Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høne har tabt fjerene og vakler på benene  (Læst 7465 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Høne har tabt fjerene og vakler på benene
« Svar #15 Dato: 19 Januar , 2015, 21:06 »
Jeg synes, jeg kunne se at den ene pupil var større end den anden, og aflang. Hvis så, er det  noget hjerne noget. Check det evt.
Men hvis andre har set den samme vaklen og fumlen og klaret den med vitaminer, så er det da heldigt.

Jeg synes ellers, jeg ser en høne i kraftig fældning og med mangel på mineraler og vitaminer. Så derfor levertran, som indeholder både A og D, og noget mineral tilskud. Jeg ved ikke hvad du kan finde på? en skovlfuld jord med lidt aske på, kan man jo altid lade dem gå og hakke i. Dog  Ask er basisk, og bør sådan set neutraliseres først. Men måske du har noget mineraltilskud til hunde eller børn. Det behøver ikke at være ret meget.
Børn vakler og fumler, når de har kludder i natrium kalium balancen. Så skal de enten have spinat (K) eller chips (Na). Det samme gælder vel for høns. Har de fået meget grønt med kunstgødning, kan de godt mangle Natrium, og så skal de bare have lidt salt.
Hvis det var min høne, ville jeg slå flere fluer i et smæk, først levertran, dernæst ville jeg stikke dem en spegesild at hakke i.

Offline Mette BL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Update: Høne har tabt fjerene og vakler på benene
« Svar #16 Dato: 25 Januar , 2015, 13:48 »
En lille update på den dinglende høne:

Hun har nu fået levertran i 4-5 dage - blandet i hønseguffet og serveret morgen og eftermiddag - og det går meget bedre  /o Nu mangler hun bare at fjerene gror ud igen.

1000 tak for gode råd og hjælp til opklaring af problemet. Tænker at det nok bare skal være standard kosttilskud i vintermånederne, det kan i hvert fald ikke skade.
Venlig hilsen,
Mette

0,3 kobberfarvet Maran
0,2 gul Orpington

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Høne har tabt fjerene og vakler på benene
« Svar #17 Dato: 25 Januar , 2015, 19:08 »
Skønt når det virker  *y
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Høne har tabt fjerene og vakler på benene
« Svar #18 Dato: 27 Januar , 2015, 11:00 »
Ih sikke en dejlig tråd :)
Elsker når det ender godt!

Lige et nb om A-vitamin:
Da det er fedtopløseligt, ophobes overskydende mængder i vævet og kan forårsage forgiftning. Det samme gælder vist D.
I modsætning til f.eks. B og C der er vandopløselige, så et evt. overskud tisses ud.

Mere for at sige, at ja, levertran i vinterperioden er tiptopdollar  /o

Og i kriser som her er det helt ok at give det hver dag i en kortere periode.

Men derudover - når krisen er overstået -  bør det nok ikke være mere end 2-3 gange om ugen/hveranden dag - og i rette dosis… hvad den så end er…  ::) Det afhænger bla. af, hvor kraftigt produktet man anvender er.

Mere for at sige at levertran er godt, men meget levertran er ikke nødvendigvis meget godt ;)
Og - alt med måde - og alt det der som I jo helt sikkert godt ved :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)