Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dæmpning af hanegal vha. krave  (Læst 23187 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #15 Dato: 17 December , 2014, 09:02 »
jo mere jeg tænker over det, jo mindre tror jeg på ideen. Jeg kan ikke få det til og passe med at en sådan krave skal kunne hindre galen uden og genere, men det kræver vist et nærmere studie. Det er det praktiske i forbindelse med udførelsen af et hanegal jeg tænker i. Der synes jeg ikke lige at det skulle passe med at den kan begrænse luftmængden, men jeg har som sådan vist aldrig spekuleret i hvordan præcist en hane galer <A
Ifølge folk på BYC, så virker den! Det er mere princippet i om man bør gøre det der diskuteres her :)

Jeg bryder mig heller ikke om, at der gribes ind i en så vigtig hanefunktion som hanegalet - men det kunne være interessant og høre om et forsøg, og hvordan hanens adfærd udarter sig, når han bliver begrænset.

Hanen galer for at advare andre haner mod at trænge ind på dens territorium, for at holde sammen på in flok og for at markere sig som førerhanen. Et højt og klart gal giver indtryk af en stor og "farlig" hane, og jeg vil mene, at et sådan overgreb på instinktet vil knække hanens værdighed. Når han ikke kan gale frit og højt, så vil han vel i egne øjne virke syg og måske ligefrem affældig.
Jeg kan sagtens se hvad du mener. Men hvis der nu ikke er andre haner i flokken (end kun små kyllinger), så kan han vel sagtens stadig hævde sig?

Hanen galer for at markere sit territorium, og bryder man sig ikke om hanegal, så må man hellere undvære en hane. Jeg synes nu det er synd.

Det er vel lidt ligesom at skære tungen over på en hund, så den ikke kan gø. Eller sætte en stram krybbe bider rem på en hest, så den ikke kan krybbebide (sluge luft).
Hanen kan stadig gale, blot ikke lige så højt. Jeg ved ikke helt om jeg synes det kan sidestilles (bl.a. fordi hunden ikke bruger tungen til at gø med - det er stemmebåndene. Og der er en på BYC der har fået kappet stemmebåndene på sin hane  /d)
Og er det mere synd end at afskrukke en høne der desperat ønsker sig nogle kyllinger?
Det optimale er måske at købe rugeæg, men det er ikke helt det samme for selvforsyneren, er det?
Og hvad nu hvis det ikke er alle der har mulighed for at bo med langt til naboer?
Og er det måske ikke et bedre alternativ end at købe kyllinger i supermarkedet?
Her sidst blev der jo endda udtrykt stor utilfredshed i en anden tråd overfor endda økologisk opdrættede kyllinger?

Se evt. den video her. Hanen er lidt utilfreds da kraven bliver taget af (det ser ud som om velkroen lige et øjeblik sidder fast i fjerene?)
Man får også en lydprøve fra både med og uden krave. Og det kan da høres, men det lyder ikke så højt.
Spol evt. hen til 4:45 i videoen for at høre et gal med krave monteret.
https://www.youtube.com/watch?v=iJkFJrVq87Y
« Senest Redigeret: 17 December , 2014, 09:04 Fra renepaulsen »
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #16 Dato: 17 December , 2014, 10:05 »

Jeg kan sagtens se hvad du mener. Men hvis der nu ikke er andre haner i flokken (end kun små kyllinger), så kan han vel sagtens stadig hævde sig?


Joh - men hanen er nok overbevist om, at det er hans prangende gal, som holder fjender og andre haner væk - min hane er i hvert fald sikker på, at han er en fandens karl og han alene har æren for - og ansvaret for, at hans høner lever i sikkerhed.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #17 Dato: 17 December , 2014, 10:32 »
Nu går der hvist for meget psykologi i det.
Hvis hanen bor i by og ikke har hørt andre haner hvordan kan den så vide at dens gal ikke er højt nok, og for resten har  jeg ikke oplevet at nogen hane føler sig mindre værd fordi dens gal ikke er så højt eller lang som den andens. Min lige slagtede førerhane sagde ikke meget mere end halvdele af en almindeligt gal og den førte absolut an over de andre tre haner i flokken som kunne gale så det rungede.
Jeg synes det ville være fint hvis nogen afprøver det. Det kunne give mange en mulighed til at have hane i by og dermed avle flere racehøns.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #18 Dato: 17 December , 2014, 11:03 »
Min grundholdning er at dyrene skal leve i så stor overensstemmelse med deres natur som muligt. Men det er jo domesticerede dyr vi har, de er avlet til at være det og de indretter sig hurtigt efter forholdene.
Jeg TROR hanen vil vænne sig til halsbåndet som en hest vænner sig til at bære sadel og slæbe rundt på lidt af hvert , og som vi vænner os til briller, livremme der strammer ved juletid mm.
Optimalt- nej. Hvis jeg havde en hane, der var meget dyrebar for mig, kunne jeg måske godt finde på at gøre forsøget - hvis suppegryden var eneste udvej.

