Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Køb af brugt rugemaskine - hvad skal man checke  (Læst 6337 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Køb af brugt rugemaskine - hvad skal man checke
« Dato: 26 Januar , 2015, 12:50 »
Jeg er fuldstændig "grøn" indenfor rugemaskiner så måske er det allerede derfor en dårlig ide at købe brugt? men ...

Hvad skal jeg sikre mig, hvis jeg gør det ? Er der "5 små punkter" eller ?
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Køb af brugt rugemaskine - hvad skal man checke
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2015, 13:15 »
Jeg mener du først og fremmest skal gøre op med dig selv, i hvilken grad du selv evner eller har tid til at passe maskinen i det daglige

De helt enkle maskiner styrer kun temperatur - vending af æg skal man selv gøre nogle gange om dagen

Nogle maskiner kræver du selv justerer fugtigheden. Enten på fornemmelse eller efter indbygget måleudstyr
Da luftfugtigheden skal ændres gennem klækningen ( ikke voldsomt kompliceret ) er det vigtigt at du tager dette med i betragtning.
Det betyder også at hvis du ikke altid er hjemme skal kunne instruere familien i andet end at hælde vand på.

Endelig er der maskiner som gør alt automatisk, så man blot skal sørge for der er vandt på
Og brug destilleret vand - så får du ikke problemer med kalk

Så jo enklere des billigere

Jeg har selv valgt en fuldautomatisk, fordi jeg gerne vil kunne lade familien passe rugningen, uden det skal være et problem for dem
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Køb af brugt rugemaskine - hvad skal man checke
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2015, 13:20 »
Tak  /o Ja - så meget automatik som muligt (jeg er den eneste i hustanden, der er smittet af hønsebacillen  :o ) men de kunne nok overtales en enkelt gang eller 2  ;D

Er der en måde, hvor en som jeg kan sikre mig, at maskinen nu også fungerer - skal man bede om at få den varmet op eller?

Åh det kunne være spændende med egen maskine, men lyder også en smule indviklet  ;)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Køb af brugt rugemaskine - hvad skal man checke
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2015, 13:28 »
Ups - lige et tillægsspørgsmål  ;)

Er godt klar over, at man ikke kan fylde flere æg i end der er plads til, men hvad med omvendt (jeg tror, det skal være en trærugemaskine) - kan man - uden at det går ud over kvaliteten af rugningen - køre med fx. 25% belægning eller skal ens behov helst passe med at maskinen er fyldt? (altså fx. 40 æg i en til 130 æg)  :)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Køb af brugt rugemaskine - hvad skal man checke
« Svar #4 Dato: 27 Januar , 2015, 12:07 »
Mon ikke rugemaskinen kører godt uanset om den er fyldt op eller ej. ;)

Men den bruger det samme i strøm, uanset om man udnytter pladsen eller ej. Dog skal du være obs. på om den har plads til at alle æg også kan klække i det tilfælde at alle æg er befrugtede og maskinen er fyldt helt op.

Angående køb af brugt, tja man kan blive snydt eller ikke snydt. Prøv at få maskinen tændt og se om den for øvrigt ser pæn ud.

Jeg købte for snart mange år siden en 130 æg. træruger af en ældre flink mand, jeg fik at vide at den kun havde været brugt 2-3 gange og at den var ca. 5 år gammel, den så fin og ren ud og prisen var også god.
Jeg fik den hjem og rugede et hold, som blev til 50 % kyllinger, hvilket jeg tænkte "vauv det var da meget godt af 1. gang" senere hold gik helt i fisk og jeg fandt ud af (ved at sidde og lure på maskinen) at den kørte meget højt op i temperatur, inden den slukkede igen. Hvilket bestemt ikke er optimalt.
Jeg kontaktede derfor America Thisted, for der var den oprindeligt købt og de fortalte mig at det var en meget gammel og udgået model, jeg havde, men de sendte mig et nyt termometer og potmeter (600 kr. kostede det) og 7-9-13 så har den kørt upåklageligt siden her. 

Så at købe brugt kan være et sats, for der er ikke så meget garanti, når det er handler private imellem og varen er købt beset.

Men igen, der er nok mange som også får udemærkede maskiner, som bare er til salg, fordi de er blevet for små for sælger eller sælger stopper helt med fjerkræ.
« Senest Redigeret: 27 Januar , 2015, 12:10 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Køb af brugt rugemaskine - hvad skal man checke
« Svar #5 Dato: 27 Januar , 2015, 15:04 »
Jeg spurgte America om hvorvidt der var noget særligt at gøre hvis rugemaskinen ikke blev fyldt op. Svaret var, at det var der ikke, men at han selv ville lægge æggene midt i maskinen hvis der ikke var fyldt op.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Køb af brugt rugemaskine - hvad skal man checke
« Svar #6 Dato: 27 Januar , 2015, 16:57 »
Jeg er gået totalt i nørde-mode og er ved at måle temperaturen hen over tid i min rugemaskine. Jeg kan se forskel om den er "tom" eller "fuld".  "Fuld" er i dette tilfælde når der er vand i plastikposer svarende til 48 æg. Jeg kigger på hvordan temperaturen ændrer sig når den man f.eks har haft låget af et stykke tid og hvordan den så svinger tilbage og om den ryger op over de 37.8 C. Mere om det senere når jeg har målt lidt mere. Men der er forskel på hvor meget der i maskinen
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Køb af brugt rugemaskine - hvad skal man checke
« Svar #7 Dato: 27 Januar , 2015, 19:57 »
Lyder spændende, Finn - glæder mig til at høre mere, når du har et resultat  /o

Det kan være man så skal til "at fylde op med poser" svarende til de manglende æg  :)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder