Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: LU 2014  (Læst 5355 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fox

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
LU 2014
« Dato: 19 December , 2014, 20:57 »
Hej forum!

På opfordring fra Lene synes jeg hellere at måtte blive lidt klogere på høns. Det var min første LU, og jeg var meget imponeret over alle de meget flotte dyr.

Der må vist siges at have været noget for en hver smag, selv om de dyr jeg allerhelst ville se var blevet forkølede og måtte blive hjemme...

Men måske var de forkølede høns heldige...

Jeg var der om søndagen, og når man samler 4500 fjerkræ i et enkelt messecenter, så er der i sagens natur en del gokken og galen... Jeg vil gætte på at de fleste dyr var langt fra deres daglige element, og det slog mig også at mange af dyrene virkede trætte, ja decideret udmattede.

Sådan kunne man overalt observere en træt høne eller hanemand, som på trods af vildt galende dyr i naboburene blot sov tungt...

Det virker ikke umiddelbart naturligt på mig, at en høne/hane sover tungt i en sådan støj. Jeg er langt fra ekspert i fjerkræ, men jeg synes det virkede som om mange af dyrene var stressede. Og ved nærmere eftertanke er det vel ikke underligt?

Så vidt jeg ved, ankom dyrene om fredagen, og min observation skete søndag over middag - altså 2 døgn efter dyrenes ankomst.

Og her kommer spørgsmålet så:
Er det forsvarligt at sætte sine udstillingsdyr i et relativt lille bur, lade dem sidde i larm, ved siden af andre dyr de (måske) ikke kender i over 2 døgn?

Umiddelbart synes jeg det grænser til dyrplageri - jeg så i hvert fald mange dyr som ikke strålede af trivsel - og det var dyr som havde fået høje scorer i "livskraft". Selv er jeg i hvert fald ikke kommet tættere på at udstille mine dyr.

Hvad mener I andre? Er jeg helt galt afmarcheret, eller er der andre som har observeret det samme som mig? Lad os få en åben debat - måske tager jeg fejl - måske ikke...
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: LU 2014
« Svar #1 Dato: 19 December , 2014, 21:41 »
Hej FOX og andre!!
Du har delvist ret-hønsene ankommer torsdag,(har måske været pakket
onsdag aften),så er de blevet bedømt om fredagen.
Hele lørdagen og søndagen, har interesserede publikummer gået og kikket på dyrene,nogle har sågar "pirket" på lågen,for at få dyrene til at stå pænt,så De også kan se dyrene i alt Deres pragt.
JO.DYRENE ER MEGET TRÆTTE og vil gerne hjem til deres respektive hønsehuse.
Der er nogle opdrættere der udstiller deres dyr flere gange indenfor ganske få uger-det bliver sjældent et bedre resultat.
Dette er kun noget til at reflektere (tænke over)på.
Vi har "desværre" brug for udstillingerne til at se og forbedre standarden på vores dyr-hvor skal vi ellers se hvad de forskellige opdrættere har at byde på-vurderet af en dommer.
med venlig hilsen-i håbet at kunne se DINE dyr på LU til næste år.
Bjarne madsen

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: LU 2014
« Svar #2 Dato: 19 December , 2014, 22:32 »
Jeg besøgte også udstillingen om søndagen, og rigtigt at nogle dyr var trætte. Desuden var dyrene inden udstillingen blevet klargjort og vasket og for manges vedkommende transporteret i langt forløb. Det virkede dog for mig som at de dyr som var bedst bur-trænede klarede sig fint.
Dyrene på LU er formedtligt generelt nogle af de bedst behandlede dyr. Bare alle høns blev behandlet lige så godt :)
Jeg bemærkede i øvrigt et par lyse Orpington som stod frit på et lille bord og "snakkede" med folk. Disse dyr var rolige og tillidsfulde på trods af de mange mennesker. Udstilling er tilsyneladende noget høns kan lære.
I dommernes bedømmelse indgår det med dumpekarakter om hvorvidt dyrene trives. Dette er jeg faktisk ret tryg ved. Givetvis kan en LU være anstrengende for dyrene, men NEJ, det er ikke dyreplageri at udstille høns.
Jeg udstiller ikke selv, men tog til dette LU for at lære noget mere om det. På anbefaling købte jeg Skandinavisk fjerkræstandard, som giver mange gode svar og forklaringer.
Jeg har nu har bidraget med min mening, men jeg syntes at det er ok at rejse et spørgsmål man måtte have. Men......
Udstillere holder ikke mindre af deres dyr end vi andre, så til Fox, pas på med ordvalg som dette: "Umiddelbart synes jeg det grænser til dyrplageri".
Mvh.

Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: LU 2014
« Svar #3 Dato: 19 December , 2014, 22:34 »
Jeg har tænkt de samme som dig Fox. Heldigvis er der vel ingen mennesker aften og nat. Men helt ro bliver der vel næppe. Jeg har i hvert fald en hane der galer klokken 02.00 hver nat.

En stor del af dyrene er trætte og stressede. Men er det dyrplageri? Sikkert for nogle af dyrene.

Mulige løsningsforslag:
- Nøjes med en dags udstilling.
- Større udstillingsbure med siddepind (det har selv burhøns i dag).
- Lidt mere luft mellem burene og flere steder med afskærmning imellem (pap).
- Satse mere på udstilling af grupper af dyr (som kender hinanden).
- Udstilling i de udendørs haller i Herning hvor der også er Landsskue (jeg tænker også på dyr der nogle år skal hjem i frostvejr efter en weekend med noget der ligner 20 grader).
« Senest Redigeret: 19 December , 2014, 22:36 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
LU 2014
« Svar #4 Dato: 19 December , 2014, 23:32 »
Ja, jeg synes nu ikke at det er dyremishandling, og jeg har været på udstillingen hele fredagen, lørdagen og søndagen og set de fleste dyr. Og syntes jeg det var dyremishandling, så ville jeg i hvert fald ikke byde mine dyr det. For JA selvom mange nok ikke tror det, så elsker jeg faktisk mine høns lige så højt, som fru x elsker sine hybrider. Og det samme gør nok flertallet også selvom de er seriøse avlere og udstillere.

