Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 20 ofte stillede spørgsmål af hønsebegynderen  (Læst 1816 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
20 ofte stillede spørgsmål af hønsebegynderen
« Dato: 21 December , 2014, 09:00 »
Hvilke spørgsmål havde du som hønsebegynder. Skriv dem her, sammen med svaret, så samler vi dem til et god guide
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: 20 ofte stillede spørgsmål af hønsebegynderen
« Svar #1 Dato: 21 December , 2014, 09:57 »
Hvor stort skal høneshuset være?
Hvor mange redekasser skal der være?
Hvor stor skal hønsegården være?
Hvad er bedst at fodre med?
Hvor køber man høns?
Hvor højt oppe skal siddepinden være?
Hvad skal man strø med i hønsehuset?
Hvordan rævesikrer man sit hønsehus?
Løber hønsene væk hvis de går frit i haven?
Skal hønsene have lys om vinteren?
Skal hønsehuset være isoleret?
Skal jeg købe kyllinger eller høns i æglægning?
Behøver man en hane?
Hvornår begynder høns at lægge æg?
Hvad må høns spise af rester?
Hvor højt skal indhegningen til hønsegården være?
Skal hønsegården være overdækket?
Hvilken race skal jeg vælge?
Hvilken race er god til børn?

Osv. :)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Musashi

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 December , 2014, 10:31 »
hvor meget plads i hønsehuset per høne?

hvor meget plads i hønsegården per høne?

hvor meget siddepind per høne?

hvilken type foder?

højde på indhegning i hønsegård?

hvordan sikre man hønsegård mod ræven?

hvilke racer kan gå sammen?

hvordan stækker man, og er der nødvendigt?

vh simon

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 21 December , 2014, 21:38 »
Jeg har kun haft høns et års tid, så er jo ret grøn. Derfor kender jeg ikke nødvendigvis de rigtige svar, men her er umiddelbart mine forslag. Så kan man jo evt. på baggrund af svar fra flere forskellige lave et slags gennemsnit?
Men i tilføjelse til nogle af de andre spørgsmål, så:

Hvor meget plads skal de have? (eks. pr høne)
Svar: kender det ikke rigtigt, men måske ca. 2 m2/høne?
0,5 m2 i huset og 1,5 m2 i gården.

Størrelse på redekasse?
30x40x40 cm for mellemsvær race. 2-3 damer pr. rede

Placering af siddepind
Ca. 75 cm. over jorden for lette/mellemsvære racer (mine Sussex kan godt komme derop)

Hvilken race skal jeg vælge?
Underligt spørgsmål - hvilke egenskaber ønsker man?

Hvilke høns lægger flest æg?
Italienere, Sussex, R.I.R., Wyandotter, Danske Landhøns, Maran, Australorps

Hvilke høns er gode til at slagte?
Faverolles, Plymouth Rock

Hvilke høns er god kombinationsracer?
Sussex, Australorps, New Hampshire

Der er sikkert flere, men disse er dem jeg kender til (udelukkende efter at have læst på forum)

Ang. de sidste 4 spørgsmål, så synes jeg godt at racebeskrivelserne i leksikonet godt kunne trænge til en opdatering. Der måtte godt stå lidt mere om de forskellige racer, bl.a. hvor mange æg de lægger. Evt. lidt mere i oversigtsform, se disse links her:
Hønseraketten
My Pet Chicken
Sådan at man kunne klikke ind under racebeskrivelser og så stod der nogle ting i oversigtsform. Og så kunne man klikke ind under den race der nu fangede ens opmærksomhed.
« Senest Redigeret: 21 December , 2014, 21:49 Fra renepaulsen »
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
20 ofte stillede spørgsmål af hønsebegynderen
« Svar #4 Dato: 21 December , 2014, 22:19 »
Hvad betyder 1,1?

Hvornår lægger høns æg ?

« Senest Redigeret: 21 December , 2014, 22:55 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 21 December , 2014, 23:05 »
Mine høns taber fjerene, hvorfor?
Evt. kunne man lave en beskrivelse af årets gang i hønsehuset?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Alice

• Bruger
« Svar #6 Dato: 22 December , 2014, 00:35 »
Her er så nogle svar på spørgsmål, der ikke er stillet, lidt erfaringer fra et år som hønseejer.

Der er så meget, man må vide, før man anskaffer høns. Ofte kan man finde svar i diverse bøger eller i dette forum, men der er jo (heldigvis) ofte flere forskellige løsninger på samme problem.

Når man først har sine høns, lærer man en masse af dem. I en kæmpeflok med samme slags høns opdager man måske ikke, at de har forskellig personlighed. Hvad den ene høne synes om, bryder den anden sig måske ikke om.

Brune lærte mig med al tydelighed, hvornår det var passende for små kyllinger at komme udenfor, og hvornår de burde komme ud i indhegningen til de andre høns.

Min første flok var en meget broget samling af kyllinger, helt sikkert uden "stambog", små og store, med og uden fjer på benene, med top, rosenkam, alm. kam eller top og kam, i mange forskellige farver.

Jeg lærte, at de små toppede skal klippes for at kunne se ordentligt (de blev virkelig glade efter frisørbesøget).

Jeg fandt ud af, at hanen ikke må være for stor i forhold til de mindste høns, dels fordi han er for tung til dem, men i lige så høj grad, fordi han ikke regner med dem; de kan rende deres vej lige så tosset de vil, uden han reagerer. En af dem gik virkelig hjemmefra, så jeg måtte fange den ind på marken dagen efter. Da jeg fik en ung, mellemstor hane, blev den mindste høne så glad, at hun nærmest klistrede sig op ad ham.

Sådan bliver man hele tiden klogere på og af sine høns. Det bedste ved dem er, at de er så positive. Bare familien gokkede ligeså lykkeligt, når maden bliver serveret.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 31 December , 2014, 13:36 »
Hvornår kan man se forskel på høne- og hanekyllinger?
Det varierer fra race til race, men man kan typisk begynde at se forskel på kønnene, når de er mellem 8-10 uger. Nogle racer kan man kønsbestemme endnu tidligere, og andre først meget senere.

Hvornår er mine kyllinger slagteklar?
Det varierer fra race til race. De fleste vælger typisk at slagte omkring de fem-syv måneder. Store racer har godt af at gå endnu længere. Tilvæksten bliver først lagt på knogler og muskulatur, før kødet bliver lagt på, så slagter man for tidligt, får man ikke meget kød ud af det.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 31 December , 2014, 19:19 »
Hvorfor lægger de ikke æg??

Æglægning har meget med forhold at gøre såsom ikke mindst fodring.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 01 Januar , 2015, 22:00 »
skal man ha en hane for at få æg.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 02 Januar , 2015, 09:33 »
Skal man have en hane, for at få kyllinger ?

Kan man spise befrugtede æg?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Ladyavir

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 Januar , 2015, 07:56 »
De spørgsmål vi havde inden vi begyndte i foråret var blandt andet:

Hvilken race er bedst til vores behov..? Endte med wyandotter i stor :)

Flyver de meget? En enkelt gjorde..

Skal man strække vingerne på dem..? Vi gjorde på en.. Men gjorde det forkert så hun fløj som en drøm :D

Skal vi sætte en form for varme ind til dem om vinteren? Nej.. Men har lyst til at strikke små sokker til dem :P

Hvordan fungere en høne mor..? Altså en kunstig en.. En kasse i en kasse med en varmelampe og låg i..

Hvornår skal vi fjerne varmelampen fra kyllingerne..? Lidt tidligere.. De var i fuld fjer inden jeg nænnede at fjerne varmelampen..

Fryser de sådan nogle kyllinger..? Nej de havde det skønt..

Spiser de for lidt..?

Spiser de for meget?

Er det den rigtigt hane vi har beholdt ( resten haner gik i en hønsegård lidt væk til opfedning, og nej det var den forkerte hane vi havde gemt, der var meget uro i flokken og høns flygtede og haner flygtede, fangede den hane der flygtede ind til hønsene og lod ham blive, det gav ro i flokken = ingen flygtende høns eller haner :) )

Hvor højt skal hegnet være? Vi har det på 120, i moduler på 2 * 1.2 m så hønse gården kan flyttes efter grønt græs.. Skønt her om vinteren.

Hvornår lægger de æg? Når de er i god foderstand og gamle nok.. vores er fra april de lagde det første æg ca. oktober og lægger nu ca 6-7 om dagen.. 8 høns :D :D 

Skal der rævesikres..? Vi har ikke gjort det endnu.. Og har haft ræv i skralde spanden 4 gange men ikke i hønsegården. Heldigt..

Kan høns holde rent under nyplantede træer..? Det vides ikke finder vi ud af til efteråret..

Kan vi bruge alt det møg de aflevere..? Indtil videre ja..

Lægger de sig skruk nemt.? Aner det ikke endnu

Hvilke sygdomme kan de blive ramt af? Mange forskellige..

Hvad er behandlinger for forskellige sygdomme.? Mange forskellige

Hvordan klarer vi pasning af dem hvis vi er på ferie? Spørger venner, kollegaer og familie :) Har indtil videre fået dem passet uden problemer..

Kan de få det for varmt om sommeren..? Tja.. Ikke nok til jeg må installere aircon i udhuset ;)

Hvordan vil vores hund tage det.? Som en vældig vældig nysgerrig hund. Venter stadig på hun får et hak over næsen.

Kan vi slagte dem selv? Ja.. Min kæreste står for afhugning af hoved og så kan vi være fælles om resten..

Kan vi selv spise hjemme slagtede kyllinger? Yep.. Hans i asparges, hanse kødssuppe eller coq au vin mums... Men næste gang vi slagter bliver de parteret i stedet for kun halveret.

Hvad er det der hvides gummi noget i ægget? Højst sandsynligt en æggestreng.

Hvad er de røde pletter i ægget? Jeg tænker på det som blå mærker..  ;)

Tror der er mange flere spørgsmål der gemmer sig.. og der kommer flere til.. især når jeg skal til at lave flytbar hønsehus.. eller når vi skal prøve at ruge kyllinger ud.. hvis hønsene gider skrukke.. :-)

Hilsen Randi

Helt ny med det her hønse noget... og allerede bidt af en gal høne :-)

ca 1.8 sortrandet wyandotter, i stor.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 18 Januar , 2015, 08:04 »
Hvor køber man høns henne ?

Er dem fra industrien racehøns ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: