Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken rugemaskine kan anbefales?  (Læst 10353 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lasset

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Hvilken rugemaskine kan anbefales?
« Dato: 23 Januar , 2015, 15:20 »
Jeg er på udkik efter en rugemaskine til hønseæg (både dværgæg og alm størrelse) med en kapacitet på mellem 20 og 60 æg. Jeg har tidligere lånt en rugemaskine med ringe resultat. Hvilket mærke og model vil I anbefale? Hvis nogen skulle have en billigt til salg, så kontakt mig gerne på pm. Tak

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hvilken rugemaskine kan anbefales?
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2015, 08:56 »
Kvalitet koster, men dårlig kvalitet som giver dårlige resultater koster mere.
Gode resultater kommer også af at kende sin rugemaskine.
Efter flere gode råd fra DFF købte jeg fornyligt en rugemaskine som blev dobbelt så dyr og dobbelt så stor, som jeg oprindeligt havde tænkt. Jeg glæder mig til snart at bruge den, og jeg er sikker på at mine rådgivere havde ret /o
Hilsner
« Senest Redigeret: 26 Januar , 2015, 09:13 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Hvilken rugemaskine kan anbefales?
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2015, 09:00 »
Jeg har i mange år brugt træmotor rugere fra America med gode resultater, de er ikke de billigste, men de virker. Dermed ikke sagt at billigere maskiner ikke gør, dem har jeg bare ingen erfaringer med.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken rugemaskine kan anbefales?
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2015, 10:20 »
En træruger går man ikke fejl af. De er pålidelige og holder i årtier.

Eneste minus er måske prisen, men sammenligner man med holdbarheden er de nok alligevel de billigste.

En anden ulempe er at de ikke findes i helt små størrelser.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvilken rugemaskine kan anbefales?
« Svar #4 Dato: 26 Januar , 2015, 19:58 »
Lad nu være med at forveksle årsag og virkning...

trærugemaskiner er ikke gode fordi de er af træ. De er gode fordi der er en god styring i dem som sørger for at holde temperaturen stabil.

Tager du en trærugemaskine og sætter en dårlig styring i, så får du et dårligt rugeresultat. Tager du en plasticmaskine med en god styring, jamen så får du et godt rugeresultat.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvilken rugemaskine kan anbefales?
« Svar #5 Dato: 26 Januar , 2015, 21:24 »
finn træ rugerne har en masse det er med til at holde temperatur og fugtighed stabil, et stort + ved dem er så at de kan repereres med universal stumper, og de holder prisen

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Hvilken rugemaskine kan anbefales?
« Svar #6 Dato: 27 Januar , 2015, 16:11 »
finn træ rugerne har en masse det er med til at holde temperatur og fugtighed stabil, et stort + ved dem er så at de kan repereres med universal stumper, og de holder prisen
Du har ret Kristian.Trærugerne fra America er godt indrettede med bl.a. luftkanaler , som er med til at fordele varme og fugt rundt i hele rugeområdet.Men,men.Som navnet siger ,er de bygget af træ men lakeret med skibslak MASSER  af gange,for at holde træværket fri for fugt.Om du bruger en træruger eller en plastikruger,er helt underordnet.Det er som Finn siger,det elektroniske udstyr der har betydning for rugeresultatet.Jeg byggede selv engang en motorruger af en såkaldt klodskasse , med en løs glasplade som låg.Jeg lagde 30 hønseæg i maskinen og tog 30 kyllinger ud 3 uger efter.
Konklution : Byggematerialet er helt underordnet.Udstyret er altafgørende.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Hvilken rugemaskine kan anbefales?
« Svar #7 Dato: 27 Januar , 2015, 18:32 »
Jeg har lige selv investeret i en R-com 50 pro, og afventer stadig resultatet af første rugning, men indtil videre har den været utrolig let at betjene, og den virker stabil, og støjer næsten ikke.
Ifølge mange andre herinde, skulle det være en super god maskine.
Læs evt. hvad der skrives om den i disse tråde:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9080.0
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=20972.0

Jeg bestilte min maskine i Sverige frem for England, da det var den billigste jeg kunne finde. Fragten herfra lød såvidt jeg husker på 12 kr. og den var fremme efter to dage.

Her er lige et link til det firma jeg bestilte ved:
http://www.zoosajten.se/zoosajten/r-com-50

Håber du bliver klogere på det hele. Det kan være lidt af en jungle :-)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline christina s

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Hvilken rugemaskine kan anbefales?
« Svar #8 Dato: 28 Januar , 2015, 10:49 »
Jeg lånte mig til en rugemaskine sidste år  den var af plastik og kostede ca 2000 kr. HELDIGVIS at den kun var til låns for både temperatur og fugtighed var fuldstændig ustyrlig.
Fugten "regulederes" ved at hælde vand i en beholder i bunden (hvilket kan være ok) men her skulle jeg have ustabile bakker op af maskinen for at komme til vandet.

Efter 6 dage MÅTTE jeg finde en anden løsning og var så heldig af finde en brugt Træruger fra America.
WAU!!! den kan anbefales!
Ikke en eneste gang har jeg reguleret noget som helst (udover det jeg selv indstillede) og efter 30 dage klækkede alle mine gåseæg .