Langt de fleste høns er også burtrænet og ikke mindst vant til at være i menneske hænder. Og de har trods alt fred i hvert sit bur og skal ikke dele det med andre, som burhøns gør det.
Og ikke mindst så var der rigtigt mange høner, som i løbet af dagene også lagde æg.
Selvfølgelig bliver man træt, men det gør vi nu alle. Forøvrigt er der ikke varme på i hallerne, hverken på LU eller de lokale udstillinger.
Burene stod i to rækker og der var pap imellem dem som afskærmning.

Jeg tror nu også sagtens på at fjerkræ kan sove sødt, selvom naboen galer eller gokker højlydt. For det er jo trods alt lyde som de er vant til. Og det er vist nok kun mennesket, som synes at hanegal er den værste lyd i verdenen.
« Senest Redigeret: 20 December , 2014, 00:00 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: LU 2014
« Svar #5 Dato: 20 December , 2014, 00:02 »
Husk også at de fleste høns står op når det bliver lys, naturligt eller kunstig. Så kan man nok tage en lille lur midt om dagen selv om der kommer folk og vil se på en. Det gør min høns også tit. Og det ser man også på dyrskue med køer og får og heste. Man skal komme inden kl. 11. så er de på benene endnu.
 Jeg er ikke bekymrede, Hvis de ikke var tryg ved at være i bur ville de ikke sove. Det er trods alt byttedyr og sov på en forkert tidspunkt kan nem koste ens liv i naturen, så de er bygget på at holde sig vågn hvis de føler sig utryg.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Fox

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: LU 2014
« Svar #6 Dato: 20 December , 2014, 00:04 »
Ja, jeg synes nu ikke at det er dyremishandling, og jeg har været på udstillingen hele fredagen, lørdagen og søndagen og set de fleste dyr. Og syntes jeg det var dyremishandling, så ville jeg i hvert fald ikke byde mine dyr det. For JA selvom mange nok ikke tror det, så elsker jeg faktisk mine høns lige så højt, som fru x elsker sine hybrider. Og det samme gør nok flertallet også selvom de er seriøse avlere og udstillere.

Langt de fleste høns er også burtrænet og ikke mindst vant til at være i menneske hænder. Og de har trods alt fred i hvert sit bur og skal ikke dele det med andre, som burhøns gør det.
Og ikke mindst så var der rigtigt mange høner, som i løbet af dagene også lagde æg.
Selvfølgelig bliver man træt, men det gør vi nu alle. Forøvrigt er der ikke varme på i hallerne, hverken på LU eller de lokale udstillinger.

Jeg tror nu også sagtens på at fjerkræ kan sove sødt, selvom naboen galer eller gokker højlydt. For det er jo trods alt lyde som de er vant til.

Lene, jeg tvivler ikke på at du (og udstillere generelt) er en dyreven, som kun ønsker det bedste for dyrene.

Betyder det du skriver så, at du ikke mener dyrene ville få det bedre overhovedet af at få større bure / siddepinde / færre dage på udstilling / længere mellem dyrene osv. osv.? (Tak til hanemikkel for de gode forslag)

Som du ved er jeg er selv helt ny indenfor høns, så jeg ved intet om "gamle dage". Hvornår har man sidst set på reglerne omkring forholdene for dyrene på udstilling? Kan det slet ikke tænkes at man burde kigge dem efter og måske revidere dem?

Dyrevelfærd er og har altid været en løbende proces med små skridt ad gangen. Måske er det tid til at tage initiativ til et af disse små skridt? Og er dette forum i så fald ikke det rette sted at starte?

PS. Jeg er ikke ude efter at sammenligne med burhøns. Det vil vist ikke føre nogen steder.
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
LU 2014
« Svar #7 Dato: 20 December , 2014, 00:17 »
Nej, jeg synes det er fuldt ud forsvarligt at gøre det, som det nu gøres. Og jeg har udstillet i mange år.

Og studerer man hønsene på en udstilling, ja så laver de det samme, som alle andre høns også gør, nemlig skraber, støvbader, æder, drikker, sover og hønerne lægger også æg, og det på trods af at de står i hvert sit bur.

« Senest Redigeret: 20 December , 2014, 00:29 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Chabo79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: LU 2014
« Svar #8 Dato: 20 December , 2014, 00:30 »
Som besøker fra Norge denne helgen må jeg si det var en flott utstilling, og mange interessante dyr..

Det som plager meg, er at minst 10 dyr jeg så på LU er uten tvivel syke af mykoplasmose, IB eller Ilt, og sånn sett er det jo som en russisk rullet at bringe dyr med til utstilling, må jo være smitte over det hele i udstillingslokalet, synd at se....

Håper mitt språk er mulig at forstå..

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: LU 2014
« Svar #9 Dato: 20 December , 2014, 10:44 »
Hønsene er helt klart mere trætte om søndagen, der er langt flere der tager sig en skraber der end om lørdagen.

Flere volieresamlinger ville helt sikkert være bedre, jeg synes også det præsenterer dyrene bedre at de går rundt i en flok, men det tager jo lidt mere plads og dermed koster mere, så det sætter jo sin begrænsning.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi