Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Plads til høns!  (Læst 11691 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Plads til høns!
« Dato: 25 December , 2014, 09:54 »
Der er nok INGEN af os herinde, som er i tvivl om at høns er det bedste og at egne æg og kød er lækkert. Der i mod er der meget mere tvivl om hvor meget plads, vores kære høns skal have.

Hvad siger lovgivningen?
I Danmark er følgende lovligt i Danmark for æglæggere :
Hønsene går i bure, hvor de har 750 cm² pr. høne. Det svarer til et
A4-ark plus et postkort – eller 13 høns pr. m². Burene har et hældende
netgulv samt sider og lofter af net eller metaltremmer, og de
står typisk i rækker i op til tre etager. Hønsene har ikke adgang til en
hønsegård. De har ikke plads til at gå, løbe eller strække vingerne.
Dette er de nye "berigede" bure, som blev indført i 2012. Det gælder dog ikke for høner INDEN de sættes i produktion, de må nemlig stadig gå i de gamle bure, hvor "postkortet", pinden, reden og støvbadet mangler.
Hønsene som bruges er æglæggerhybrider, som har en størrelse på 1½-2 kg.
Der er nok heller ikke tvivl om at dette er alt for lidt plads, som nok ingen af os vil byde vores egne høns.

Men hvad skal de så have af plads.

Nogen mener nok at de små færdigkøbte huse (eks. gård + hus l. 233, d. 85, h. 127 = plads til 4 hybrider eller 8 dværghøns), som smarte firmaer sælger, sagtens er fine nok og at høns kun skal fylde et lille hjørne af haven og andre mener at høns helst skal holdes på 10 tønder land eng og skov, for at være optimalt. Og det gør det så meget umuligt for at holde høns i byerne.

Nogen mener at hønsegården skal være så stor at den er grøn med græs hele tiden. Og andre kan godt leve med at det er jord.
Nogen har en mindre gård og hus og lukker hønsene ud på "friland", dog med fare for rovdyr angreb, er det så forsvarligt at udsætte høns for det eller ?

Så det er nok ikke let at vide noget og vælge "rigtigt", hvis man er helt grøn indenfor høns eller aldrig har set en levende høne før og kommer lige fra stenbroen i KBH.  :D

Og der er jo også forskel på om det er små dværghøns på 500 gr. man har eller Jersey Kæmper på 6 kg. Ligeledes om det er lette høns, som er mere livlige end de svære. Der med ikke sagt at de svære skal have mindre plads, de lette trives bare endnu bedre på rigtig god plads. 
Og igen er der også forskel på høns, i det velafbalancerede høns kan holdes på mindre plads uden at få unoder (fjerpilning og i værste tilfælde kannibalisme). 

Kan gården bliver for stor, ja det mener jeg. I det jeg kender en øko æggeproducent, som har de påkrævede x- antal m3 indhegning til sine høns, og hønsene bevæger sig aldrig så langt væk, så de kommer ned i enden af indhegningen. Så det er faktisk uudnyttede areal, indtil det hele blev plantet til med æbletræer, så der kan laves noget most ved siden af.

Skal gården så være overdækket ? Jo det er nok meget godt at være på forkant, i det truslen for fugleinfluenzaen altid (desværre) vil ligge og lure. Endvidere skal foder og vand også være under fast tag. Høns har dog godt af at få lidt regn, for ellers bliver fjerdragten alt for tør.

Man kan jo sige at hønsene bare skal sove, æde, drikke og lægge æg i huset, så pladsen behøver ikke at være så stor, når bare gården er det. MEN der kan jo komme peroder, hvor hønsene for det meste opholder sig inden pga. vejret.

Et hus skal dog være tørt og trækfrit. Men igen høns kan også nogle gange lide at sidde udendørs i træerne.

Så HVAD er din mening?

Så lad os prøve at få en rolig og saglig debat om det ?

