Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min sussexhøne er skruk  (Læst 5484 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raknes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
  • Her er det mig, der bygger rede
Min sussexhøne er skruk
« Dato: 22 Januar , 2015, 09:25 »
jeg har en høne, der har fundet sig et privat hjørne i hestestalden, hvor hun ligger på sine snart mange æg. Er hun ikke altid for tidligt ude? Overlever de evt. kyllinger, hvis vi får normal vinter? Jeg overvejer at snuppe æggene, men nænner det ikke rigtigt. Hvornår begynder jeres høns, der ikke får lys, men bare bor frit?
Mvh
Helle på Møn, hvor solen prøver at skinne.
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Min sussexhøne er skruk
« Svar #1 Dato: 22 Januar , 2015, 10:10 »
Jeg har haft høner der har været skruk på skift hele vinteren, men de har ikke fået lov til at ruge. Ved du hvor længe hun har ruget? Hvis ikke det er ret længe, så ville jeg tage æggene fra hende og vente min 1 måned inden hun får lov. Det er også lidt af en gambling at lade hende ruge hvis ikke du har styr på hvornår æggene er lagt. Du kan risikere at andre høns lægger æg hos hende og kyllingerne ikke klækker samme dag, hvis æggene ikke er ruget nøjagtig lige længe. Så vil de sidste kyllinger dø i æggene.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Min sussexhøne er skruk
« Svar #2 Dato: 22 Januar , 2015, 10:25 »
Kan man ikke markerer de æg der er lagt samtidig med en blyant, og så tage resten fra den?

Hvis rugningen starter samtidig for alle æg, så er der vel ikke noget i vejen med at have rugende høns på denne årstid?

Peter

Offline Raknes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
  • Her er det mig, der bygger rede
Sv: Min sussexhøne er skruk
« Svar #3 Dato: 22 Januar , 2015, 10:28 »
Hun har ligget der lidt over en uge, og har lagt ca 12-14 æg, der er ikke andre, der kommer der ind. Det der bekymrer mig er om kyllingerne kan klare kulden, hvis de går ud, der er varmt i stalden.
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Min sussexhøne er skruk
« Svar #4 Dato: 22 Januar , 2015, 10:45 »
I teorien kan man vel godt ha kyllinger på denne årstid. Det kan være der skal lidt ekstra varme til i form af en varmelampe. Problemet er at kyllingerne ikke skal være væk fra mor mange minutter før de dør af kulde + at kyllinger opvokset udenfor sæsonen generelt (efter hvad jeg kan læse mig til) ikke vokser så godt til. De får jo ikke så meget sollys og grønt og dermed ikke alle de vitaminer og mineraler, de har brug for.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Min sussexhøne er skruk
« Svar #5 Dato: 22 Januar , 2015, 11:16 »
Rugning skal være en styret og planlagt aktivitet!
Det er dig som hønseejer som har ansvaret for det.
Fjern æggene, og hvis du ønsker en rugning, så læg nogle kunstige æg så du kan se om skrukhønen er stabil. Vælg de æg som du ønsker udruget. Find et praktisk sted hvor rede, æg og hønen anbringes, og hvor der vil være ro i en måned. Start rugningen på een gang med alle æg!
Hvis du vælger et godt aflukket sted med ro, læ og halm hvor hønen kan tage sig af sine kyllinger, så kan hun godt holde dem varme. Men ok, det er endnu ret tidligt.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Min sussexhøne er skruk
« Svar #6 Dato: 22 Januar , 2015, 14:46 »
Der er nu masser af eksempler på at høns "forsvinder" i en periode og så dukker op igen med kyllinger. Det går som regel ganske fint. Er de som her i en stald, så skal det nok gå fint. De vil jo nok vokse lidt langsommere end hvis de kom lidt senere, fordi der er færre lyse timer og dermed mindre tid at spise i.

Selv om sommeren kan kyllinger jo ikke klare sig uden varme.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Min sussexhøne er skruk
« Svar #7 Dato: 22 Januar , 2015, 17:36 »
Jeg er enig med Finn i, at naturen kan gå sin gang uden problemer i mange tilfælde. Men jeg er som mangeårig opdrætter af diverse fuglearter, overrasket over hvor meget styring hønsene kræver for at få de bedste resultater. Jeg havde mange ærgelser og døde kyllinger i æggene i mit første år med opdræt af høns. Og det er jo ærgelser, man gerne vil (og i mange tilfælde kan) spares for, hvis man ved hvad man går ind til, og følger de gode råd her på siden.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Min sussexhøne er skruk
« Svar #8 Dato: 24 Januar , 2015, 21:57 »
Jeg har en Brahma, der lige har ruget 3 kyllinger ud, der er flere æg tilbage, men det tager jeg ikke så tungt. Jeg har hængt en varmelampe op, ikke fordi jeg tror de dør, men det gør at de kan løbe mere frit. De er ude i stalden, hvor jeg har sat lidt afskærmning op. Jeg synes ikke, at det gør noget, at hun får kyllinger nu.
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Min sussexhøne er skruk
« Svar #9 Dato: 25 Januar , 2015, 16:49 »
Mange ting kan opstå ved held og tilfældigheder. Men hvis man ønsker gode resultater, så tror jeg at man står sig ved at følge rådene jeg gav tidligere i tråden.
Hver gang jeg oplever at kyllinger dør evaluerer jeg hvad der kan gøres bedre. Desuden ser jeg også en slags estetik og dyrevelværd i at det skal lykkes bedst muligt. Formålet må vel også være at få nogle flotte høns, og det kan være vanskeligt hvis de får en dårlig start på grund af mangelfuld planlægning.
Men god fornøjelse med det, uanset :)
Hilsen
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Min sussexhøne er skruk
« Svar #10 Dato: 01 Februar , 2015, 19:40 »
Det var noget af en svada, at komme med om etik og dyreansvar. Det er for det første ekstremt sjældent, at jeg har kyllinger der dør, men man skal vel også vide noget mere om folks måde at holde høns på, før man taler om etik og dyrevelfærd. Mine høns er fritgående og jeg lader dem ruge, når de skrukker, det kan man vel næppe kalde dårligt dyrevelfærd. Jeg ville synes, det var mere synd, at have en skruk liggende i måneder fordi den var skruk, eller alternativt sætte en spand over hoved på den, men det er bare min mening
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand