Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skovhøns, hvad er det for nogle?  (Læst 8968 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Skovhøns, hvad er det for nogle?
« Dato: 28 Januar , 2015, 10:39 »
Jeg er flere gange stødt på denne betegnelse, "Skovhøns", og jeg kan ikke rigtigt finde ud af særlig meget om dem?
Er det en race? Er det en hybrid?
Bangs.dk siger de krydsningshøne. Er det så fordi det er en krydsning af 2 racer for at opnå ekstra frugtbarhed, eller er det en decideret hybrid?

Jeg er blot nysgerrig, og har ikke planer om at anskaffe mig nogle, da jeg er vældigt glade for mine Sussex (der netop er begyndt at lægge æg, jubiii!  /o)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skovhøns, hvad er det for nogle?
« Svar #1 Dato: 28 Januar , 2015, 11:33 »
Det er hybrider.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Skovhøns, hvad er det for nogle?
« Svar #2 Dato: 28 Januar , 2015, 22:04 »
Okay, tak for afklaringen. Det er jo bl.a. fordi navnet, "Skovhøns" jo ikke lyder særligt hybrid-agtigt :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Skovhøns, hvad er det for nogle?
« Svar #3 Dato: 28 Januar , 2015, 22:18 »
Næ, de er smarte de producenter. Men de sælger jo også glade og gerne "racehøns" der intet har med den ægte vare at gøre. Og så snart folk ser noget mere tilforladeligt end de velkendte isa´er og røde amerikanere og hvad de ellers bliver kaldt, så lokker det jo lidt mere, hvis man er nybegynder og ikke har sat sig så meget ind i høns endnu.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Skovhøns, hvad er det for nogle?
« Svar #4 Dato: 28 Januar , 2015, 23:06 »
Ja, tænkte netop at det måtte da være et salgstrick!
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skovhøns, hvad er det for nogle?
« Svar #5 Dato: 29 Januar , 2015, 04:09 »
De har sikkert nok også bare et nummer, forhandlerne imellem, men ingen gider at købe rz80100, så lyder skovhøns meget bedre og tillokkende.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Skovhøns, hvad er det for nogle?
« Svar #6 Dato: 29 Januar , 2015, 10:07 »
Der synes at være en øget interesse for racehøns. Interessen er øget så meget, at det i stigende grad er kommercielt interessant. Derfor er det naturligt, at forretningsfolk ser muligheder i fremstillingen. Hvis man er ærlig omkring det, så er det vel også i orden. Men den reelle varedeklaration sløres af at man aht markedsføring vælger et sympatisk navn. Endnu værre er det når man vælger samme betegnelse som en nærliggende race. Vi kan ikke undgå at det er sådan, og det bliver nok kun værre. Vi kan ikke med kyllinger under en Skrukhøne i en have hamle op med prisen ved industriel fremstilling i en stor hal, hvorfra man kan levere hele året. Det kræver indsigt at skelne kvaliteten, og dette må DFF hjælpe med, fortsat /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.