« Senest Redigeret: 25 December , 2014, 10:17 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Plads til høns!
« Svar #1 Dato: 25 December , 2014, 13:36 »
Vi har lige rejst sådan et lille samlesæthønsehus ( fra Wood Nordic).  Ca 80x120 i bunden og indvendig højde ca 150. Det er beregnet til skruk/kyllinger/syge/reservehus. Lige nu bor der to orpingtondamer og de er meget veltilpasse i huset trods den begrænsede plads. Har adgang til overdækket udeareal også ,plus have. Jeg synes højden betyder noget også. Der skal være en rimelig luftcirkulation og udluftning for at et hus fungerer. Jeg er blevet meget positiv overrasket over hvor god luft der er ,og ikke mindst  næsten  ingen kondens selv på denne regnvåde årstid.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Plads til høns!
« Svar #2 Dato: 25 December , 2014, 15:30 »
Jeg går efter ca.  2 m2 i det hele pr.  høne.  1,5 m2 i gården,  0,5 m2 i huset.  Det er også ca.  det areal der nævnes i Jørgen Liljensøes bøger.  Og dertil kommer de så ud og spadsere i haven,  for det meste når vi er hjemme.  I denne våde tid får de dog ekstra råderum i haven da gården er et stort mudderbad :/
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Plads til høns!
« Svar #3 Dato: 25 December , 2014, 23:12 »
Jeg har købt en hytte fra Aarhus tech og indrettet det til vores 10 høns:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=41053.0

I den tid vi har nu er der ikke kondens på indersiden - der er en ganske lille bitte smule dug, men ikke noget der akkumulerer over dagene.

Hønsene har ikke ret meget plads i hønsehuset, måske 0,4m² per høne, men de har hele haven når chickenguarden åbner op kl 9 om morgenen i vinterhalvåret, i sommerhalvåret har vi begrænset det til buskene og et stort bed. Ca. 1/3 plads i sommer vs vinter. Heldigvis giver sommerhalvåret langt større madydelse per m² så det går godt.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline mgs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Sv: Plads til høns!
« Svar #4 Dato: 26 December , 2014, 20:08 »
Jeg er en af dem som har lavet den klassiske nybegynderfejl og har bygget aaalt for småt!
Jeg regnede med fire dværghøns inkl hane til 1,5m2 i to plan = ca. 2,5m2 hønsehus og ca 7m2 gård med mulighed for at komme i 900m2 have hver dag.
Der skete så flere ting.. for det første fik de en masse kyllinger, så et skrukhus+gård blev hurtigt bygget. Her ville jeg ønske at min gård var stor nok til skrukhuset. For det andet voksede min passion for høns meget hurtigt og et ønske om flere racer og størrelser voksede i lynets hast. For det tredje viser det sig at mine høns er i familie med Maude fra Matador, og bliver på pinden hvis vejret ikke er høj sol, vindstille og tørt. :o Her dør min plan om at det er ok at huset er lille, når bare de kan komme i haven...suk. :-[
Jeg har mulighed for at udvide huset med 1m2 hvilke sker til foråret, men gården er et lidt større regnestykke..Den bliver så overdækket, så Maude 1,2 og 3 måske får lyst til at stikke næsen udenfor ::)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Plads til høns!
« Svar #5 Dato: 28 December , 2014, 14:07 »
Jeg er stødt på udtrykket 'hønsehuset skal være passende besat'. Så det kan måske også blive for stort og for 'uøkonomisk'?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Plads til høns!
« Svar #6 Dato: 28 December , 2014, 15:46 »
"uøkonomisk" hmm er det hvis man har et kæmpehus, som har kostet en bondegård og så kun har 3 høner i det, som ikke lægger æg eller?

Tror nu ikke at høns for det meste har alt for meget plads, snarere tvært i mod.

Men det modsatte overbelægning giver til gengæld mange gange dårligere trivsel og dårlige vaner, og det er nemmere for dyrene at blive syge.
« Senest Redigeret: 28 December , 2014, 16:51 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Plads til høns!
« Svar #7 Dato: 28 December , 2014, 17:52 »
Jeg tror faktisk mine to orper hygger sig i det lille hus bedre end i det store, der godt kan virke lidt tomt.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Plads til høns!
« Svar #8 Dato: 28 December , 2014, 19:02 »
Jeg taler ikke om overbelægning men leder efter en passende belægning.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Plads til høns!
« Svar #9 Dato: 30 December , 2014, 11:38 »
@Lene . Citat:"uøkonomisk" hmm er det hvis man har et kæmpehus, som har kostet en bondegård og så kun har 3 høner i det, som ikke lægger æg eller? "

Ja noget i den stil - scenariet her indtil jeg fik Australorps. Et hønsehus 180x180 med fuld ståhøjde, solidt bygget med fundament og hønsegård med punktsvejset minktråd også foroven. Absolut storm-, ræve-, ulve-, rovfugle- og minksikret. Pris ca 10.000,-.  I alt 7 stk fjerkræ indkøbt hos anerkendte avlere - og kun to tilbage - resten gået til og een i fryseren. 1 hane måtte aflives pga sygdom, 3 af hønerne døde af uforklarlige grunde. Af de to overlevende er den ene en fin æglægger, den anden en meget dårlig. Det er da  "uøkonomisk" - ikke kun pengemæssigt, men da i høj grad også mht det arbejde man lægger i det.