Optimalt kunne være at avle sig til linjer indenfor de enkelte racer, hvor hanerne galede sjældnere og med mindre styrke. Det kunne gøre livet lettere for både haner og havehønseejere - og naboer.
« Senest Redigeret: 17 December , 2014, 11:05 Fra Lene Skelmose »

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #19 Dato: 17 December , 2014, 11:22 »
Optimalt kunne være at avle sig til linjer indenfor de enkelte racer, hvor hanerne galede sjældnere og med mindre styrke. Det kunne gøre livet lettere for både haner og havehønseejere - og naboer.
Jeg har læst i "Den Store Hønsebog" af Jørgen Liljensøe hvor han beretter om et forsøg med at skabe sin egen race, nemlig den Danske Havehøne. Hvad gik der egentlig galt der?
Men der kunne det jo faktisk være interessant at se om man kunne avle lidt mindre volumen ind i hanerne?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #20 Dato: 17 December , 2014, 11:36 »
Der er da helt sikkert forskel på racerne ligesom der sikkert også er individulle forskelle. Jeg synes ikke at jeg har specielt meget hane gal og jeg har nok et par flere haner end gennemsnittet har.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #21 Dato: 18 December , 2014, 08:58 »
Citat:"Jeg har læst i "Den Store Hønsebog" af Jørgen Liljensøe hvor han beretter om et forsøg med at skabe sin egen race, nemlig den Danske Havehøne. Hvad gik der egentlig galt der?
Men der kunne det jo faktisk være interessant at se om man kunne avle lidt mindre volumen ind i hanerne?"


Interessant forsøg han gjorde ham Liljensø - har også læst bogen. Mon ikke det bare blev for svært at lave en ny race under begrænsede forhold, selvom han fik flere med på forsøget ( så vidt jeg husker ). Det kunne være lærerigt hvis nogen vidste hvad der stoppede projektet.

Jeg er ret sikker på at man kan avle sig til lidt af hvert. Det handler vist mest om om viljen til det.

Iøvrigt har jeg fået begrænset min hanes galeri ved at hegne ham i et roligere hjørne af haven, der vender over mod et pensionistpar i 80'erne. Før havde han adgang til hele haven og havde et stort arbejde med grænsekontrol ( 5 naboer + en genbo ). Da den ene nabo fik nye tagrender sat op, tilbragte han flere dage med vedvarende galeri ad blikkenslageren ( som fortalte at han var ved at blive idiot af at høre på det ). Hanen galer ikke halvt så meget nu ( måske vinteren spiller ind også) - til gengæld har han opdaget at han kan få en fantastisk lyd ved at gå ind i drivhuset  :). Mit barnebarn har givet ham tilnavnet "Den gale hane". Gal i to betydninger, da hans temperament er på linie med en toptunet fuldblodshest.

Jeg kan ikke finde ud af at indsætte delcitater. :(

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #22 Dato: 18 December , 2014, 09:58 »
At regulere hus- og kæledyrs adfærd og livsbetingelser er jo allerede en indgroet del af tilværelsen. Både hunde og høns osv. er jo avlet "vanskabte" og lever i kunstige miljøer, så jeg synes vi allerede er kommet langt væk fra det naturlige. Krave eller økse?  Hvis det ikke er mishandling, tror jeg hanen ville vælge kraven.
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #23 Dato: 18 December , 2014, 11:38 »
Hvis jeg skulle bruge krave her på matriklen ville det blive i forårs og sommermånederne. Efterår og vinter er folk ikke meget i haverne så der er mere ro og mindre gal.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #24 Dato: 18 December , 2014, 11:44 »
Mon det kunne bruges på børn også ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #25 Dato: 18 December , 2014, 11:47 »

Mon det kunne bruges på børn også ??
. Hi hi. Med snor i så de kan bindes.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #26 Dato: 18 December , 2014, 11:54 »
Jeg leger lidt med tanken om et galehus. Et lydisoleret hus med indervægge af et materiale der kaster lyden tilbage i en styrke som hanen synes er fantastisk. Så kan han gå derind og gale og tro at det kan høres milevidt omkring. Min hane bruger helt bevist drivhuset som forstærker. Står om morgenen og venter på at der bliver åbnet og først når han er inde kommer udemorgengalet.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #27 Dato: 18 December , 2014, 12:37 »
Jeg leger lidt med tanken om et galehus. Et lydisoleret hus med indervægge af et materiale der kaster lyden tilbage i en styrke som hanen synes er fantastisk. Så kan han gå derind og gale og tro at det kan høres milevidt omkring. Min hane bruger helt bevist drivhuset som forstærker. Står om morgenen og venter på at der bliver åbnet og først når han er inde kommer udemorgengalet.

Sådan et galehus er da en super fantastisk ide /o /o Det ville helt sikkert også falde i god jord her, så min hane kunne få stivet sit i forvejen store ego af  ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #28 Dato: 18 December , 2014, 14:48 »
 ;D Bettefis vil helst ud af hønsehaven og indunder vores halvtag- højden er 4,5m. i den høje ende, og giver en fantastisk effekt op mod hhv betonmur og glaspartier  ::)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #29 Dato: 18 December , 2014, 16:33 »
Som sagt tidligere : Et godt indlæg til diskutioner  /o /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.