Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forgiftning  (Læst 5412 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alexander Patrick Harholt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 130
Forgiftning
« Dato: 26 Januar , 2015, 10:48 »
Nu er det et godt en måned siden jeg kom hjem fra arbejde og fandt 6 f mine høns ligge rundt på grasplænen, ingen mærker efter rovdyr mm, havde også 2 haner alle i racen La Fleche, Måtte aflive den ene af mine haner der han sad på en pind med fråde ud af munden. helt klart tydeligt at han ikke havde det godt. Har et par naboer i mit område der absolut ikke syntes jeg skal have høns, selvom jeg bor i landzone, og tror derfor en eller anden har "tabt" en eller flere poser rottegift mm. Nu har jeg det problem at min hane jeg har tilbage ikke har befrugtet et eneste æg af omkring 100 stk jeg har haft i rugemaskine. Søger derfor en ny hane, men vil også gerne vide om jeg evt skal tage ham væk fra hønerne en uges tid så han evt kan blive lidt mere "liderlig" om jeg så må sige, eller kan det skyltes han evt har spist noget gift der har gjort ham gold. En meget trist historie da jeg 2 år har prøvet at fremavle denne race. Er ked af at skulle droppe det hele.
Hilsen

Alexander



Hvid La Fléche

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Forgiftning
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2015, 13:07 »
Har du fået undersøgt de døde høns?
Jeg ved ikke, om høns der overlever gift kan blive sterile af det. Det svarer dyrlægen sikkert på helt gratis på.
Hvis det er sket en gang, sker det nok igen.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Forgiftning
« Svar #2 Dato: 27 Januar , 2015, 10:37 »
Jeg skal heller ikke kune svare dig, om han er blevet steril af evt. gift, men har da løbende læst 'rygter' om behandling med div. loppegifte kan gøre haner -periodisk- sterile.
Så måske også evt. rottegift?
Og hvis det er tilfældet, så siger 'rygterne' jo også, at det går over - så måske lige give ham en chance lidt endnu?

Hvis det sker igen, (hvilket det forhåbentligt ikke gør!!), vil jeg også anbefale dig at få et par af dyrene obduceret og tjekket for gift. Og hvis der findes gift i dyrene, melde det til politiet.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Forgiftning
« Svar #3 Dato: 27 Januar , 2015, 10:55 »
Har du funder årsagen til de døde dyr.

Mette, det bliver nok vanskeligt at melde det til politiet, hvis naboen har "tabt" rottegiften på hans egen grund.
Hvis giften, på den anden side, er smidt ind over hegnet fra naboen, så er det en helt anden historie ...  :police:

Peter
« Senest Redigeret: 27 Januar , 2015, 12:11 Fra psindrup »

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Forgiftning
« Svar #4 Dato: 27 Januar , 2015, 11:09 »
;) det var selvfølgelig det sidste scenarie jeg havde i tankerne ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Forgiftning
« Svar #5 Dato: 27 Januar , 2015, 12:25 »
Hvis det virkelig er naboen, som er så nedrig....... så ja fatter jeg ikke ord.

Men selvfølgelig naboen slipper nok bedre af sted med at forgifte et par høns end at forgifte Patrick. For herregud det er jo bare høns........

Sikke en verden vi lever i, gad vide om den nogensinde bliver bedre?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Forgiftning
« Svar #6 Dato: 27 Januar , 2015, 12:51 »
Hvis man kan finde på at slå andre mennesker ihjel i "guds hellige navn" - så kan man også finde på at forgifte naboens høns.  /d

Peter

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Forgiftning
« Svar #7 Dato: 27 Januar , 2015, 13:18 »
Det er da en grim mistanke at skulle gå med ift naboer. Er det i det hele taget lovligt selv at udlægge rottegift? Hvad med at spørge dem om de har haft gang i noget i den retning- udelukkelse er også en måde at stille en 'diagnose' på.

Offline Alexander Patrick Harholt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 130
Sv: Forgiftning
« Svar #8 Dato: 27 Januar , 2015, 14:05 »
Jeg ved ikke om det er rotte gift eller hvad det er der lige pludselig fik 6 høns til at lægge døde rundt omkring i haven og en hane der havde fråde ud af næbbe, men noget er der da sket mens jeg har været på arbejde. Tjekker altid alle hønsene hver morgen og aften og alle så ud til de havde det godt. Har ikke haft hønsene til kontrol, for der er jo heller ikke nogen der vil indrømme hvis de har gjort noget de ikke må. og at politianmelde, ja, men hvem skal jeg dog anmelde. Har jo ingen beviser. Kun hvad øjet ser. Ja det er efterhånden en syg verden vi lever i. Får nu fat en en anden hane i aften, fra et tidligere kuld og så må vi se om der er bedre held med ham. Tak for jeres indput, og ønsker at i alle for et godt forår med dejlige nye kyllinger
Hilsen

Alexander



Hvid La Fléche

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Forgiftning
« Svar #9 Dato: 27 Januar , 2015, 14:58 »
Overvej at lægge en høne i fryseren for en senere undersøgelse. Evt. Ved Landbohøjskolen, hvor det måske er gratis.
Både for dig og dine fremtidige høns havde det været rart at kende "fejlkilden".
Held og lykke med dine høns og nye hane /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Forgiftning
« Svar #10 Dato: 27 Januar , 2015, 15:43 »
Man kan købe nogle fuglekasser med et overvågningskamere i for 5-800 kr. Måske ville det være en ide.