Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: At mærke kyllinger  (Læst 8529 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
At mærke kyllinger
« Dato: 25 Januar , 2015, 17:38 »
Er der ikke andre måder at mærke kyllinger end strips mm om benene? Jeg har brugt denne metode nogle gange, men det er altså noget besværligt, når man har mange kyllinger, at man skal ha dem indfanget med jævne mellemrum for at skifte strippen ud.

Kan man på en eller anden måde bruge neglelak eller klippe dunene eller andet? Er der nogen der har prøvet det?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: At mærke kyllinger
« Svar #1 Dato: 25 Januar , 2015, 17:44 »
Hvis man ikke har alt for store hold, så kan man med en bred tush farve skindet på vinge, det sidder beskyttet og holder pænt længe. Alternativt hvis racer med gule eller lyse ben, kan løb farves med tush. Men det syntes jeg hurtigere er væk.

Men hvis man har store hold, og kun vil lave mærkningen en gang for alle, så syntes jeg der kun er metoden med at klippe et lille hul i huden mellem tæerne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: At mærke kyllinger
« Svar #2 Dato: 25 Januar , 2015, 17:54 »
Hvor længe holder det med tushen på vingen? Er det uger eller måneder?

Jeg har ikke så store hold, som regel max 10 i hvert kuld, og de fleste er udruget af skruk. Det er bare hvis jeg får rugeæg af samme race og farve forskellige steder fra, så vil jeg gerne kunne se forskel på dem.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: At mærke kyllinger
« Svar #3 Dato: 25 Januar , 2015, 18:00 »
For at være sikker, har jeg gentaget optushningen hver 3. uge. Da jeg havde hold på max. 25-30 kyllinger thushede jeg under vinge, da jeg syntes det var overkommeligt. Men nu med 150-200 pr. hold er det alt for voldsomt.

NB: jeg kunne holde styr på mange stammer, ved at bruge hhv. rød, blå og grøn, på enten venstre vinge eller højre vinge, eller begge vinger. Dertil er kombination af farverne. Man kan have rigtig maaange stammer  :D

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: At mærke kyllinger
« Svar #4 Dato: 25 Januar , 2015, 18:01 »
Hehe... ja så store hold får jeg aldrig plads til ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: At mærke kyllinger
« Svar #5 Dato: 25 Januar , 2015, 19:41 »
En hul klippe tang koster ikke mange basseøre ved America Thisted, og det kan man blive ved med at se selv når dyrene er blevet voksne. Jeg hul klipper mine, og når de så er 10 uger og skal have dffr ring på, for de en farvet strips på også, ved den alder kan man godt sætte dem på med så meget plads at de ikke kommer til at klemme senere. Ideen med den farvede strips er at jeg på afstand kan kende kyllinger fra samme stamme og derved vurdere dem når de står naturligt ved sidden af hinanden, samt se hvilke stammer der har avlet godt/skidt uden at skulle fange dem først
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: At mærke kyllinger
« Svar #6 Dato: 25 Januar , 2015, 19:52 »
Har I et billede af det hul I klipper?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: At mærke kyllinger
« Svar #7 Dato: 25 Januar , 2015, 21:44 »
Jeg har set en del voksne høns som har fået klippet et hul i huden mellem tæerne. Jeg fandt det unaturligt og  kant med min opfattelse af dyrevelfærd.
Hvis man har så mange høns, at man ikke kan kende forskel, så kan man opdele dem i særskilte aflukker. Vansire dem med hulklipning kan ikke være den eneste løsning. Hvis ikke vi med vores hobbyhøns prioriterer anderledes end i industrien, så mister vi noget af berettigelsen :(
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: At mærke kyllinger
« Svar #8 Dato: 25 Januar , 2015, 22:38 »
Jeg er lige startet på avlssæson nr 21 med mine store guldsort båndede orpington, de fleste af årene som der eneste opdrætter her i landet, og med omkring 500 kyllinger efter mange forskellige linier for at undgå indavl, så er det nødvendigt med en sikker indifikation af det enkelte dyr, det er man velkommen til at kalde nørdet, industrielt eller måske engageret, det må jo være op til den enkelte, men et lille klip i det tynde hud mellem tæerne, som endda sjældent bløder, det mener jeg ikke man kalde manglende dyrevelfærd.
Man ja, mit lille hønsehus er da noget industrielt, jeg har rugemaskine og holder kyllingerne 8 uger i kunstigt varme, jeg har automat vanding så hønse ikke skal ud og finde en vandpyt for at slukke tørsten, noget af foderet er i pille form og ikke frø og orme fra naturen men jeg tror nu stadig ikke mine høns vil bytte med indstrien selvom de alle er blevet klippet mellem tæerne inden de har forladt klækkeren 
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: At mærke kyllinger
« Svar #9 Dato: 25 Januar , 2015, 23:08 »
Jeg har set Henriks høns irl, og de har det godt!

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: At mærke kyllinger
« Svar #10 Dato: 26 Januar , 2015, 07:15 »
Jeg tænker ikke det er en praksis, jeg vil komme til at bruge, men der er vel ikke være end at øremærke klovdyr, brændmærke heste eller øretatovere hunde og katte.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: At mærke kyllinger
« Svar #11 Dato: 26 Januar , 2015, 08:28 »
Med hensyn til øremærkning af klovdyr, så vurderes dette at være en nødvendighed aht. den veterinære fødevaresikkerhed. Også halekuperede hunde kan have et godt liv. Hverken dette, brændemærkning af heste mv er særligt smukt selv om det er fuldt lovligt. Men denne mærkning af høns er en unødvendig vold mod dyret. Er denne metode ok, bare fordi vi finder andre mærkninger besværlige?
Hvis jeg skal købe en høne, så ville jeg vælge den fodskamferede fra.
Mvh
« Senest Redigeret: 26 Januar , 2015, 09:06 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: At mærke kyllinger
« Svar #12 Dato: 26 Januar , 2015, 08:56 »
det er et frit land vi lever i, og derfor kan vi mærke vores dyr som vi finder det bedst, bare det er inden for dyreværnlovens rammer. Jeg kan godt forstå at nogen kan synes det er voldsomt at klippe en lille kylling mellem tæerne bare for at kunne kende dem, jeg må indrømme at jeg for en del år siden havde mærket nogle små kyllinger med strips og en af dem fik jeg ikke fat i og skiftet stripsen med en større før det var gået galt, og derfor vil jeg meget hellere hul klippe end risikere det andet. Så er det muligt at nogen mener jeg har for meget fjerkræ hvis ikke jeg kan holde styr på dem uden at hul klippe, men med det antal ungdyr jeg sælger som havehøns, så ville mange nok være nød til at gå til industrien for at få fjer i haven, og det kan man jo også synes om som man vil.
Jeg hul klipper og det bliver jeg ved med da det virker, men jeg skal da nok oplyse det fremover når folk henvender sig, så må vi jo se om det har en betydning for nogen.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: At mærke kyllinger
« Svar #13 Dato: 26 Januar , 2015, 09:11 »
På de mange gode indlæg fra Henrik Givskud, så er jeg sikker på at han både er god ved sine dyr, og laver gode dyr til andre /o. Dette anfægter jeg ikke!
Det er kun den anvendte metode jeg ikke er særligt vild med.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: At mærke kyllinger
« Svar #14 Dato: 26 Januar , 2015, 09:40 »
Og det er helt ok, jeg tror bare du skulle prøve at se det gjort, det er altså ikke så voldsomt som det lyder.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