Her er lidt om hvad jeg har af oplevelse mht pladsbehov for Orpington og Australorp - begge stor race.

Orpington - svær race:
 Jeg har ikke haft mere end een hane og tre høner i huset ad gangen og synes heller ikke, der er plads til flere. Det er svære høns og de fylder. Hanen kunne evt erstattes af to høner og det ville være ok.

For store Orpingtons synes jeg at ca 1m2 gulvplads pr høne er passende - at jeg lige nu har to høner gående på 1m2 er undtagelsesvist og midlertidigt - og de har adgang til overdækket tørt læsted plus ca 100m2 have.

Australorp - mellemsvær race.

Der går lige nu en hane og tre høner i huset, og jeg synes faktisk godt der kunne gå tre høner mere uden problemer - ½ m2 pr dyr ca. Der er 10 cm brede siddepinde og de bliver brugt meget som hvileplads. Redekassen er hævet så hønsene har fuld gulvplads. Efterår og vinter har de adgang til drivhuset. Her opholder de sig gerne.

Mine erfaringer med haveplads til de to racer er at Orpington har et begrænset behov. De er ikke hårde ved planterne og man kan næsten ikke se at de er i haven. Australorp derimod - æder meget grønt og de skraber meget. De kan godt rasere bedene og græsplænen. De klarer både lugning, nedklipning, plæneluftning og tildels græsklipningen = prisen for de mange gode æg de lægger. Har brug for meget udendørsplads.

Hønsegården bruges kun til kyllinger. De store høns går i haven så hønsegårdsplads kan jeg ikke udtale mig om.

Men hvad er egentlig passende? Erfaringer med andre racer?



« Senest Redigeret: 30 December , 2014, 15:09 Fra Lene Skelmose »

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Plads til høns!
« Svar #10 Dato: 07 Januar , 2015, 17:39 »
Det er for nemt at skrive hvad man ikke syntes. Så jeg vil skrive hvad der for mig har betydning.

Uanset hvilket dyr jeg har med at gøre har jeg de grundprincipper at: Det er mig der har valgt at have/arbejde med dyret ergo, det er min pligt at dyret har det godt. For mig er godt lig med det tætteste man kan komme på naturen i fangeskab. Det vil sige flokdyr i flok, enspænder for sig selv osv. Samtidig bestræber jeg mig altid på at sætte mig ind i hvad dyret fra naturens side ville indtage af føde, og ikke lade bespise med et passende færdigprodukt fordi det ville være nemmest. Jeg bestræber mig også på at de omgivelser de befinder sig i lægger sig så tæt op af det de ville befinde sig i i naturen, samtid med jeg har fokus på at de er i fangeskab og det derfor er min pligt det ikke kommer til skade osv.
Korrekt stimulering af alle sanser, uanset hvilket dyr det er, vægter jeg også meget højt.

Jeg mener ikke man kan sætte en fast ramme op for hvad der er rigtig og forkert, men at man skal mærke efter hvad der er rigtigt for en selv.

Mine høns har plads, og masser af den. De har træer, buske, jord, græs, sand osv. de kan hygge sig i og med. Deres hus er ikke kæmpe, det er kompakt med ekstra sidde plads, så alle kan være der plus ekstra, men høns er et bytte dyr derfor er det for mig vigtig at de kan føle sig tryk på deres pind, og ikke har for stort et rum de skal forholde sig til.
   

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Plads til høns!
« Svar #11 Dato: 09 Januar , 2015, 11:04 »
Vores hønsehuse er ikke bygget til at være "opholdsstue" - de er beregnet til at spise, sove og lægge æg i.

Istedet har de et stort overdækket område hvor der er tørt, som de kan gå ud i direkte fra hønsehuset - og fra hønsegården ud i haven.

Grunden til dette er til dels plads i vores villa have (900 m2), men også at min erfaring med vores Orpinger er at de faktisk foretrækker at klumpe sig sammen når de sover.

