Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: fugt i lade  (Læst 5996 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline martin s jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
fugt i lade
« Dato: 26 Januar , 2015, 15:17 »
hej
jeg var glad der jeg flyttede på landet og kunne have høns
jeg fik bygget nogle gode hønsehuse i min lade men ak det viste sig hurtig at der i perioder bliver for fugtig
er det nogen der ligeledes har haf samme problemer i jeres lade hører jeg gerne fra jer
og ikke mindst hvad i har gjort
jeg har tilbagevendende forkølede høns
HJÆLP

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: fugt i lade
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2015, 17:37 »
Dejlig at bo hvor man kan holde høns og haner uden naboproblemer.
Men problemet med fugt er desværre klassisk. Mange bruger "høns behøver ikke varme" - mantraet til ikke at give dem ordentlige forhold.
Gamle lader har ofte beklædning og tag af alu-plader eller lignende. Dette er dømt til at give kondensfugt. Høns trives bedst ved at have et isoleret og tørt hønsehus uden træk både sommer og især vinter.
Jeg kender ikke din lade, men var det muligt at efterisolere især taget med flamingoplader?
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: fugt i lade
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2015, 17:43 »
nej ikk flamingo, i en tagkonstruktion det er imod bygge reglementet, lav hellere en dæk /loft over hønsene og lig hø og halm derop. og sørg for god ventilation over dækket

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: fugt i lade
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2015, 18:24 »
Mange bruger desværre "høns behøver varme"-mantraet til at bygge isolerede hønsehuse med for lidt ventilation og alt for meget fugt, og syge høns til følge.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: fugt i lade
« Svar #4 Dato: 26 Januar , 2015, 18:39 »
Bortset fra enkelte eksotiske racer, så har jeg aldrig hørt postulatet om at høns behøver varme, men måske ramte jeg et ømt punkt ;)
I øvrigt behøver høns en god ventilation, hvilket bestemt ikke tilgodeses blot med et utæt hønsehus!
Som en efterjustering kan flamingoplader godt anvendes i en sandwich med træplade, men helt klart bedre at lave et rigtigt hønsehus fra starten. Men som jeg forstår på trådstarteren, så er hønsene anskaffet og problemet akut. Men i vores rådgivning gætter vi vist lidt, da vi savner de nærmere oplysninger om den p.t. uegnede bygning. :)
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline martin s jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
Sv: fugt i lade
« Svar #5 Dato: 26 Januar , 2015, 19:55 »
tak for svarene
ja der er bliktag på laden, da jeg havde lavet hønsehuset var jeg rundt og tætne alt der kunne tætnes fordi jeg har lært at høns ikke tåler træk, men det kan da værer at det havde været mindre fugtig hvis jeg ikke havde tætnet så meget, men nu vil jeg lade en tømmer se på taget og evt få det isoleret

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: fugt i lade
« Svar #6 Dato: 26 Januar , 2015, 20:32 »
Vurder hvor stor (og høj) din lade er i forhold til det antal høns du ønsker. Det kan være dyrt, at lade en proff. håndværker lave hele din lade om til en stald. Måske kan du lave et mindre rum til hønsene inde i laden? Du vil ikke kunne udlufte fugtproblemet væk uden en eller anden form for isolering, især fra dit tag.
Hvis der er meget der skal laves, så er det måske både bedre og billigere at lave et nyt hønsehus.
Pøj-pøj med det.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: fugt i lade
« Svar #7 Dato: 27 Januar , 2015, 08:49 »
Det er rigtigt at høns ikke tåler træk, men der skal samtidig være ventilation så fugt kan forsvinde. Tricket er at få ventilation uden at hønsene får træk... I mange tilfælde gør isolation det værre, fordi det nedsætter ventilationen og øger fugtproblemet.

Lav ventilationshuller i toppen, men sørg for at det ikke kan blæse direkte på hønsene, evt med skærme opsat
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: fugt i lade
« Svar #8 Dato: 27 Januar , 2015, 09:47 »
Isolation fremmer ikke fugt!
En rå metalkonstruktion hvor kondensfugt drypper fra taget og løber ned ad væggene er ikke egnet til høns. Dette kan ikke løses blot med øget ventilation.
Ventilationen skal give dyrene frisk luft, og bortlede dyrenes uddunstninger. - ikke kompensere for byggetekniske fejl.
Lav hønsehuse med et godt tagudhæng og placer udluftning oppe under dette. Så vil man altid udlufte med en relativt tør luft, og man undgår den uønskede træk direkte på dyrene.
Både om vinteren og i sommerens bagende sol vil hønsene have gavn af en bare minimalt isoleret ydre ramme. Med isolering menes ikke 300mm rockwool ;D, det kan evt bare to lag træ, beklædningstræ udvendigt og en rengøringsvenlig træplade indvendig. I taget skal der efter min mening være en reel isolering eller et mellemliggende loft.
Hvis du vil opbevare dit dyre el-værktøj i hønsehuset, en ok målesnor, så er det også godt nok til dine høns.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: fugt i lade
« Svar #9 Dato: 27 Januar , 2015, 13:01 »
Som jeg prøvede at skrive... Ved isolering glemmes ofte at der SKAL være ventilation for at fugt og udånding fra dyrene kan komme væk. Her gør isolering det værre.

Rigtig ventilation er meget nødvendig, både med og uden isolering.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline martin s jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
Sv: fugt i lade
« Svar #10 Dato: 27 Januar , 2015, 14:28 »
jeg har besluttet hvad der nu skal ske jeg beklæder det hel med plader incl loftet og deri bliver monteret en fugtstyret ventilator
jeg har tængt at de øverste 10 cm hele vejen rundt på 2 sider vil være lavet lemme der kan åbnes og lukkes ville det værer en god ide?
jeg har været ude at investerer en mindre formue på plader så er det bare med at komme igang

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: fugt i lade
« Svar #11 Dato: 27 Januar , 2015, 14:47 »
Finn, sorry hvis jeg var lidt kras :(, og vi er vist enige (også) om dette /o

Martin, jeg har lidt svært ved at se dit projekt for mig, men det er jo ikke raketvidenskab, og man når langt med sund fornuft, og en skruemaskine /o. Lad os høre hvordan det går :)
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline martin s jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
Sv: fugt i lade
« Svar #12 Dato: 27 Januar , 2015, 17:03 »
ja når man først har fundet problemet er det bare at komme igang