Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skoleprojekt om burhøns  (Læst 5040 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

TuT

  • Gæst
Skoleprojekt om burhøns
« Dato: 21 December , 2014, 19:18 »
Hej forumfolk!

Jeg skal med en veninde lave et stort projekt i skolen om burhøns. Til projektet vil vi vise hvilke forhold en burhøne lever i.
Til vores projekt skal vi bruge to høns, jeg har kontaktet Lina fra frie vinger, men hun får først nye høns efter uge 2 hvor vores projekt begynder.
Derfor tænkte jeg at købe nogle hvide italienere, for er det ikke de høns der af udseende minder mest om burhøns? Eller er jeg helt galt på den?

På forhånd tak for svar /o

Mvh Mathilde

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Skoleprojekt om burhøns
« Svar #1 Dato: 21 December , 2014, 19:32 »
De høns der bruges i industrien er fx. amberlink, lohmann og isa brown. Dem kan du købe på et rugeri, stort set året rundt.

Hvad går projektet ud på i sin helhed?

« Senest Redigeret: 21 December , 2014, 19:34 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Skoleprojekt om burhøns
« Svar #2 Dato: 21 December , 2014, 19:40 »
hej tut jeg håber at du i dit projekt vil være oprigtig og også være åben for de områder hvor burhøns har det væsentlig bedere end div andre industrihøns incl økohøns.

TuT

  • Gæst
Sv: Skoleprojekt om burhøns
« Svar #3 Dato: 21 December , 2014, 20:09 »
Emnet er 'produktions dyr' hvor vi vil ligger fokus på høns.
I projektet vil vi vise forholdene både fra ægtivisternes og avlernes synsvinkel, så vi vil ikke kun se ned på produktionen.

TuT

  • Gæst
Sv: Skoleprojekt om burhøns
« Svar #4 Dato: 21 December , 2014, 20:13 »
De høns der bruges i industrien er fx. amberlink, lohmann og isa brown. Dem kan du købe på et rugeri, stort set året rundt.

Hvad går projektet ud på i sin helhed?




Er der en liste over disse rugerier i Danmark?

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Skoleprojekt om burhøns
« Svar #5 Dato: 22 December , 2014, 06:48 »
Jeg er stadig lidt nysgerrig hvorledes hønsene i projektet skal bruges. Skal de rent fysisk gå som burhøns, dvs. i 40 cm bure med lige over et A4 ark til rådighed? -Eller hvordan skal det foregå rent praktisk? Du kan søge på rugerier på fx google.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Skoleprojekt om burhøns
« Svar #6 Dato: 22 December , 2014, 11:24 »
Nu går jeres projekt jo ud på burhøns, men til en sammenligning ville det måske være godt med forholdene for fritgående høns?

DR har haft en serie med en engelsk kok, jeg tror programserien hed "River side", noget med River var det i hvert fald. Han ville vise folk i landsbyen, hvordan høns blev holdt, her var der tale om slagtekyllinger. Han prøvede forgæves at få adgang til hønsestalde, men ingen ville lukke ham ind med et kamera. Det endte med, at han selv byggede et par kæmpestalde, hvor han dels holdt konventionelt opdrættede kyllinger, dels økologiske. Da slagtetiden nærmede sig, inviterede han hele byen til at komme og se kyllingernes forhold.

Han græd under optagelserne. Det gjorde man også som tilskuer, selvom det bare var fjernsyn.

Moralen var, at det er umoralsk at købe de stakkels dyr, der har levet så kummerligt, at prisen er uanstændigt lav.

TuT

  • Gæst
Sv: Skoleprojekt om burhøns
« Svar #7 Dato: 22 December , 2014, 11:26 »
Jeg er stadig lidt nysgerrig hvorledes hønsene i projektet skal bruges. Skal de rent fysisk gå som burhøns, dvs. i 40 cm bure med lige over et A4 ark til rådighed? -Eller hvordan skal det foregå rent praktisk? Du kan søge på rugerier på fx google.

Nej hønsene kommer til at gå ligesom mine andre høns, med masser af plads og mulighed for at komme i haven hver dag.
Vi skal have dem med under vores fremlæggelse for at vise at sådan ser hønsene i industrien ud (når de har fået et andet sted at bo, hvor folk tager sig af dem)

TuT

  • Gæst
Sv: Skoleprojekt om burhøns
« Svar #8 Dato: 22 December , 2014, 11:28 »
Nu går jeres projekt jo ud på burhøns, men til en sammenligning ville det måske være godt med forholdene for fritgående høns?

DR har haft en serie med en engelsk kok, jeg tror programserien hed "River side", noget med River var det i hvert fald. Han ville vise folk i landsbyen, hvordan høns blev holdt, her var der tale om slagtekyllinger. Han prøvede forgæves at få adgang til hønsestalde, men ingen ville lukke ham ind med et kamera. Det endte med, at han selv byggede et par kæmpestalde, hvor han dels holdt konventionelt opdrættede kyllinger, dels økologiske. Da slagtetiden nærmede sig, inviterede han hele byen til at komme og se kyllingernes forhold.

Han græd under optagelserne. Det gjorde man også som tilskuer, selvom det bare var fjernsyn.

Moralen var, at det er umoralsk at købe de stakkels dyr, der har levet så kummerligt, at prisen er uanstændigt lav.

Det program tror jeg da lige jeg skal se /o

Tak!

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Skoleprojekt om burhøns
« Svar #9 Dato: 22 December , 2014, 11:36 »
 Hugh Fearnley-Whittingstalls chicken run. Og programserien hedder River Cottage.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skoleprojekt om burhøns
« Svar #10 Dato: 22 December , 2014, 11:50 »
Hugh Fearnley-Whittingstalls chicken run. Og programserien hedder River Cottage.

Nogle helt fantastiske programmer i 3 dele, hvor stakkels Hugh prøver at oplyse en lille landsby om forholdene, som fjerkræ har i industrien.
Samt prøve at komme i dialog med de store supermarkedskæder.
Og han ved siden af, selv kører to produktioner 1) med traditionelt opdræt af slagtekyllinger og et med slagtekyllinger med adgang til det fri.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub