Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sur kro  (Læst 3369 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline rohdehoved

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sur kro
« Dato: 17 December , 2014, 17:25 »
Hej med jer
Jeg vil høre om jeg kunne få et par gode råd ang sur kro. Tror i alt fald det er det min ene høne har.
Hun har et stort blødt frontparti og har haft det nogen tid. Har været lidt i tvivl om hvad der var med hende, for hun spiser og drikker og er aktiv, dog lidt tilbageholdende, men det kunne jo være sådan hun er (har ikke haft hende så længe).

Men så her for ca. 14 dage siden løftede jeg hende op for lige at se lidt nærmere på hende. Hun havde et lille stykke brød i næbet, så derfor var det lidt åbent og der løb puds ud af hende..

Jeg læste mig frem til at jeg skulle give hende noget A38 sammen med olie.
Det gjorde jeg nogle dage og masserede hendes kro, men det har ikke rigtig hjulpet, andet end hun er begyndt at lægge æg..
Vil så også sige at det faktisk ikke er helt nemt at tvangsfodre en høne...

Men hvad skal jeg gøre?
Skal jeg bare lade hende gå som hun er?
Skal jeg forsøge med mere A38 med tvang?
Skal jeg have fat i dyrlægen?
Eller skal jeg lade hende få fred?

På forhånd tak :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Sur kro
« Svar #1 Dato: 17 December , 2014, 17:49 »
Hmm - umiddelbart så synes jeg ikke, det lyder som om der er noget galt med hønen, og hun har i hvert fald ikke døjet med sur kro i over 14 dage.

Hun er frisk og aktiv, spiser og drikker ........... og nu er hun også begyndt at lægge æg (syge høner lægger ikke æg)

Jeg har også et par høner med en halvslap kro - og har set eksempler på høner med en kro, som næsten slæber hen af jorden. Ingen af disse høner fejler noget.  Ikke alle er top stramme modeller, sådan er det også hos mennesker ;)

Nyd din høne og hendes lille bygningsfejl. At hun for 14 dage siden havde lidt udsivning fra næbbet, skyldtes måske at du fik trykket på en fyldt kro

Lad være med at tvangsfodre hende - jeg er sikker på, at hun godt kan selv....men fortsæt da gerne med at sætte en skål A38 til fri afbenyttelse - det har mine høns haft altid
« Senest Redigeret: 17 December , 2014, 18:00 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline rohdehoved

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Sur kro
« Svar #2 Dato: 18 December , 2014, 09:47 »
Tak Helle, det vil jeg gøre

Offline AnemeA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Sur kro
« Svar #3 Dato: 27 December , 2014, 12:46 »
Hej,
Jeg er rimelig ny som hønseholder (påsken 2014) og har opdaget at en af mine høner (silke/dværg Wyandot mix) har fået en Knude/byld agtig ting på siden af halsen.  Hun virker ikke syg, hun spiser og hun går gladeligt udenfor sammen med de andre. Hun ryster af og til på hovedet og jeg synes også hun har mere "sprog" end  hun plejer.  Kan det være det der Sur Kro i skriver om ?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Sur kro
« Svar #4 Dato: 27 December , 2014, 16:03 »
Nej, Anemea,

Sur kro er gærede fødeemner i kroen, som ikke kan komme videre i systemet pga en 'prop'  i røret ned til kråsen. En høne med sur kro bliver meget syg i løbet af kort tid, hvis man ikke får held med at massere proppen væk.

Den knude/byld, du kan mærke på din høne, skulle vel ikke være en fyldt kro? Kroen er ofte helt spændt og fyldt sidste på dagen og tom om morgenen. Kroen er tit nemmest at se på unge og små høns, hvor den kan virke meget voldsom, når den er fyldt
« Senest Redigeret: 27 December , 2014, 16:05 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline AnemeA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Sur kro
« Svar #5 Dato: 27 December , 2014, 18:09 »
Hej Helle,
Mange tak for dit svar - den byld/knude hun har er der (desværre) hele døgnet. Jeg vil mene den nu har været der i 4-5 dage... og som skrevet tidligere så virker hun ikke syg.. bortset fra at hun ligesom ryster på hovedet og "snakker" meget mere end normalt.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Sur kro
« Svar #6 Dato: 27 December , 2014, 18:36 »
Hvor stor er den knude?

Hvis hun ikke plejer at ryste på hovedet, så kunne det tyde på, at noget irriterer hende, og det der sprog og 'mere snakkeri' kan du beskrive det? piver hun eller jamrer, eller er det sådan noget hygge gok gok

AV - nu opdagede jeg lige dine billeder i galleriet. Det ser altså ikke så godt ud. Det er ikke sur kro eller andre problemer med kroen....knuden sidder i halsen. Har du mærket på den - kunne der sidde noget i klemme eller er det en betændt byld eventuelt
« Senest Redigeret: 27 December , 2014, 18:39 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14