Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dæmpning af hanegal vha. krave  (Læst 23164 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #30 Dato: 18 December , 2014, 19:09 »
Interessant om en hanekrave reelt er anvendelig?
Konstaterer at ingen har prøvet den eller har førstehåndsviden om den.....
Jeg havde gerne afprøvet den som et alternativ til at lægge vores seneste hane i fryseren :(
Selv om nogle laver lidt sjov med emnet, så er der tale om et reelt og alvorligt problem for os som har havehøns og nære naboer.
Hanekraven er ikke at sidestille med et operativt indhreb, og hvis den generer hanen kan den umiddelbart tages af. Derfor finder jeg det fair at afprøve den ved næst kommende lejlighed.
Mvh

Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #31 Dato: 18 December , 2014, 19:57 »
Interessant om en hanekrave reelt er anvendelig?
Konstaterer at ingen har prøvet den eller har førstehåndsviden om den.....
Jeg havde gerne afprøvet den som et alternativ til at lægge vores seneste hane i fryseren :(
Selv om nogle laver lidt sjov med emnet, så er der tale om et reelt og alvorligt problem for os som har havehøns og nære naboer.
Hanekraven er ikke at sidestille med et operativt indhreb, og hvis den generer hanen kan den umiddelbart tages af. Derfor finder jeg det fair at afprøve den ved næst kommende lejlighed.
Mvh



Jeg linkede til en video, der viste hvordan den virkede. Spol evt. hen til 4:4 i videoen.
https://www.youtube.com/watch?v=iJkFJrVq87Y

Her er et hjemmelavet eksempel med alm. velkrobånd. Det kunne jeg dog godt forestille mig kunne gnave pga. de skarpe kanter. Desuden sidder den vist noget mere stramt end i ovenstående video. Her er det nu lidt synd synes jeg  :-\
https://www.youtube.com/watch?v=34eFiQ1p-hw
Spol evt. hen til 2:55

Her er endnu en video med den rigtige "No Crow Collar". Med før og efter lyd.
Så igen, jeg tror nu den er legit nok og virker :)
https://www.youtube.com/watch?v=Rbjs5STPg_M
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #32 Dato: 18 December , 2014, 21:41 »
Hej Rene
Jo tak, jeg så godt den linkede video, men jeg har svært ved at afgøre om det er reel forbrugeroplysning eller reklame. Det må være en kritisk afprøvning hjemme i min egen have som afgør om det er et acceptabelt hjælpemiddel for mig.
I andre lande håndteres fjerkræ ofte på måder som ikke er ok. At andre i andre lande roser et produkt er derfor ikke nødvendigvis nok for mig. Først i sensommeren 2015 vil jeg få mulighed for at afprøve en hanekrave, hvis andre før mig får mulighed for at afprøve kraven, så er vi sikkert mange som gerne hører om det :)
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #33 Dato: 18 December , 2014, 22:32 »
Jeg kan selvfølgelig se hvad du mener. Men i videoen med alm. velcro kan man høre det virker. Måske lidt for godt vil jeg mene.
Men ja, jeg tror da det kommer til at blive afprøvet her på matriklen. Det kommer dog an på om naboerne begynder at klage til sommer :)
Gør de ikke det er der self. ikke grund til at montere sådan en.
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #34 Dato: 19 December , 2014, 10:57 »
Jo strammere den er, jo mindre luft = mindre gal. Egentligt meget logisk eller ??

Den rød/hvide hane lyder noget halvkvalt. Hvis hanen ikke kan trække nok luft, så svarer det vel lidt til at en person med astma ikke kan få luft eller ??

Men igen ejeren kan jo ikke mærke det.  ;) ;) Og hanen klager nok heller ikke.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #35 Dato: 19 December , 2014, 13:23 »
Jo strammere den er, jo mindre luft = mindre gal. Egentligt meget logisk eller ??

Den rød/hvide hane lyder noget halvkvalt. Hvis hanen ikke kan trække nok luft, så svarer det vel lidt til at en person med astma ikke kan få luft eller ??

Men igen ejeren kan jo ikke mærke det.  ;) ;) Og hanen klager nok heller ikke.
Den rød-hvide hane har heller ikke den rigtige på, men derimod noget hjemmeklyttet noget. Og det lyder bestemt som om den slet ikke kan få luft nok. Jeg ved ikke hvor løst det sidder når den ikke galer.
Men ideen er jo at der er et sted på luftrøre (hedder vist syrinx) på engelsk ikke er begrænset på samme måde som resten af luftrøret der er holdt på plads af en slags net.
Og den der syrinx kan så pustes op som en slags ballon og på den måde kan hanen få ekstra luft igennem stemmemekanismen.
Jeg tror man kan sammenligne en syrinx med en kondensator i elektronik der midlertidigt akkumulerer en høj spænding.
Se evt. den vedhæftede figur der forklarer princippet.



1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #36 Dato: 19 December , 2014, 19:33 »
Hej Lene Lestat, det er klart at det ikke er naturligt for hane at gå med en sådan krave, men som du måske kan se tidligere i tråden, så er jeg heller ikke overbevist. Men ved en evt. afprøvning er jeg så tæt på mine høns, og hane ;), at jeg tiltror mig at kunne afgøre om det giver åndenød eller andre gener. Hvis det et tilfældet, så er anvendelsen naturligvis ingen option hos mig.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #37 Dato: 21 December , 2014, 11:59 »
jeg mener det er dyre plageri og burde forbydes
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #38 Dato: 21 December , 2014, 20:03 »
Hvis vi får klager over hanefar, så bliver den dims afprøvet. Nu har vi haft hane i knap 2 år og siden vi har fået isoleret hønsehuset så tror jeg at problemet er minimeret tilstrækkeligt.

Jeg vil ikke bruge den, hvis jeg ser at dyret lider under det, men jeg vil på den anden side heller ikke fluks hugge hovedet af min hane hvis jeg får en klage. Nu ser jeg en mulighed for at holde hane hjemme hos os, og det er meget værd for os.

Man kunne eventuelt bruge kraven i perioder hvor det kan være ekstra ømtåleligt at han galer. For eksempel sommerferie hvor det er varmt om natten og folk sover længe med åbne vinduer.

Der er også hensynet til et godt hanegal: Det er lidt fimset at have en hane rendende der bare lyder som en fordrukken teenager der skal til at kaste op.

I al ovenstående må ligge et godt kompromis hvor alle (også hanen) kan være tilfredse.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire