Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: moskus æg.  (Læst 5223 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kiboje

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
moskus æg.
« Dato: 25 Januar , 2015, 14:10 »
Hej alle fjervenner.
Jeg har 1,2  moskus ænder.
I morges havde en af damerne lagt, det første æg, jeg har fået fra dem. Jeg har haft dem siden juli 2014 (damerne). De er ca. 2 år gamle, andrikken er ca. et år ældre.
Der er hverken varme eller lys i deres hus. Men hvad gør jeg nu? Skal jeg vente, og se om der kommer flere æg, eller skal ægget fjernes. Hvad med frosten?
Jeg er bare så glad, for mit æg, så  jeg er mest stemt for, at lade ande mor bestemme, hvad der videre skal ske.
Hvad mener i?
 :D
Mvh. Kiboje
Med venlig hilsen

kiboje

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: moskus æg.
« Svar #1 Dato: 27 Januar , 2015, 11:18 »
Hvis der kommer hård frost, risikerer du og andemor at æggene går til, inden hun er færdig med at fylde reden. Og så vil hun lægge sig til at ruge forgæves.

Hvis ikke æggene går til, klarer andemor som regel skærrene både med rugning og senere pasning af de små æller.

Hvis ællingerne klækker i en kold periode, skal andemor være god til at passe på dem/sørge for at have dem tæt på sig hele tiden, for bliver en ælling først kold og afkræftet, kan den ikke finde hen til andemor og vil gå til.
Oftest er moskusænder dog rigtigt gode andemødre, der passer godt på deres små :)

Senere i opvæksten kan det blive et problem, at der mangler grønt og insektekter, snegle osv udendørs, hvilket måske giver dårlig vækst. Måske ;)

Så det er helt op til dig :)

Personligt ville jeg vente - og jeg lover dig, der skal nok komme flere æg! De er meget insisterende på at få lov at ruge, de kære moskusænder :)

ps. andeæg smager godt, f.eks. i æggekage eller i kager...
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: moskus æg.
« Svar #2 Dato: 27 Januar , 2015, 12:44 »
Hvor gamle skal moskusænder være, før de begynder at lægge æg?

Peter

Offline kiboje

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Sv: moskus æg.
« Svar #3 Dato: 27 Januar , 2015, 13:05 »
Tak for jeres svar.
jeg tror, jeg tager chansen. Jeg har bare ventet og ventet, på at damerne ville begynde at lægge æg. S jeg blev, bare så glad, da jeg i søndags så det første æg. Nu ser det ud til at vi får mild nattefrost, de næste dage. Varmer rugemoderen æggene om natten?

Jeg ved intet om, hvor gamle moskuser skal være for, at æglægningen starter. Så længe har jeg ikke haft dem. Jeg har mistet, omkring 20 ænder til Mikkel. Andrikken er den eneste overlevende. Han har overlevet 5 ræveangreb, så han er bare så sej. :o ;) ;)http://. Så midt i marts, eller omkring 1 april, håber jeg, der kommer, mine første ællinger /o[glossary] /o /o[/glossary].
Mvh. kiboje..
Med venlig hilsen

kiboje

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: moskus æg.
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2015, 19:39 »
Moskusænder er som regel 6-7 måneder, når de starter æglægning - lidt afhængig af årstid.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: moskus æg.
« Svar #5 Dato: 09 Februar , 2015, 21:28 »
Jeg ville fjerne de allerførste æg efter hun har lagt nogle flere. De er mindre end dem der kommer senere. Moskusser lægger æg som vejer mindst 70 gram, og de kommer hurtig op i størrelse. De første små æg giver en lille ælling som har svært med at klare sig mod de store søskende.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: moskus æg.
« Svar #6 Dato: 10 Februar , 2015, 21:25 »
Lad bare hende forsøge sig. Men for din egen og andens skyld så lys ægene når de er ruget 10-12 dage. For har alle fået frost så fjerner du dem bare og hun vil snart forsøge igen.

Jeg har pt 4 rugende ænder og flere på vej. De første ællinger forventes om en lille uges tid :-) og så har de også bagt ekstra længe i den kulde her :-)


Jeg har ikke blandet mig andet end ægene er lyst 1 gang undervejs.
Mange er jo lagt i frostvejr. Og det er lidt forskelligt hvor godt det er gået. Den første and det kommer med ællinger ligger på 23 æg. Kun 2 havde fået frost.

På samme dag har en anden and lagt sig. Men i tyndere lag halm/ underlag og ca halvdelen af ægene havde fået frost. Hun ruger alligevel på 8 æg der også snart klækker.

Første rugende and lagde æg i ret meget frost. Kun 5 havde klaret det og mener det var 13 der havde fået frost.

Så let eller lidt mere nattefrost betyder ikke at alle æg går til.

Nej anden ruger ikke på ægene før hun mener reden er fuld.
Så tager du ægene løbende fra anden så vil hun blive ved at ligge æg, men vil aldrig skrukke og ruge. Der skal hun selv have lov til at bygge reden op
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: moskus æg.
« Svar #7 Dato: 10 Februar , 2015, 21:27 »
Glemte lige :-) mine ænder ligger lige store æg først som sidst. Det kan kun være det allerførste æg der kan være lidt lille i str. Ellers kan jeg ikke se forskel. De er store og flotte de æg jeg har taget fra pga frost.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.