Men vi har vist også været samme vej som de fleste, hvor vores plan oprindelig var 6 høns og en hane - så det blev første hønsehus jo bygget efter.
I dag har vi mellem 12-25 (afh. af årstid) og i alt 4 huse (pluds lidt ekstra), som naturligvis alle har navne.
Det gør det lidt nemmere når vi hjemme snakker om Quantanamo, Villa Vilkulla, Slusen osv.

Men for dem alle er det tydeligt, at uanset om der er 2-3 eller 8-10 høns, så klumper de sig sammen.

Ikke kun om vinteren, men også om sommeren.

Da vi har kamera i husene - for bla. for at overvåge hvordan en ny rugemor/hønemor passer sine æg/kyllinger - har vi uden at forstyrre hønsene kunnet se hvordan de putter sig ind til hinanden.

Mht. rugemødre har det været meget lærerigt med kamera, og vi har nogle gange måttet gribe ind, hvor en høne enten ikke evnede at passe æggene, eller havde tendens til at klemme kyllingerne.

For at forbedre indeklima i husene, er der monteret udsugning. På nogle kører udsugningen på faste intervaller, og på det nyeste sidder der en CO2 / fugt / temp måler som starter ventilationen efter behov, når f.eks. co2 er over 700ppm
Vi har kun 1 konsum hønsehus/gård, som bruges til karantæne og udrugning - det passer fint til en høne med 10-15 kyllinger, og har faktisk kun haft behov for Maling og afdækning af lidt for meget ventilation
Alle øvrige er hjemmebyggede og isolerede.

Så jeg mener man sagtens kan have hønsene på begrænset indendørs plads, såfremt der er nok overdækket udendørsareal og man tager højde for indeklimaet i hønsehuset.

Faktisk mener jeg at indeklimaet er overset, og kan være vigtigere end pladsen, og at mange overser dette, og accepterer fugt (svamp) og kondens og måske endda træk, og overdrevent støv.
Et udgangspunkt kunne jo være at vurdere om det er et rum man selv synes er behageligt (men helt sikkert trangt :-)

Er der for megen fugt, støv og dårlig luft (ikke duft) til at man selv synes om det - så skulle man måske overveje at gøre noget.



En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Plads til høns!
« Svar #12 Dato: 21 Januar , 2015, 09:53 »
Hej alle..  Det med plads er lidt noget er lidt noget sjovt noget ingen er enige når man spørger men alligevel er alle i tvivl (hvis man kan sige det sådan)

For mit vedkommende stræber jeg gerne efter 0,7 m2 pr dyr i husene afhængig af størrelsen på racen selv har jeg kun store racer i form af austrolorps og har netop nu 1,7 tværstribet plymuoth rock til at gå i karantæne som skal i deres nye hus i weekenden. Huset er ikke færdigt endnu men bliver det idag eller i morgen.. Hvad angår gården har mine 1,6 lorpser omkring 100 m2 lige nu men det bliver lavet om i løbet af foråret så de får en gård på Ca 250 m2 hvor af de 150 bliver i et læbælte og de sidste 100 bliver græs, det samme bliver det for plymserne... Vil give glatnak ret i det med indeklimaet og det nye hus bliver med 80x80 vinduer der kan åbne 3 veje således at der kan luftes ud det andet hus har jeg også blæser i.. Men når alt dette er sagt stræber jeg gerne efter at husene altid har plads til 1eller 2 ekstra beboer men aldrig efter overbelægning... Det var min mening og igen ingen tænker helt ens når det gælder netop pladsen os.
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Plads til høns!
« Svar #13 Dato: 21 Januar , 2015, 12:09 »
Jeg vil forsøge mig med et spørgsmål:  8)


Er det noget i vejen for at hønsene, (7 styk i alt) først og fremmest, spiser deres føde i hønsegården og ikke i huset?
Hønsehus er på ca. 6m2 med en foderautomat med æglægningspiller og en vandautomat.
Hønsegården er overdækket og er på ca. 25m2, med en vandautomat (med sukkervand på denne årstid), en foderautomat med hvede, en skål med skaller og bakker med salat, brød pastaskruer, ris og andet køkkenaffald.
Og endelig har de en have på 25.000m2 som de bliver lukket ud i om dagen - også når vi er på arbejde.
« Senest Redigeret: 21 Januar , 2015, 18:24 Fra psindrup »

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Plads til høns!
« Svar #14 Dato: 21 Januar , 2015, 16:58 »
Lovgivningen siger at hønsenes foder og vand skal være indendørs eller som minimum under fast halvtag. Dog undtaget grøntfoder.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.