Den er dyr..... men surt at starte med noget der ikke er godt nok
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvilken rugemaskine kan anbefales?
« Svar #9 Dato: 28 Januar , 2015, 10:53 »
Der er forskel på plastic-modellerne. R-com (20, 50 og Suro) er kendt for god kvalitet og er utroligt nemme at betjene. I den anden ende af spektret er der virkelig nogle elendige modeller og mærker som hverken kan holde varme eller fugtighed.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Hvilken rugemaskine kan anbefales?
« Svar #10 Dato: 13 Juni , 2015, 22:56 »
Har netop erhvervet en Real 24 motorruger. Satte stikket i, og, efter kort tid var temp. på de forudindstillede 37,7 grader, og, så kom de 19 rugeæg i maskinen...satte kryds i kalenderen, og, går alt som det skal, klækker de 1. juli, men, den 18. rugedag skal de ud af "æggeholderen, og lægges på klækkeristen, samtidig med at temperaturen sænkes til 37,2 grader. Samtidig fyldes det andet kammer med vand, så luftfugtigheden hæves de sidste 3 dage. ... Det lyder jo let og ligetil, men, nu må vi se.  :)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Benny Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Hvilken rugemaskine kan anbefales?
« Svar #11 Dato: 13 Juni , 2015, 23:59 »
Jeg købte for ca. 10 år siden en af de små blå, billige rugemaskiner til 24 æg som de fleste nok kender. Men det lykkedes aldrig at få et godt resultat ud af det. Om det skyldes at rugeæggene jeg havde købt ikke var gode, om det var mig der var en klovn  ;D Eller om det var rugemaskinen, kan jeg godt blive lidt i tvivl om i dag  ;D
Men her for nogen tid siden fandt jeg den frem igen. For tænkte at nu skulle det prøves igen. Men måtte konstatere at alt elektronik var defekt efter 10 års opbevaring i en kold og fugtig udebygning.
Hvad gør man så? Jeg købte en termostat, 2 fatninger, 2 halogenpærer, 1 blæser til en computer, et termometer og et hygrometer. Og byggede det i den gamle rugemaskine.
Må tilstå at det ser lidt Storm P agtigt ud  ;D
Men det virker! Så planen er at jeg vil bygge en ny rugemaskine fra bunden af nu her en gang. Et højteknologisk moster  ;D
Det er slet ikke så svært som man skulle tro, hvis man sætter sig lidt ind i hvordan det skal virke. Så det jeg egentlig bare vil sige med alt det her er.
Har man tiden og lysten til det. Så prøv da at bygge en selv. Det er både sjovt, hyggeligt og spændende. Og så er den store fordel ved det at man ved hvordan det hele virke og hvordan det hele er skruet sammen. Så man selv hurtigt lige kan reparere den når skidtet går i stykker.
Ja og så kan man jo slet ikke stoppe med at klappe sig selv på skulderen når de første æg begynder at klække  ;D ;D
0,9 grønlægger
0,7 Sort Kobber Maran
1,0 Araucana
6 Kaniner

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Hvilken rugemaskine kan anbefales?
« Svar #12 Dato: 16 Juni , 2015, 07:45 »
Jeg har ikke den store erfaring med de mange forskellige mærker, men kan fortælle om min erfaring med de 3 jeg selv har.

Jeg har R-com 20 Pro, R-com 50 Pro og en R-com 20 Suro Max.
Alle 3 styrer selv temp., fugt og vender æggene.
Kun Suro holder ikke styr på hvornår 18 dag er - men med lidt omtanke kan man jo selv skrive det i kalenderen.

Men - jeg fortrækker klart 20/50 Pro modellerne.
Det er enkelt at de holder styr på 18 dag og hvornår æggene burde klække efter 21 dage.
Udførelsen af dem er også langt mere stabil end Suroen, som bruger en vugge til at "vende" æggene. Fugt styres ved at der pumpes vand fra en flaske gennem en tynd slange.
Suroen er langt mere sårbar pga. af de mange løse dele som motor, pumpe, flaske, slange og papiret i rugeren til fordeling af fugt.
Suroen er til gengæld billig - min er købt i england som ny til ca. 1100 kr.

Men har man som vi en nysgerrig kat (eller børn) som følger med i alt, så få en hvor alt er indbygget.

R-com 20 Pro ruger noget mere stabilt end 50'eren. Muligvis pga. det mindre volumen, men jeg tror det er vingerne til luftfordeling der gør forskellen. Ved lejlighed skal jeg have skaffet nogle tilsvarende til 50eren.
50'eren bruger jeg primært de første 18 dage, til at ruge alle avls stammer. Herefter fordeles 2 stammer over i de mindre maskiner.

Men hvis jeg på et tidspunkt skal have en der er større end 50 stk, så vil jeg helt klart vælge en der styrer alt igen. Der er. Rigeligt at holde styr på i forvejen, og hvis den selv kan passe fugt, temp. og tid - så er det klart at foretrække.

PS: husk at bruge blødt vand eller destilleret vand, så der ikke dannes kalk i maskinen.
« Senest Redigeret: 16 Juni , 2015, 07:47 Fra Glatnak »
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever