lys der er på denne årstid.

Varme kræver som udgangspunkt permanent strøm.  Der kan købes rigtig mange forlængerledninger for prisen af blot en enkelt lille solcelle, og udgiften til strøm for et 5w varmelegeme er under 100kr/år selvom det er tændt 24/7 året rundt.


Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Varme ledning til vand.
« Svar #11 Dato: 28 Januar , 2015, 22:40 »
Jeg er helt enig med Hillker. Hvis hønsehuset er inden for rækkevidde med en forlængerledning, så er det løsningen, for det bliver for svært med solceller.
På den anden side, så er det godt at få lidt erfaring, men vær indstillet på at skifte vandet hver dag, indtil du beslutter dig for den rigtige løsning.

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Varme ledning til vand.
« Svar #12 Dato: 29 Januar , 2015, 11:19 »
Har faktisk strøm i hønse huset.
Det var bare sjovt at lege med lidt sol celler.  Kan godt se at det bliver bøvlet.  Bruger panelet til noget andet sjov.   Mange tak for jeres gode forklaringer på hvordan sådan noget fungere.  Jeg har lært noget nyt. 
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Varme ledning til vand.
« Svar #13 Dato: 29 Januar , 2015, 16:35 »
Jeg havde selv en ide om at starte op med batterier og solceller , selvom jeg har strøm i vagtelburene men med det strømforbrug der er på LED-pærer,bliver investeringen aldrig tjent hjem igen   /d /d
Hilsen Leif
Kanariefugle.