Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 1 årig Faverolle høne holder æggepause på 5. måned??  (Læst 6644 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
1 årig Faverolle høne holder æggepause på 5. måned??
« Dato: 22 December , 2014, 17:36 »
Hej forum,

Vi har en 1 årig faverolle høne der i juli måned fik lagt sig en redefuld æg bag en busk. Vi tog hende af æggene og fjernede æg og rede, hvorefter hun stoppede æglægningen. Da forårets haner voksede til blev hun deres mobbeoffer og de stod i regulær kø for at træde hende. Hun søgte tilflugt i hønsehuset og kom ikke ud hele dagen indtil vi fik haneproblemet reduceret til en enkelt.

Hønen gik også tidligt i fældning i forhold til de andre. Hun har nu haft en flot fjerdragt i 2 måneder, men på trods heraf er hendes kam stadig bleg, og der kommer ingen æg af hende.

Hendes faverolle-søster gik meget sent i fældning og har endnu ikke genoptaget æglægningen, men vores isa brown og orpington har begge været i fæld og lægger igen æg.

Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende tilbage på sporet? De nuværende sommer-haner forfølger hende ikke (jeg har slet ikke set dem træde hende), og hun har fået sin almindelige psykiske balance tilbage efter de andre kåde forårs-haner for flere måneder siden røg i fryseren.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline mgs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Sv: 1 årig Faverolle høne holder æggepause på 5. måned??
« Svar #1 Dato: 22 December , 2014, 18:41 »
Jeg tror bare du skal give hende tid.. Hun har været stresset og har fældet. Jeg har ikke selv haft farverolles og kender ikke meget til racen, men mine dværghøns giver heller ingen æg for tiden. Men mon ikke det vender lige så snart dagene bliver lidt længere :-)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: 1 årig Faverolle høne holder æggepause på 5. måned??
« Svar #2 Dato: 22 December , 2014, 18:43 »
Jeg vil også tro hun bare tager sig en god lang pause. Det er altså helt normalt at høns ikke nødvendigvis lægger æg om vinteren, og hun har jo oplevet en del stress i løbet af sommer-efterårsperioden. Hun skal nok komme i gang igen når dagene bliver lysere.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: 1 årig Faverolle høne holder æggepause på 5. måned??
« Svar #3 Dato: 22 December , 2014, 18:46 »
Hun har haft et hårdt år, men når dagene begynder at blive længere og lyset vender tilbage, skal hun nok få farve i kammen og begynde æglægningen.

Min faverolles har aldrig lagt æg om vinteren
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: 1 årig Faverolle høne holder æggepause på 5. måned??
« Svar #4 Dato: 22 December , 2014, 19:03 »
Tak for jeres tilbagemeldinger :)

Igen griber jeg til tålmodighed med hønsene, det er lidt et gennemgående tema for mine indlæg synes jeg  ;)

Godt jeg har fjerkræforum til at guide mig igennem. Vi får da også en smule æg i tiden, det render lige rundt. Det er blot lidt pauvert at få 1-3æg per dag fra 7 høner  :o
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: 1 årig Faverolle høne holder æggepause på 5. måned??
« Svar #5 Dato: 22 December , 2014, 19:18 »
Jeg får 1-2 æg om dagen fra 15 høner ;) Glæder mig til de alle kommer igang igen. Det er faktisk kun et par af silkehønerne, der lægger æg for tiden, og en tredie af dem er skruk. Skøre høns, der ikke har accepteret at det er vinter ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline kurup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
Sv: 1 årig Faverolle høne holder æggepause på 5. måned??
« Svar #6 Dato: 22 December , 2014, 20:07 »
Mine Faverolles ( hvide og laksefarvede ) ligger stadig æg, alle har fældet, der kommer ikke lige så mange som i sommers, men de har også kun lys i et par timer (16-18) Så jeg tror også din skal komme i gang igen :-)
God jul :-)
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: 1 årig Faverolle høne holder æggepause på 5. måned??
« Svar #7 Dato: 23 December , 2014, 14:47 »
Jeg har en Orpingtonhøne som var højest rangerende høne og hanens foretrukne. Da hun gik i fældning gik hun i sort. Satte sig i et hjørne og spiste ingenting. Jeg opdagede for sent at hun havde dybe sår på ryggen af hanens træderi. Det endte med at jeg måtte tage hende ind. Hun har boet i vores gang i to mdr. Den sidste mdr med daglig udgang med dækken på. Hun bor nu med en ældre høne i et nyt lille hønsehus og har fået sit gode humør tilbage. Hun lægger ikke æg endnu men det kommer nok. Skal gerne tilbage til flokken til foråret. De har det ikke altid lige nemt de høns.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: 1 årig Faverolle høne holder æggepause på 5. måned??
« Svar #8 Dato: 23 December , 2014, 14:54 »
Jeg har Australorps til at levere æggene. Det gør de gerne også om vinteren. 79 æg i Nov. I dec 42 stk til nu - Halvdelen fra den samme høne med ægvægt på 67-103g!  Fra tre høner fra i år. Dem er jeg ret glade for.

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: 1 årig Faverolle høne holder æggepause på 5. måned??
« Svar #9 Dato: 17 Februar , 2015, 21:33 »
Så er hun gået i æglægning igen. Sikke da en lang pause  ???

Æglægningspause fra juli til februar. Det har været et dyrt bekendtskab i foder. Bare hun smager godt til efterårets suppe ;)
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: 1 årig Faverolle høne holder æggepause på 5. måned??
« Svar #10 Dato: 18 Februar , 2015, 19:51 »
Faverolles er altså ikke jordens største æglæggere, det er først og fremmest en slagterace.

Jeg har 8 høns, har 3-4 æg pr. dag.... Hvis jeg ville have mange æg, kunne jeg købe ISA'er, men jeg har smukke-smukke racehøns - de pynter godt i haven. :-)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: 1 årig Faverolle høne holder æggepause på 5. måned??
« Svar #11 Dato: 19 Februar , 2015, 09:28 »
Begge mine hvide Farverolles lægger nu igen æg dagligt- de holdte en pause fra midt i december til sidst i januar. De startede ligeså stille op med et par æg eller tre om ugen og er allerede nu helt stabile.  :) De får øko-piller, - majs og korn, Vipumin og guf tre gange om ugen. De får lidt tørrede melorm seperat fra resten af flokken- de er ikke så dygtige til at skrabe i jorden pga befjeringen, så de får ekstra protein på anden måde... De viste tydeligt at de finere skaller med østers var deres foretrukne fremfor de grovere alm. af slagsen, sidste år inkøbt til kyllingene men nu en fast del af sortimentet- måske er det skallerne, der gør forskellen? Måske den ekstra protein?  ::) De har en juletræskæde i loftet og derfor lys fra 8 om morgenen til lidt hen på aftenen.
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: 1 årig Faverolle høne holder æggepause på 5. måned??
« Svar #12 Dato: 19 Februar , 2015, 19:19 »
Faverollerne blev da også udvalgt pga. kødet, men når de nu engang står der, så må de jo også gerne lige holde sig til med æglægningen ;)

De var ellers vældig stabile deres første læggeår, hele vinteren sidste år kom der æg af dem jævnligt, men så opstod det her problem hen ad sommer/efterår.... og så har de altså begge to holdt en pause.

Ak ja, hvis der skal mere æg til, må jeg vel have bakset noget lys ud i det hus ;)
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire